• Bride in England

Maldiverna - Kuredu 3

Har kommer fortsattning pa traden om Maldiverna och Kuredu! Beratta garna om era erfarenheter ni som varit dar, eller fraga andra brudar med erfarenhet fran detta paradis. Sjalva aker vi i november, ska bli underbart!! Har aldrig varit dar forut men det later som rena paradiset

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-15 13:41
    Har ar de tidigare tradarna om Maldiverna med manga bra tips!!

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2978827.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2827692.html

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 3
  • Bride in England

ah ok, ja om det byggs massa nytt blir det ju verkligen inte kul, annars kanske det inte gor sa stor skillnad eftersom det verkar vara fullbokat under hogsasong redan anda.

• silverpil

Har haft tidig semester i år och började jobba igen i måndags. Skitväder nästan hela tiden.
    Håller på att längta ihjäl mig efter resan, det känns sååå länge till februari.
    Nåja, något att se fram emot i alla fall där mitt i smällkalla trista vintern.

• silverpil

Tänkte skriva en liten kommentar om det där med charter också, men glömde det, så jag gör ett till inlägg.
    Jag vet inte om det är så stor fara egentligen med charter till just Maldiverna, jag tycker inte att det blev så billigt ändå. Vi bokade med Fritidsresor och det går på 47000kr i februari(inkl. AI) Så det är ju ändå mycket pengar och inget man bara bokar så där jättelätt, tycker jag iallafall.
    Fördelen jag känner med den resan är ju att man slipper att byta plan, när man som vi ändå måste ta en anslutningsresa från Luleå.

• stenbruden

Nä bara dom inte bygger upp massa nya hotell komplex så spelar det ju ingen roll vad det kostar. Är det fullt så är det fullt.
    Bara det inte blir någon bamseklubb och massa reseguider överallt....
    Sorry alla barnfamiljer

• Utomlands 2008
    stenbruden skrev 2008-07-21 15:51:59 följande:
    Nä bara dom inte bygger upp massa nya hotell komplex så spelar det ju ingen roll vad det kostar. Är det fullt så är det fullt.Bara det inte blir någon bamseklubb och massa reseguider överallt.... Sorry alla barnfamiljer
    Ingen fara - förstår vad du menar!
    Föredrar att resa självständigt, utan svenska guider, bamseklubbar o "svenskt kaffe på hotellet"!
  • palmer

Vi valde också att boka charter via Fritidsresor.
    Det kändes skönast och mest bekymmerfritt med tanke på att vi gifter oss samma dag.

Har dock inget emot andra resalternativ. Är ju lite beroende på vad man är ute efter.

Hur som helst tror jag alla vi kommer få en underbar resa, charter eller icke.

Eller vad tror ni? =)

• stenbruden

Vart ska ni??

Jag har redan vart där... vill tillbaka!!! Vi åkte inte charter..
    Jag är mest nyfiken på hur charter resorna kommer att påverka maldiverna men det kan ju bara framtiden utvisa

palmer skrev 2008-07-22 10:44:42 följande:
    Vi valde också att boka charter via Fritidsresor. Det kändes skönast och mest bekymmerfritt med tanke på att vi gifter oss samma dag. Har dock inget emot andra resalternativ. Är ju lite beroende på vad man är ute efter. Hur som helst tror jag alla vi kommer få en underbar resa, charter eller icke. Eller vad tror ni? =)
  • Bling75

Jag tror inte att det gör så stor skillnad med svensk charter, redan idag så reser ju många brittiska och tyska charterbolag till både Kuredu och Komandoo. Möjligtvis så blir det några fler svenskar på just de öarna.

Vi är ju nu hemma sedan några veckor från vår fantastiska resa, nu bodde vi på Komandoo och inte Kuredu men jag tänkte dela med mig här ändå. Men vi var ju också på Kuredu och hälsade på för vår vigsel.

Komandoo är som många redan vet en betydligt mindre ö på gott och ont. När vi var där så fanns det 57 gäster på ön som tar ca 10 minuter att gå över. Det gör att det blir väldigt privat och personligt. Vi kunde ofta gå hela strandpromenaden själva på kvällen utan att möta några andra gäster. Så gott som alla i personalen visste vad vi hette och var vi bodde vilket var trevligt för servicen som var väldigt väldigt bra.

Snorklingen och dykningen är fantastisk! Första kvällen simmade vi ut en bit från vår vattenvilla, det första vi möts av är en jättesköldpadda - fantatiskt! Efter det så tillbringade vi mycket tid under ytan...

Vår vattenvilla var helt fantastisk och enligt mig så värd de extra pengarna. Jag älskade vår stora terass där vi satt och kikade på rockorna och småhajarna som lekte i vattnet. Rummet var jättefint med en stor himmelsäng i trä och en härlig divan för två.

Vi gillade också båtturen, vi åkte med Muna och fick massor med härlig snorkling och fullt med delfiner som lekte kring båten. Vi var på alla snorkelturer som gick under vår tid där vilket var toppen. Kul att lära känna lite andra människor också vilket var svårare på själva ön.

Jag var ju bara på Kuredu en halv dag och skulle kanske inte välja den ön igen. Jag tyckte det var för tätt mellan alla hus och för mycket folk överallt. När vi skulle ta våra bröllopskort ute på udden vid vattenvillorna så var det ett 10-tal andra människor där. Stor skillnad mot Komandoo.

Nackdelarna med Komandoo är ändå att den är liten, det är svårt att få ihop folk till utflykterna. Vi hade tur och träffade ett gäng med roliga människor som vi uppmuntrade att följa med och snorkla, annars hade de nog blivit inställda ofta. Det blir också lite långtråkigt med bara en restaurang och maten är lite engelsk i stilen - mest engelsmän där. Det var också lite långt att knata fram och tillbaka mellan vattenvillorna i ena änden av ön till restaurangen, baren och alla utflykter flera flera gånger om dagen. Visst det är bara 10 minuter men vi gick ofta fram och tillbaka 5-6 gånger per dag i värmen vilket är nästan 2 timmars promenad.

Men på det stora hela så var det den bästa semestern ever!

Nästa gång blir det nog en ö som är lite mer mellanstor och gärna med mycket dykare.

• stenbruden

Bling - det var väl inte ni som gifte er när vi var där...? Hade du en vit klänning med svarta detaljer????? I mitten av juni...

• stenbruden

Vi träffade förresten ett annat svenskt par som hade gift sig samma dag som vi. Vi umgicks ganska mycket med dom och kommer att träffa dom igen.

Nåväl va jag tänkte komma till är att dom var en vecka på Kuredu och en på Komandoo. Deras slutsats var att dom tyckte att maten var bättre på Kuredu, servicen pyttelite bättre på Komandoo. Dom tyckte att det blev lite långtråkigt på Komandoo och ångrade sig lite att dom inte bara tog några dagar där istället för en hel vecka.

Om man vill ha lite av allt så är Kuredu perfekt. När vi var där var det dessutom "lågsäsong" (9/6-24/6) så vi hade inga grannar alls.

Vi snorklade på Komandoo och det är samma djur på bägge öarna (mycket sköldpaddor) men Kuredu har ett vrak precis vid husrevet och inte lika grunt rev som Komandoo. Husrevet på Kuredu är perfekt för mindre avancerad dykning!!!

Lite reflektioner

Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 3