• Lapinette

Barnkarusellen

Vem vill vara med på barnkarusellen? Kanske funderar på att göra ett försök, ett avstamp och hoppa upp eller vem vet du kanske redan sitter där med den lilla i famnen? Här inne är vi ett gäng som har stött och blött detta med tantens månatliga besök, huruvida rosenrot kan hjälpa till, kiss på stickan eller kanske en sjuhärliga massa hormoner?

Nåja, de flesta av oss har faktiskt lyckats och flera trådbebisar har tittat fram sedan vår start sommaren 2006. Så numera innehåller denna sida även frågor som vilken barnvagn som rullar bäst i stadsmiljö och hur i helsike man får ungen att sova på nätterna!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Barnkarusellen
  • Zozo

Piggelin: här i landet säger det att det helt beror pa om man tidigare haft problem med sockervärdena eller pa vad gynekologen tycker; Jag som aldrig haft nagra problem fick mig tilldelat 3h-kuren med detsamma, medans de andra gravida kvinnorna som satt där hade max 1h eller 2h och var dessutom, atminstone som det sag ut, betydligt längre gangna än vad jag är.

Jag är tydligen typ vecka 20 (vet inte exakt eftersom gyn inte riktigt kan bestämma sig om beräknat datum ska vara 11, 16 eller 22 september...)och har nog gatt upp sammanlagt 5kg och har liite mage men inte sa farligt mycket. Hur BRUKAR det vara?? Kan nagon som "varit där" tala om det för mig?

• Lapinette

gosnosen - nej vad trist!!! Tre fina ägg och ICSI så tycker man att åtminstone ett borde bli befruktat. Vad blir nästa steg?

Själv känner jag mig jäkligt uppgiven! Jag menar varför i all sin dar skulle det fungera för oss en dag om det inte har gjort det hittills? Sen är det där med att allt ser bra ut men det ändå inte vill sig... skulle ju så gärna vilja ha en förklaring.

BS - visst, vi tar ett från frysen i nästa cykel, typ om en dryg månad. Det ingår ett FET i själva paketet vi har betalat för. Sen skulle jag vilja dra den sista IVF försöket efter sommaren medan maken tycker att vi ska avvakta och fortsätta plocka från frysen innan vi kör en full variant igen.

nenne - så klart du blir på smällen nu! Alla odds säger ju det!

• Tinga

Usch, tjejer, idag behöver jag lite peppning, för mitt blodtryck har stigit lite till, och är nu över gränsen. Jag var på kontroll hos BM igår, och nu var trycket uppe i 140/100. Det känns så j-vla f-rbannat orättvist när jag verkligen tar det lugnt, är sjukskriven på halvtid och följer alla råd som finns, och ändå så stiger det. J-kla kropp till att svika! Nu vill BM att jag ska bli sjukskriven på heltid, så i eftermiddag ska jag träffa en läkare för att diskutera den saken.

De senaste dagarna har jag verkligen tänkt på hur lycklig jag känt mig, med en fint växande mage, att jag mådde bra, att vädret var fint, att jag är så glad att det är just min man som är pappa till mina barn; och ja, allting kändes toppen helt enkelt, och jag levde verkligen här och nu, och uppskattade det. Därför var jag oförberedd på att trycket skulle ha stigit igår, för jag kände mig verkligen lugn, rofylld och harmonisk, så det kändes liksom inte troligt.

• Tinga

Telis - tack för inlägget från Kapybaran! Jag brukar läsa hennes blogg "ryckvis", för jag kommer inte in på den på jobbet, så det blir när jag tänker på det när jag surfar hemifrån. Men jag ligger ett par veckor back nu, så det här inlägget hade jag inte sett. Hoppas att dagarna mest kommer att bestå av det hon beskriver!

• Tinga

Nenne - vilken härligt positiv inställning du har! Kan du inte spilla över lite till mig? Verkligen härligt att läsa ditt inlägg från igår kväll. Kram!

• Tinga

Angående glukosbelastning, så ska jag göra ett 2-timmartest om ett par veckor. Här tror jag inte att de kollar sockret alls under resans gång, fram till glukosbelastningstestet, utan alla får göra det.

Zozo - har tyvärr inget svar på din magfråga; mina erfarenheter är ju inte direkt allmängiltiga på den punkten. Barnmorskan mätte min livmoder igår, och jag ligger precis mitt på normalkurvan för tvillingmagar. För den som är intresserad är mitt SF-mått 30 cm i v. 25+4.

• Zozo

Tinga; jag hade ocksa 140/100 nu när jag mätte, men sa mätte de pa andra armen och da var det nära mitt vanliga 130/85 (Ja, jag ligger vanligtvis ganska högt).. och här är det iaf inget som de sjuksriver för, utan de bara fortsätter att kolla en.
    Jag är ju gansa övertygad om att det är de senaster stressiga vecorna som fatt mitt tryc att skjuta i höjden, sa nu tar jag det lugnt; jag visste ju redan innan att det skulle vara hetiskt ett par veckor - men nu ska det vara lugna gatan fram till sommaren..

• Nattson

Zozo, tror att jag hade gått upp 6kg i v20. Men hur det brukar vara tror jag ingen kan säga eftersom alla är olika! En kompis till mig gick upp totalt 6kg på hela tiden. Sist jag var hos bm var i v25+4 och då hade jag gått upp 8kg. Men jag ligger precis i mitten av kurvan, mitt SF-mått var 28cm då.

Tinga, vad trist att det stiger även fast du vilar och gör allt du kan för att motverka. Hoppas att det bättrar sig!

Själv är jag så trött, jag fattar inte varför jag inte sover. Vaknade vid 01:30 och sov oroligt fram till att jag skulle gå upp. Det är som om jag inte kommer ner i någon djupsömn alls utan bara halvsover. Men från igår jobbar jag bara 75% i en månad för att se om det blir lite bättre.

• Tinga

Zozo - här är gränsen för högt blodtryck 140/90; ligger man över det, och då särskilt undertrycket, blir man oftast sjuksriven. Åtminstone om man väntar tvillingar, men jag tror att det är så även vid enlinggraviditeter. Själv låg jag också ganska högt från början (120/80), men det är ju en defintivt skillnad nu, med 140/100. Det värsta tycker jag är att jag absolut inte känner mig stressad, så jag förstår liksom inte hur jag ska bära mig åt för att få det att sjunka; det finns ingenting jag kan sluta med för att ta det lugnare.

• muggles

Nenne: fy fan vad surt att bli uppsagd! Hoppas att du kan hitta ngt annat!

Tinga: usch vad tråkigt att trycket har gått upp! Men det är nog inget som du har gjort fel utan det är nog ngt som skulle hänt iaf. Du har ju gjort allt man kan för att hålla trycket nere och om du känner dig lugn och harmonisk (=inte stressad) och trycket ändå går upp...

Svar på tråden Barnkarusellen