Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?
Ja som överskriften.
Vad har ni för budget på erat bröllop och hur har ni råd?
Sparar ni, betalar nån annan, tar ni lån?
Ja som överskriften.
Vad har ni för budget på erat bröllop och hur har ni råd?
Sparar ni, betalar nån annan, tar ni lån?
ja så bra =)
Vårt kommer att kosta runt 45 000 kr, vi har valt att åka till Paris och gifta oss där. För detta får vi 3 ringar + resa + 6 dagar i Paris där vi kan leva gott, kanske inte lyxigt men helt ok. Middagen den dagen bekostas av våra medföljande föräldrar, hoppas vi på :o)
Vi har inte "gått ut" med att vi ska gifta oss (föräldrar undantaget) därför har vi idag inga ringar på utan tar förlovning och vigsel där nere.
Pengar sparas för fullt och det kommer inte att behövas lån.
Vi hade inte varit helt negativa att ta ett lån med kort amorteringstid om det hade behövts.
Vårt landar på ca 70 000 kr men i det priset är 3 ringar samt två veckors bröllopsresa inräknat. Vi gifter oss i rådhuset och har trädgårdsfest efteråt. Så nu har vi ett halvår på oss att spara ihop och hoppas på snälla föräldrar :)
Vi tyckte vi valde ett billigt alternativ men det skjuter i höjden fort när man kollar på fina ringar...
Forts. OT. Jo, det klart det går, men jag tror inte att många klarar en heltidsutbildning direkt efter gymnasiet utan lån. Då pratar jag om en riktig heltidsutbildning som är 40-50 timmar och inte som många utbildningar idag är (typ 20h/vecka). Att skjuta upp studier för att kunna finansiera dem utan lån är ofta mindre lönsamt i förhållande till förlorad hög inkomst.
Vårt bröllop kommer att landa på 200 000:-, all in
Bara håller med dig. Vi kommer landa på runt 15.000:- (exklusive min ring som gick på 2500:- )
Vi kommer få det hur fint som helst! Man får bara tänka till lite extra! T.ex bjuder naturen på en himlans massa fina dekorationer som inte kostar nånting!
Tror att mitt 15.000 kronorsbröllop kommer vara minst lika fint och minst lika roligt som ett 150.000 kronorsbröllop.
Det som gör ett bröllop är inte hur mycket pengar man lagt på det, utan människorna som är inblandade!
det går att klara sig utan lån om man bor hemma och jobbar extra, jag har läst heltid i snart 6 år och har endast lånat 1 år ( för att kunna resa) men då var det frivilligt.
annars kan man klara sig bra om man bor hemma och jobbar varje helg:)
J D skrev 2009-02-08 08:18:25 följande:
Vilket ju förutsätter att man pallar bo hemma till man är 25...
Då hade jag hellre lånat. Men jag flyttade också hemifrån när jag var 19.
Ja, om man bor på en ort där den utbildning man vill läsa finns (närmaste juristlinje var från min hemort ca 2 timmar bort enkel resa). Själv har jag behövt helgerna till att plugga dessutom och för den delen vila för man orkar inte 50-timmars veckor i fem år utan lite vila åtminstone.
Jag hade aldrig velat bo hemma hela pluggtiden!