• MilosMamma

Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?

Ja som överskriften.

Vad har ni för budget på erat bröllop och hur har ni råd?
    Sparar ni, betalar nån annan, tar ni lån?

• Svar på tråden Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?
  • J D

Bröllops Monique skrev 2009-02-08 11:54:55 följande:
    Jag hade aldrig velat bo hemma hela pluggtiden!

Nej, inte jag heller och mina föräldrar hade inte kunnat försörja mig heller.

• Ore
    ario skrev 2009-02-08 11:42:38 följande:
    det går att klara sig utan lån om man bor hemma och jobbar extra, jag har läst heltid i snart 6 år och har endast lånat 1 år ( för att kunna resa) men då var det frivilligt.annars kan man klara sig bra om man bor hemma och jobbar varje helg:)
    Precis som JD så hade jag haft två timmars resväg enkel resa med bil till närmaste ort där min utbildning fanns. Dyr parkeringsavgift inte inräknad...

I min utbildning (ingenjör) var jag schemalagd mellan 30-35 h/vecka, undantaget tentaveckan men då satt man och pluggade hela dagarna istället. Diskussioner i vår klass visade att man behövde lägga ner cirka 60 timmars studier/vecka för att klara kurserna. Det var ett fåtal som hade extrajobb, och detta fåtal hade istället många omtentor...

Utöver det så tror jag inte att mina föräldrar hade låtit mig bo hemma gratis, vilket jag antar är förutsättningen för att man ska klara sig utan studielån när man bor hemma.
  • Lakritsbåten

Tråkigt att någoon/några tycks ha tagit mitt inlägg som om jag "fördömde" dem som lånar. Jag menar som jag skrev att det för MIG känns främmande att låna till bröllop.

Tycker att flera härefter har pekat på att det inte är pengarna som "gör det" utan det kan både bli festligt, högtidligt och vad man nu önskar av den stora dagen, oberoende av budget.

Vi går inte på vår "maxbudget" exemplvis, utan på en nivå som känns lagom och rimlig för oss. Det finns ju så mycket viktigare saker att lägga pengar på än bröllop... exempelvis vårt renoveringobjekt till hus!! Men det är som sagt VÅRA prioriteringar - ingen annans.

Att våra föräldrar betalar en slant också beror ju på att de tycker att det är en angelägenhet inte bara för oss utan för familjen/släkten också. Annars skulle de ju inte behöva betala vi är ju vuxna = 30+ med stabila inkomster.

• FrökenM

beräknar ca 70 000. 80gäster. catering.

• lolca

vi kommer nog att hamna någonstans mellan 65´- 70 000 kronor. Då kommer vi att ha ca 47 gäster. Många småsummor blir stora summor har vi märkt. Men det kommer att bli väldigt bra! =)

Vi betalar själva, jag betalar 40 procent av kostnaderna, min blivande man som tjänar mycket mer än vad jag gör betalar 60 procent. En uppdelning som fungerar bra för oss. Vi har sparat pengar till vårt bröllop och kommer inte att ha någon ekonomisk hjälp från föräldrar.

• Wånkan

Vi har delat kostnaderna på tre kan man säga. Vi har själva sparat en del, sen går våra respektive föräldrar in med varsin del. Totalt ligger budgeten på ca 100 tusen.

• Aquilia

Det går att avstå från CSN-lån, plugga (juristlinjen) och ha eget boende men det förutsätter oftast att man har ett nattjobb och att det ger bra pengar. Jag tar snart examen, har jobbat hela studietiden, inga lån och egen lgh. Studierna har tagit längre tid just för att jag valde ett liv och skuldfri, dvs det har blivit ett gäng omtentor pga att jag inte alltid har haft tid till självstudierna (jag har gått på all undervisning). Allt är möjligt men har ett pris

Vi har sparat till vårt 3-dagars bröllop, har budget på ca 70.000, 70 pers. Vi lagar maten själva med hjälp, alkohol fr TY, plockar buketten + dekorationer, gratis smink + hår, brudklänningen (ny) är en gåva, men fotografen kostar.

• thildamy

hej... såg att ni tar alkohol från TY.. via nätet eller åker ni?
    Vi är snarlikt många i våran gästlista 40st (10barn)
    vi har ingen budget vi har räknat på att landa på 32000 då ingen mat och smink o frisyr det är gåvor.

Aquilia skrev 2009-02-09 09:47:01 följande:
    Det går att avstå från CSN-lån, plugga (juristlinjen) och ha eget boende men det förutsätter oftast att man har ett nattjobb och att det ger bra pengar. Jag tar snart examen, har jobbat hela studietiden, inga lån och egen lgh. Studierna har tagit längre tid just för att jag valde ett liv och skuldfri, dvs det har blivit ett gäng omtentor pga att jag inte alltid har haft tid till självstudierna (jag har gått på all undervisning). Allt är möjligt men har ett pris Vi har sparat till vårt 3-dagars bröllop, har budget på ca 70.000, 70 pers. Vi lagar maten själva med hjälp, alkohol fr TY, plockar buketten + dekorationer, gratis smink + hår, brudklänningen (ny) är en gåva, men fotografen kostar.
  • lecaroline
    FrökenM skrev 2009-02-08 18:56:08 följande:
    beräknar ca 70 000. 80gäster. catering.
    Vi har typ samma. har sparat i 1,5 år och resan är inte med i budgeten för den kommer senare..
  • Oneesan
    ario skrev 2009-02-08 11:42:38 följande:
    det går att klara sig utan lån om man bor hemma och jobbar extra, jag har läst heltid i snart 6 år och har endast lånat 1 år ( för att kunna resa) men då var det frivilligt.annars kan man klara sig bra om man bor hemma och jobbar varje helg:)J D skrev 2009-02-08 08:18:25 följande:
    Min mamma hade nog blivit galen om jag hade valt att bo hemma flera år extra bara för att jag inte vill betala eget boende.
Svar på tråden Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?