• MilosMamma

Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?

Ja som överskriften.

Vad har ni för budget på erat bröllop och hur har ni råd?
    Sparar ni, betalar nån annan, tar ni lån?

• Svar på tråden Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?
  • Snuttis2

vi kommer nog landa på ca 100 000 kr då har vi valt att ha festen på ett slott med ganska dyr catering...sen har vi snålat in på vissa saker ..vi har många vänner som kommer att ha nyckelroller ex kommer en vän fota hela dagen (hon är foto utbildad och mycket billigare än att ta ett proffs)
    några andra vänner är utbildade i musik-sång så de fixar all musik till vigseln m.m

• wildbride08

Vårat kommer o kosta mellan 45-50.000kr. Vi spara själva.
    Ingen har erbjudit sig o betala än. .Det brukar väl vara brudens far enligt gammal sed men jag har tyärr ingen far i livet så det blir lite svårt. Vårat är väldigt budget o vi har inte råd med resa på engång ef bröllopet. Då vi har hus o två små killar.

• Blivande mrs walker

Vi lagar mat själva (och den blir ganska billig), har köpt klänning på rea för 500 som mamma ska sy om litet, och gör kort, hår, smink och sådant själva. Det som egentligen kostar är lokalen (ca 5000) och spriten (typ lika mycket). Ringen ska väl kosta någon tusenlapp också.

• Blivande mrs walker

Resa skulle vi förresten göra till sommaren ändå, så det kan inte räknas.

• Sesamy

Vår budget blir på typ 12000:-, räknat ganska högt.
    Vi kommer gå på restaurang där gästerna får betala själva. Sen kommer vi ha mottagning hemma där vi bjuder på enklare mat och dricka. Vet inte riktigt antalet gäster, en del kommer bjudas in till mottagningen, men inte middagen då vi vill ha den mer med familj och närmaste vänner. Räknar man in alla gäster så någonstans 40 - 60 kanske.
    Mamma och pappa ville betala min klänning - så det får dom gärna. =) Pengarna är annars våra egna och sparade.

• bongen80

Vi har riktigt tajt budget själva. min mamma o pappa har gett oss 10000:- till bröllopet annars hade vi nog inte haft råd på bra länge. Jag köpte min klänning på tradera för 630:- inkl frakt,lånar slöja o tiara, tärnklänningarna köptes på rean för 150:- st och näbbklänningarna 170:-, kolla i hyllorna nu, finns massor med fina nyårsklänningar som säljs ut...vi har temat silver/grå/vinrött så för oss passade det perfekt. vi ska ha buffe som vi lagar själv, självkostnadsbar, tårta från ica maxi kostar ca 11:-/bit eftersom jag vill ha helt vita enkla tårtor som sen strös med rosenblad. pysslar mycket själv också, inbjudningskort, placering, kyrkprogram, festprogram, satsar på mycket värmeljus på borden å utströdda rosenblad där med. vänninor till mamma har tillfrågats om de kan vara serveringspersonal, bokade vanlig bystuga 4 dygn till en kostnad av 800:-!!! Man kan få hur fint bröllop som helst utan att behöva låna pengar eller ruinera sig själv. Alla gör givetvis som dom vill o hade vi 150000:- att spendera så skulle jag helt klart göra det.

• lillalyckan

vi har räknat med att det får kosta ung 100.000. Vi Har nyligen börjat spara och sätter datumet efter att vi har fått ihop alla pengarna. Därför har vi sagt att det blir 2011. Då hinner vi lägga undan så mycket pengar som vi tycker vi behöver utan att det känns nämnvärt varje månad. För mig är det viktigt att det är vi som betalar så då får det bli så här!

• Skellington

Varför är det så "fult" att låna pengar till ett bröllop? Vi har redan gemensamma lån på vårt hus, så för oss gör det ingen skillnad att ta ytterligare 100 000 för att finansiera vårt drömbröllop. Men alla är vi ju olika

• Lady o Lufsen

Vad i denna tråd är fascinerande för dig och vad menar du med att "alla gör ju givetvis som de vill......."

Baby S skrev 2009-01-21 18:03:51 följande:

Jag måste säga att jag är fascinerad av att läsa denna tråd. Men alla gör ju givetvis som de vill efter de förutsättningar och prioriteringar som finns.
  • MilosMamma
    Skellington skrev 2009-02-05 15:26:05 följande:
    Varför är det så "fult" att låna pengar till ett bröllop? Vi har redan gemensamma lån på vårt hus, så för oss gör det ingen skillnad att ta ytterligare 100 000 för att finansiera vårt drömbröllop. Men alla är vi ju olika
    ´
    Jag skulle aldrig kunna låna 100 000 för ett bröllop, men jag tycker vi har på tok för mycket lån redan så det är nog därför.
Svar på tråden Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?