• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Gemma

Hej på er! Jag har ju gissat på jodnöten förr men jag orkar inte leta fram det, tror att den väger 3800g, är 53cm lång och kommer på torsdag. Det är definitivt en pojke (be mig bara inte motivera).

Förhoppningsis, ja, ryssland - berätta mera!!

Spanska... kan jag inte. Men det är fint och verkar kul.

Stålis: Såhär är det nu, upp och ner, upp och ner. Mycket känslor. En del reella problem typ att läkaren måste tas i örat, men också frustration när det inte rör på sig. Idag flyttade den sig ytterligare en bit nedåt med ett par sammandragningar som följd och då blir man ju riktigt upprymd! Vill sååå gärna att värkarna ska starta, nu, nu, nu!

förhoppningingsis: Hälsa din väninna att BM här rekommenderar oss att undvika tunnelbanan och stormarknader här, inte generellt men under rusningstid, under de första två månaderna. Och liksom rusningstid HÄR är typ, påputtare på tunnelbanan. Så rekommendationerna är nog ungefär samma i hela världen oavsett förutsättningar. Viktigast är att mamma får många tillfällen till dåligt samvete för att hon vill leva sitt liv, typ. I synnerhet i Sverige som är SÅ säkert. Men alltså... jag har aldrig varit med om ett land där barn är sjuka så mycket som i Sverige, liksom precis hela tiden. Och deras föräldrar också. Och det tar två veckor för förkylningarna att försvinna. Heeeelt galet.
    Jordnöten ska skyddas från besprutat gräs, men det blir ett meck att undvika. Ett år blir nog rätt lagom.

Det är säkert jättejobbigt med bebisar men för det mesta går det ju bra. Precis som med graviditet.

Såriga nipplar: tror inte att det handlar så mycket om bristande sjukvårdsundervisning som för lite tekniksnack. Amning är ju liksom inget man "bara kan". Vi har fått se filmer och får som sagt grundlig undervisning i tre dygn efter förlossningen, verkar rätt svårt men viktigt att verkligen få till det enligt mammakompisarna. Fattar ju om det gör ont när de får tänder (ouch!) men inget fel att ta in en amningskonsult om det inte går så bra tycker jag. Plus att det som sagt är jätteviktigt med intervaller och inte "friamning" för att skona nattsömn + bröst. Såklart har jag inte testat själv men detta är vad som funkat för min posse. Sen finns ju de som inte kan amma alls, eller har svårt, eller inte gillar det. Men dina väninnor har kanske testat allt och så går det inte ändå. I så fall hör de nog till den grupp som helt enkelt har svårt att amma och det är trist, men det finns ju bra ersättning. Finns ingen anledning att plåga sig själv i onödan.

Idag har jag simmat tusen meter och storhandlat, bland annat champagne som vi ska fira med när jordnöten är född, på BB (om jag känner för det). Champagne stod ju med på BB-listan vi fick från sjukhuset. Lite jobbigt att springa i trappor nu när det börjar kännas som om man har en bowlingboll mellan benen men jag sov utmärkt i natt som sagt och nappade lite i soffan så jag ger minsann inte upp för så lite.
    Nu ska jag till Lapis Lazuli och käka fyrarätters med en väninna. På hemvägen ska jag köpa ännu en Galette de Roi för mannen gav mirakulöst bort HELA till sina teknikter, utan att smaka en enda bit själv. Ha en skön fredag!

/ G

• förhoppningsis

Stålis
    Tackar tackar, har lite svårt att tro på att jag faktiskt är klar nu - 5 års studier är över!!
    Det var en cool lägenhet, annat kan man inte säga. Nackdelen var ju bara alla dessa bjälkar som kan göra det lite svårmöblerat och är ytkrävande.

Vad det gäller ryssland fick mannen frågan om han ville jobba där 1 år, tyckte att det lät jättekul och spännande. Hans jobb är bara lite sega så först hette det att det skulle bli av. Sen blev det inte av lagom tills dess att vi hade börjat vänja oss vid tanken. Nu har han blivit tf chef över rysslandsdelarna men arbetar från Sverige. Så om de inte har hittat nån inom 3 månader som pratar ryska kommer de vilja att han arbetar i ryssland. Till att börja med någon/varannan vecka och sen ev därifrån på heltid. Som sagt förvirringen är ganska total.

Vi har fått alla papper klara för att skicka in om lägenhetsbyte nu.

Gemma
    Spännande att jordnöten borrade ner sig en bit till, inte länge kvar tills den kommer då kanske.

• Lapinette

förhoppning - det går framåt! Först studierna och nu lägenhetsbytet. Vi får se om det även blir Ryssland för din del...för är det då tänkt att du ska hänga med? Och vart?

• Izunia

Förhoppninsis, de har en fantastisk plan för gravida faktiskt! Jag förmodar att då majoriteten består av kvinnor då de flesta förr eller senare ska ha barn, måste man kunna utnyttja dem på nåt sätt!

Stålis, vi vill absolut inte veta kön så det ska bli så spännande! Jag är jättenojjig att barnmorskan ska avslöja av misstag eftersom det är så vanligt att folk tar reda på det nuförtiden. Jag får påminna henne innan hon börjar!

• Izunia

förresten så sitter jag och filar på ett långt inlägg i fotograftråden...

• Amelle

Tjena moss,

Här händer det grejer minsann!

Ryssland låter spännande ? var någonstans i så fall? Vad jobbar din make med förhoppningsis?

• Amelle

Apropå bebisar så ska jag i dag åka hem till kompisar och inspektera deras förstfödda. Mamman låter lite deppig, hoppas bara det inte är frågan om en sån där läskig förlossningsrepression. Får väl kolla läget ikväll. Sen ska jag på middag hos hemma hos en kollega, blir ett gäng tjejer och vinet är inhandlat!

• Izunia

Amelle jag ska också hälsa på min förstföderske-vännina idag.
    Vinet låter härligt!! Har själv inhandlat alkofritt rödvin idag.. känns inte lika spänannde...

jag har skrivit färdigt mitt inlägg, men jag ska nog läsa igenom det igen innan jag postar det..Det är LÅNGT!

• Lapinette

En väninna till mig ringde i veckan så jag ska också över och titta på hennes dotter för första gången MEN det tog nästan ett år! Vi har lite sporadisk kontakt men när hon inte återkom efter att jag lämnat några meddelanden i maj så gav jag liksom upp. Har dock tänkt på henne hela tiden och undrat om allt gick rätt med barnet och tänkte själv ringa efter julen. Nu ringde hon och mår strålande (den mest optimistiska människa jag känner).

Annars så ska vi ikväll köra spinning, som vanligt och sen blir det hem till soffan för jag vill se Let's dance som startar ikväll igen.

Imorgon har jag bokat bord på Riche med bror + flickvän samt deras kompisar. Ni vet dem med "finmiddagen" jag hade hemma i höstas. Bokade Riche då det kändes skönt att även ha möjlighet till nära barhäng.

• Gemma

Hallå! Restaurangen var som den alltid är, mysig miljö, okej mat och rätt kaotiskt... typ desserten anländer innan huvudrätten och sådär. De hade heller ingen champagne på glas så Jacobs Creek bubbel fick duga. Man får mycket mer tolerans när man känner till hur det brukar vara i Kina (alla rätter anländer hipp som happ). Det var också jättekul att träffa väninnan.

förhoppningsis: Var i ryssland? Låter urspännande men lite farligt. Tänker på bitchdamer i päls och maffia och sådär.

Amelle, ta med nåt hembakt till väninnan om du hinner. I morgon ska vi ju laga lunch åt manhattanväninnan, det blir nån gryta som de kan stå sig på ett tag. Men som sagt, det där med att det är tomt i kylen hos nygravida har hittills visat sig vara en myt... och hos oss har det aldrig varit så välfyllt men det beror i stor utsträckning på förhoppningsis tips. Tack!

Pilar genast in på Izunias tråd och läser om den däringa fotografen...

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.