• Bride in England

Maldiverna - Kuredu 3

Har kommer fortsattning pa traden om Maldiverna och Kuredu! Beratta garna om era erfarenheter ni som varit dar, eller fraga andra brudar med erfarenhet fran detta paradis. Sjalva aker vi i november, ska bli underbart!! Har aldrig varit dar forut men det later som rena paradiset

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-15 13:41
    Har ar de tidigare tradarna om Maldiverna med manga bra tips!!

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2978827.html

www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2827692.html

• Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 3
  • fru Hä
    stenbruden skrev 2008-08-04 14:15:59 följande:
    Elsi - Det finns perioder med bättre och sämre väder på M MEN det är ett året runt resmål!! Vi hade en dag med sämre väder utav 16. Vi var jättenervösa över vädret i juni men det var ingen fara alls och personalen sa att det stormar lite då o då hela året. Men det bästa är att det går snabbt över!Maj ska ju vara en kanon månad under vattnet!! Om ni dyker..
    Hej!

ja det där med vädret?! Det är svårt att beskriva, eller hur? Det är INTE som regperiod i tex Thailand. Juni är annars den månad med mest risk för regn.....slutsats: Maldiverna är alltid värt att åka till!

fru Hä
  • fru Hä
    palmer skrev 2008-08-04 22:35:19 följande:
    Till alla er som varit på Kuredu.Vad tyckte ni var nackdelarna med ön?
    Hej!

Var har du varit tidigare när ni rest? Vad är du ute efter på bröllopsresan? Total stillhet? Kuredu är en stor ö enl. Maldivianska mått vilket innebär att jag personligen lätt promenerar runt i normalt tempo på 40 minuter.....men vill man ha det lugnt så går det bra. OM ni förestäler er en pytte-pytte ö så bör ni boka något annat. Kanske Thulhagiri, Eriyadu t.ex. ? Det beror på budget. Jag har själv varit på Kuredu 5 ggr. Det finns saker jag gärna skulle ändra där, men sammantaget är det fortfarande "Good value for money". Ni kommer att älska Maldiverna. När ska ni åka o med vilket bolag?

fru Hä
  • fru Hä

Hej igen.....

Ang charter. Vill bara lugna er alla. Eftersom Maldiverna ser ut som det gör rent geografisk + med deras stränga lagar så finns det helt enkelt inte plats för en massa "betongkomplex" (det vore ju för gräsligt..). Fritte har ju tutat ordentligt i luren för Maldiverna, men såvitt jag vet (pratade med Ägarna till ön i April) så fick Fritte bara 10 rum tilldelat på t.ex. Kuredu. Förmodligen räknar de med att sälja till andra resmål när Kuredu o andra Maldivöar är slutsålda. Det är m vanligt att chatrerbolagen får en "tilldelning" som de garanterar att de köper. Det är därför det ibalnd finns restplaster. VAR LUGNA!

Fru Hä

• stenbruden

Jag kan inte heller komma på någon nackdel... Men det beror ju såklart på vad man är ute efter. För oss var den verkligen helt perfekt!!!
    Vi hade fått spader på en mindre ö

Den enda besvikelsen var faktiskt koralldöden/blekningen, det var ledsamt att se hur mycket som faktiskt har blivit förstört. MEN det är starkt påväg tillbaka och det fanns fina koraller att se. Hade bra gärna velat se det innan det hände. Detta kan man ju dock inte göra något åt, naturen är ju som den är..
    Jag antar att det är likadant i hela Maldiverna.

palmer skrev 2008-08-04 22:35:19 följande:
    Till alla er som varit på Kuredu.Vad tyckte ni var nackdelarna med ön?
  • Utomlands 2008
    stenbruden skrev 2008-08-06 12:51:47 följande:
    Jag kan inte heller komma på någon nackdel... Men det beror ju såklart på vad man är ute efter. För oss var den verkligen helt perfekt!!! Vi hade fått spader på en mindre ö Den enda besvikelsen var faktiskt koralldöden/blekningen, det var ledsamt att se hur mycket som faktiskt har blivit förstört. MEN det är starkt påväg tillbaka och det fanns fina koraller att se. Hade bra gärna velat se det innan det hände. Detta kan man ju dock inte göra något åt, naturen är ju som den är..Jag antar att det är likadant i hela Maldiverna.
    Usch så tråkigt... Märker man av koralldöden även när man dyker eller var det främst när man snorklar?
    Alla ni som ska dit: Rör ALDRIG korallerna! Det gäller även simfenorna (håll koll på var du har dem).
  • fru Hä

Jag håller med!

En väldigt bra sak på Maldiverna är att de är väldigt noggranna med regler för dykare. Att man inte ska röra koraller eller fiskar t.ex.

Jag var där första gången '99 och korallerna har återhämtat sig jättemycket efter el nino. Var där senast april '08. Dykningen är grym i/på Maldiverna!

mvh fru Hä

Utomlands 2008 skrev 2008-08-06 19:57:49 följande:

Usch så tråkigt... Märker man av koralldöden även när man dyker eller var det främst när man snorklar?Alla ni som ska dit: Rör ALDRIG korallerna! Det gäller även simfenorna (håll koll på var du har dem).
  • stenbruden

Ja man märker ju av det men det är toppen dykning ändå!!!
    Det som är tråkigast är att man ser ju hur FANTASTISKT det har varit innan.

Men det är som sagt helt otroligt fin ändå!!!

Precis - håll koll på fenorna!!! Jag såg några oerfarna dykare bara plumsa ner rakt på korallerna och det får man bara inte göra!!! Vissa koraller (som den svarta) dör med en gång bara av att man nuddar den....
    Det är bra regler på M men det är också väldigt många dykare och många av dem är nybörjare.
    Är man ny så försök att ha koll neråt framför allt vid nedstigning så man inte "landar" på en korall.

• palmer

Känns mer och mer som att Kuredu är ön för oss.
    Samtidigt som vi vill njuta av varandra och vara för oss själva, så vill vi ändå hitta på saker, träffa andra människor och bara ha skoj.

Min största skräck är dock att det är föööör mycket folk. Hur har ni upplevt det?

Vi åker i februari. Känns långt borta just nu, men det närmar sig med stormsteg.

Jag tror förresten precis som Fru Hä att det här med charter inte behöver innebära något negativt och att det förmodligen kommer kontrolleras rätt väl av Maldiverna med tanke på deras "stränga" regler och kultur.

• sandybee

Försöker här: Har läst trådarna om Kuredu och fått lite info om de olika rumstyperna men vill gärna få mer kött på benen om upplevelsen av de olika rumstyperna och lägena innan vi beställer! Det vi är inne på just nu är antingen Water Villa eller Jacuzzi Beach Villa. Vad rekommenderar ni som har erfarenhet?

• fru Hä
    sandybee skrev 2008-08-09 16:00:05 följande:
    Försöker här: Har läst trådarna om Kuredu och fått lite info om de olika rumstyperna men vill gärna få mer kött på benen om upplevelsen av de olika rumstyperna och lägena innan vi beställer! Det vi är inne på just nu är antingen Water Villa eller Jacuzzi Beach Villa. Vad rekommenderar ni som har erfarenhet?
    JBV nr 240 - 255 = bästa läget. Se till att ni äter på "O-resort"!!! Jag skulle eprsonligen inte lägga de extra pengarna på en Watervilla, åtminstone inte på Kuredu. (har varit på ön 5 ggr). Vilka åker ni med? Fick ni bra pris?

mvh fru Hä
Svar på tråden Maldiverna - Kuredu 3