• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Amelle

Hej trådtöserna!

Både braiga och mindre braiga saker har skrivits i dag ser jag.
    Grattis förhoppning och Margaux till uppsats respektive mosterskap!
    Och Izunia, vad skönt att ni till slut fått bilderna. Blev ni nöjda till slut? (med själva bildkvaliteten alltså - inte servicen).

Gemma, något nytt på förlossningsfronten? Håller tummar och tår för att den snart ska titta ut så att du slipper gå och oroa dig för knäppa kinesiska sjukhusrutiner en enda dag till. Förstår att det måste vara superpåfrestande för psyket.

Håller fast vid min tidiga tippning på en tjej och den 12:e. Nu har jag även stöd av Izunia så det bara MÅSTE stämma :)

För övrigt ska det bli underbart med helg!
    Hur ser era planer ut?

• Gemma

Hallå, oj vad varmt det är här nu. Typ nästan tjugo grader och regnigt. Ayin kom precis hit, hon är grymt nyfiken varje gång men nope. Ska fira ännu en lugn och ostörd dag med att njuta av cappuccino i sängen och simning. Sov förträffligt i natt men NU börjar det bli besvärligt med andningen när jag ligger på rygg, nån vecka kan man ju leva med. Jag känner på mig att den dröjer typ en vecka till. Eller så blir det igångsättning vilket jag fruktar. Alltså, vet jag bara att den mår bra så är jag gärna gravid en månad till och det värsta är att bebisen antagligen känner det på sig. Blir hur som helst skönt att få ännu en helg tillsammans, bara mannen och jag. Idag ska jag börja med att simma tusen meter. Halsbrännan är numera på den nivån att jag tar två tabletter när jag lämnar hemmet, en innan jag går i poolen och en mellan tjugo och fyrtio längder. Ingen njutning med andra ord, men vad gör man inte för hälsan. Lite senare ska jag gå och handla mat för i morgon ska vi skämma bort manhattanväninnan och hennes man med en väldoftande, ungersk gryta till lunch. Det är så SVÅRT att få skämma ut sina nyblivna gravidvänner! De är så lyckliga och utvilade allihop och kylen är sprängfylld med mat, fråga mig inte hur för ingen av dem har skaffat ayi eller så (förutom de som kommer och städar 2-3ggr i veckan då). Amningen går också bra för allihop, efter tre dygn på sjukhuset med undervisning fattar alla hur de ska positionera bebisen på bröstet och hittills inga blödande nipplar eller så. Men manhattanväninnans lilla tjej har en förmåga att somna så fort hon får in bröstet i munnen så igår tog hon dit en "lactation consultant", en schweizisk dam som säljer bröstpumpar. Det var tydligen skitbra. Tänker nog göra det själv som en säkerhetsgrej även om det går bra. Hon kan ju visa hur och när man pumpar ur bäst också. Vi tänkte börja rätt omgående så att mannen kan ta åtminstone sena kvällsmatningen så att de får bonda och jag kan sova.

Förhoppningsis, Lapinette - jag säger inte att det är så för alla era väninnor som har problem med såriga nipplar, men jag är övertygad om att en stor del av problemen handlar om att de inte får ordentlig undervisning på sjukhuset i hur barnet ska positioneras. Den ska ha in jättemycket bröst i munnen och gör den fel måste man bryta vacuumet i kinden och reta den om och om igen tills den verkligen hugger ett rejält tag. Sen ska de inte äta fritt (tycker jag) utan på regelbundna tider, mycket varje gång så att det går längre intervaller. Man får helt enkelt väcka dem på dagen så att de äter sig stoppmätta då, var tredje timme (mer i början). Och funkar det inte får man ta in en konsult. Tror att svenska tjejer förväntar sig att "amma, det kan väl alla" men det är typ skitsvårt och jättemycket teknik. Och får man väl till det behövs inga skydd etc. Sen ska man vara inställd på att det blir plågsamt under bebisens tillväxtperioder när produktionen måste ökas av idogt sugande.

Apropå mat och sådär... Ikväll ska jag åter ut och äta med en väninna. De är så söta, kastar allt de har planerat bara för att vi ska kunna ses. Mannen ska på fet chefsmiddag. I morgon blir det sjukhusbesök med besvärliga läkaren, i övrigt vet jag inte vad som kommer att ske (men jag tänker minsann fråga ordentligt denna gång!). Helgen innebär också mer pyssel i lägenheten, bland annat ska vi äntligen slänga ut vår söta gran. Och på söndag blir det champagnebrunch på 36 våningen, mums!

Izunia + Amelle, den tolfte, det är alltså i morgon. I såfall blir det en turbonöt för igår hade jag EN ynka sammandragning (jag hade typ ideligen för en månad sedan vilket är det normala).

Margaux, vad härligt! Perfekt för dig med en liten brorsdotter att köpa kläder till och öva dig på. Önskar kanske att jag varit lite mer framme när det gäller de egna brorsbarnen.

Izunia, hur känns det att vara tillbaka efter semestern? Förstår att det är spännande med ultraljudet. Vi gjorde ju flera i följd från och med sjätte veckan bara för att kolla att den växte och då var det inget speciellt men när det har gått en tid är det otroligt roligt och lite läskigt. Stora ultraljudet v. 20 var en riktigt nervkittlande historia, då skulle ju verkligen allt vara på plats men det såg så fint ut - som det ju nästan alltid gör.
    Din fotograf är bara BOTTEN. Synd att du som är en så vänlig och förstående själ ska utnyttjas på detta sätt. Blev ni nöjda med bilderna, finally?
    I övrigt då, mår du bra? Nåt illamående? Tandläkare har jag ingenting emot, kan ju kännas lite ömt efteråt och DYRT är det men annars helt OK. Jag brukar gå vartannat år, i Sverige.

Ja, och nu har mannen informerat företaget om att han förlänger ett år till från och med februari, sen ska vi till Europa (eventuellt innan men det sa han inte). Det märkliga är att jag blev lite upprörd när jag fick veta, så mycket som jag tjatat. Det känns plötsligt inte alls särskilt lätt att flytta härifrån, ni vet ju själva hur många fördelar vi har och hur tryggt och enkelt livet känns. I samma ögonblick som vi flyttar hem måste vi ju liksom bli vuxna! Och tråkiga, och evigt planerande! Eller rättare sagt... vi kommer att behöva slåss för att INTE bli det. Men vi är bägge överens om att när jordnöten kommer i krypåldern, då ska den ha tillgång till rättigheter som att smaka på den fina, gula blomman utan att dö av DDT-förgiftning. Tror dock att det blir bra för oss båda att vara här under den första tiden. Mamma kommer att känna sig glad och trygg och i gott sällskap av kloka väninninnor och snälla ayis; jordnöten får helt enkelt stanna ihomhus alla de dagar när hyperkänsliga mamma bedömer att luften är farlig (minst 50% av tiden). Den får helt enkelt passa på att utveckla sina kulturella intressen istället (läs: Fika med andra bebisar, ligga på en matta bredvid mamma och göra gymövningar, lyssna på mammornas skvaller, titta på Dirty Sexy Money och lyssna på brittiska indiepopsamlingar samt surfa på nätet). Mmmm jordnöten, kan du inte KOMMA nu!

• Izunia

Margaux jag älskar också tandläkaren! Gillar när de putsar, pillar, rensar och polerar. Men jag klarar inte av sprutor och jag ska laga hål idag.. snyft..

Förhoppningsis stort GRATTIS!! Vad SKÖNT det måste kännas! Jag bockar och bugar för allt jag får ta emot (champange!)hahaha!! Alkofritt får duga..=)

Jag får väl säga att bilderna allt som allt är ok. Det enda jag retar mig på (förutom att det inte finns NÅGRA familjebilder eller gruppbilder som vi bad om) så kunde bilderna vara lite bättre redigerade i slutändan. Jag är jättenoggran med photoshop och skulle fixat upp mer med färger och så. Annars är det ju trevligt med en tryckt A3 bok istället för vanligt album. Men kvalitén väger definitivt inte upp servicen. Punkt.

Gemma, japp allt kan hända imorgon! Min vännina som födde nu hade värkar i 3 dagar innan hon födde... totallt slutkörd inför slutspurten. Bäst om det kommer på en gång.

Amelle, du och jag emot pojk-gruppen!
    Gemma, har ni inte startat nån vadslagning om kön och vikt? Nån kan vinna cash på din smärta! =)

Jag har ju turen att må nästintill toppen under graviditeten so far. Har ju problem med ryggen sen tidigare och den är ju inte bättre nu precis. Har riktigt ont nu då jag inte han gå till kiropraktorn innan australien. Har jättemycket huvudvärk och jag tror det beror på ryggen.
    Vi har ju redan varit på 2 privata ultraljud och den jag ska pånu är det "statliga". =) Det är mer spännande nu eftersom det var ett tag sen.
    A har åkt till Österrike i morse och nu ska jag vara ensam i 2 månader! I mars ska jag på lite skidsemester men det är ju bara 1 vecka. Får ta med mig mamma på ultraljudet då A inte är hemma... =( Han är superledsen.. Men min mamma kommer att bli desstu gladare då hon nämnt att hon gärna vilja följa med nån gång om A inte kan.

Nu ska jag fixa lite frukost och alvedon. Positiva sidan av att vara jet laged!

• Lapinette

Här har det varit livat i natt!

Ser att nu samtliga har lagt in bud på jordnötens ankomst så jag känner mig lite tvungen att göra detsamma även om jag aldrig kan/brukar gissa på kön etc.

Iza - den 12 januari och en flicka
    Margaux - den 13 januari kl 14:28 och en pojke
    Amelle - den 12 januari och en flicka

Då slänger jag till med den 15 januari och en pojke. Har minst två tjejer i gravtråden som gick typ 10 dagar över tiden. Gissar sedan på pojke då du inte verkar vara så sötsugen utan äter nyttigt.

Iza hoppas det går bra hos tandläkaren. Själv så ringde jag min tandläkare och avbokade tiden de har gett mig. Har gått till samma tandläkare sen skolan men nu när vi flyttat känns det himla jobbigt att behöva åka ut till förorten kl 08:00 på morgonen. Måste hitta en tandläkare i stan. Tandläkaren tycker jag är ett nödvändigt ont, precis som gynekologen. Fast gällande gyn så är jag ju där jämnt numera så det har blivit en vana och det där med sprutor är ju mer eller mindre också en vana (att ta själv) sen IVF'n. Konstiga saker man blivit van vid under 2007(vaginala ultraljud och sprutor).

Nej, trevligare kan man ha det! En vecka till sen är det SEMESTER!!!

Och Margaux - jag har läst spanska på gymnasiet så m a o vääälidgt avlägset. Har dessutom inte varit i Spanien på många, många år men ska ju dit om en månad - Barcelona!

• förhoppningsis

Antar att våra tidigare gissningar är förträngda så här kommer min nya

Iza - den 12 januari och en flicka
    Margaux - den 13 januari kl 14:28 och en pojke
    Amelle - den 12 januari och en flicka
    Lapinette - den 15 janari och en pojke
    Förhoppningsis - den 14 januari och en pojke

• förhoppningsis

Izunia
    Skönt att ni äntligen har fått bilderna, tråkigt att de fortfarande inte var precis som ni ville ha dem men nu slipper ni förhoppningsvis ha något mer med den firman att göra - någonsin igen! Ångrar lite i efterhand att vi inte gjorde en bok av våra bilder, album är fint och så men en bok hade varit roligare. Hur känns det att hamna på marken nu? Tycker att det låter som ett bra företag du jobbar för som har en plan för sina gravida.
    Hur funkar det med tandläkaren nu, för vist röntgar de inte gravida?

Margaux
    Låter som en idealstorlek på baby om den skulle ut vanliga vägen. Hittade du några söta kläder?
    Hur kommer det sig att du pluggar spanska, ska du åka ner och hitta en vingård?

Gemma
    Vad skönt att se många så bra exempel på att allt kan var hur idylliskt som hellst med baby, tror du kan behöva det för att väga upp den hemska sjukvårdsbiten och tänka på nått annat.
    Jag vet inte vad det beror på att de har såriga nipplar, tror du att det kan vara så enkelt som bristande sjukvårdsundervisning? Det måste jag fråga nästa gång jag träffar någon av dem. En av tjejerna jobbar iof på förlossningen själv men hennes som fick tänder tidigt så det är därför hon använder skyddet nu.

Förlänger ni kontraktet 1 år till så kom ni ju ha en 1 årig jordnöt när det är tid att åka hem. Passar väl bra med era planer om att den ska få "äta gula blommor" i lugn och ro. Hörde härromdagen att min väninna kände sig som en dålig mamma för att hon hade bebin med sig in i Gallerian. På Bvc hade de tydligen sagt att man ska undvika gallerior eller andra ställen med mycket folk, som t-bana osv då det är så mycket baciller. Hon sa det att det går inte, hon håller på att bli knäpp av alla förmaningar. Tänkte då på er jordnöt som kommer tulta runt i en kinesisk park och ramla i besprutat gräs.

Helgen blir lugn, bara en brunch inbokad på ett ställe jag aldrig varit på, ska bli kul.
    I övrigt har det börjat bli tal om att vi kommer åka till Ryssland trots allt. Vet mer om 3 månader... klart är att under närmaste tiden kommer mannen att tillbringa stor del av sin tid där.

• Stålhandske

Så kul det är när alla flickorna på tråden tittar in ungefär samtidigt!

Gemma, du verkar i alla fall känna dig lite bättre till mods, vilket är bra. Bebisen behöver två samlade,förväntansfulla föräldrar som väntar på den när den tittar ut för första gången! Och ni kommer att bli fantastiska föräldrar, det är jag mer än övertygad om!

Dock, när det kommer till gissningarna, så blir det inga fler för mig då jag så uppenbart har misslyckats fatalt med mina förra. 2 jan och 7 jan? Jag måste ju ha varit ute och cyklat.

Margaux, jag pratar ganska hyffsad spanska. Har både läst under hela skolgången och rest i många spansktalande länder, så den är något underhållen iaf. Testade den i Kina på ett gäng affärsmän från sydamerika, och den höll, men flöt verkligen inte!
    Varför ska du lära dig spanska? Är det för vinodlandets skull eller bara nöje?
    Grattis till moster-rollen! Den är fantastisk! Jag blev moster för första gången när jag var två, sen kom det fyra syskonbarn till. Nu är de snart vuxna allihop sötnosarna!

Izunia, en fråga: Ska ni ta reda på könet?

Izunia,

• Stålhandske

Och dagens största grattis går självklart till vår älskade förhoppningsis! Du är SÅ duktig!

• Lapinette

Förhoppning - jag måste ha missat någon viktig info. Vad då åka till Ryssland? Är det semester eller ska ni bo där ett tag.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.