Vad kostar erat bröllop och hur finansierar ni det?
Ja som överskriften.
Vad har ni för budget på erat bröllop och hur har ni råd?
Sparar ni, betalar nån annan, tar ni lån?
Ja som överskriften.
Vad har ni för budget på erat bröllop och hur har ni råd?
Sparar ni, betalar nån annan, tar ni lån?
Vår budget ligger på 110 000, då blir det fest för 98 gäster, 5 manna band och alkohol från tyskland, men jag tror vi landar långt under det om inget oförutsett inträffar. Våra föräldrar står för bröllopet. Det var dealen : gifter ni er i sommar så står vi för kalaset, det tackar man inte nej till. (Vi tillhör ju kategorin med både studie och huslån)
Thildamy: vi kommer att åka ner till Tyskland för att köpa alkoholen. Det lönar sig om man köper en större mängd (vet ej exakt hur mkt), med tanke på att man måste räkan med bensin, broavgift/färja och ev boende 1 natt beroende på var man reser ifrån i Sve. Om man åker tillbaka inom ett visst antal timmar kan man få tillb lite av avg på färjan. Sen skall man se till att inte betala pant eftersom man inte kan få tillb panten i Sverige.
Vi skall ha 70 gäster, bjuda på all alkohol både på bröllopsfesten men även kvällen innan när vi grillar, borde bli sådan mängd att det lönar sig kontra systembolaget.
Mm, men då går det ju inte att ta examen i tid med det konceptet vilket gör att man förlorar i löneökningar (det är ju ändå ca 10' extra per månad i löneökn. varje år under de första åren på de större affärsjuridiska byråerna). Självklart går det dock att plugga juridik och bli klar i tid och extrajobba om man inte prioriterar betyg (och säkert finns det flera som klarat det i tid med extrajobb också men jag tror att få av dem kommer direkt från gymnasiet). Ok enough OT.
Jag har lyckats fila ner budgeten till 50-60 000kr.
Ca 100 gäster och 20 000kr från mina föräldrar utöver. (Så totalen blir väl ca 80" då)
Jag skulle vilja säga att våra kostnader ligger på ungefär medel. (tex runt 5000 för klänning och detsamma för ring)
Catering - buffé - och dessutom kuvertavgift. Jag vet att många är ruggigt emot kuvertavgiften men utan den måste jag kapa gästlistan på hälften ungefär och då blir det ju de som inte blir bjudna alls istället. (+ att det är helt ok i min bekantskapskrets, uppskattat till och med så börja nu inte klanka!!) =)
En flygbiljett från USA är inräknad , 10 000kr (M2B har familjen där så vi ska hjälpa till att få över dem alla!)
Jag skippar tårtan eller efterrätten (har inte bestämt än) annars tycker jag att det blir.. kaka på kaka =)
Skippar också transport från kyrkan, min pappa har en jätteful liten bil som vi ska piffa till den och göra det till en kul grej istället. (hade annars funderat på att låna en pack-moppe!)
Kommer nog att beställa klänning + accessoarer från USA. Det är ett HETT tips, mycket mera att välja på och billigare priser.
Har försökt räkna in ALLA kostnader i budgeten. Det är mycket som lätt glöms bort men som fortfarande kostar. Så som porto till alla kort (ca 2000kr!!) manikyr/nagelförlänging osv.
Förlåt mitt långa inlägg med iaf jag tycker att det är bra att få idéer från andra så jag tänkte dela med mig av så mycket jag kan =)
Önskar att jag också hade haft kuvertavgift, min bröllopsbudget känns lite tajt just nu =(
Hejsan vi sparar varje månad, kommer inte att få något bidrag från någon....och det är helt okej...
lite beräkningar på vad allt kommer att kosta... vi kommer att ha runt 100 gäster...
mat + porslin + 3 st personer som fixar allt med maten + disk och det ingår även desert. 24 000 kr
lokal att ha festen i är en bygdegård...inte så väldigt fin men den går nog att piffa till lite... 2000 kr för 48 timmar.
kläder....och skor till oss i familjen....5 000
fotograf - gratis men ska ge minst 1000 iaf....
band som ska spela på kvällen 6000 kr
alkohol som ska inhandlas i Tyskland ca 6000-7000 kr
transport för oss från kyrkan - gratis.
ring till mig ca 2000 kr
blommor till mig och dekoration dekoration ?? har ingen aning...1500 - 2500 kr
övrigt 10 000:...ifa jag har missat en del viktiga saker...
Bruduppsättning ?? har en kompis... som jobbar med det...vi får se till vilket pris? 2-3000??
= 57 500
Det låter okej tycker jag för ett bröllop med ca 100 st gäster...
Jag har säkert glömt något? *ler*
Nu ska jag drämma till lite här med en högre summa, vi har budgeterat 160 000kr inkl bröllopsresa och att vi bjuder pa en övernattning för gästerna, ca 45 gäster. Vi far hjälp fran badas föräldrar men star för merparten själva. Vi har ganska välbetalda jobb och har kunnat spara mycket sa pengarna finns. Dock funderar jag da och da pa om det inte är lite väl mycket, men sa tänker jag pa vad jag far för pengarna och da känns det inte sa farligt längre. Bland annat valde vi att ga till en guldsmed som ritade min ring utifran min förlovningsring och handtillverkade den. Den är väldigt traditionell men gjord med äkta hantverk för att halla hela livet, tex är diamanterna fästa för hand, till skillnad fran manga av kedjornas ringar som serietillverkas. Vi har ocksa haft kravet att vi inte ska behöva tänka pa maten eller serveringen själva sa det gar via restaurang. Lite bekvämlighet men det kostar ju därefter....
Vi har sparat en summa varje månad i några år och har nu drygt 100 000 kr på vårt bröllopskonto. Hoppas förstås att det landar en bra bit under den summan. Vissa saker som är otroligt viktiga för mig - tex åka häst och vagn från kyrkan som jag drömt om hela livet, är en riktig hästtjej! - kostar och där vill jag inte avstå pga kostnaden. Sen verkar det som att allt blir jättedyrt så fort man säger att det är ett bröllop - blommor, fotograf etc etc... så pengarna lär rinna iväg.
Ingen av våra föräldrar har sagt något om att bidra vilket jag tycker är bra, vi har ju sparat ihop pengarna och de är låginkomsttagare så jag tycker de ska spara pengarna till annat...
Alltså just det där har jag reagerat på. Så fort man nämner bröllop, så -smack- saltas notan med nästan det dubbla...
Vår budget ligger runt 80 000 för 60 gäster. Bröllopsresan kommer nog gå på 60 000.
Vi sparar plus mina föräldrar hjälper till med att betala min klänning (11 000).
Jag sitter och funderar på om man ska nämna bröllop alls fram igenom eller bara säga ; Nää 50årsfest eller "temafest; bröllop" Och se om man kommer undan. Börjar också bli rätt trött på att folk antar att bara för att man ska gifta sig så lägger man hur mycket pengar på vad som helst?! Och nog för att man känner sig lite insnöad med helt pantad är man ju inte.. blir bara så trött
Än så länge har budgeten hamnat på strax över 100 000... Men vi har absolut NOLL koll på vad saker egentligen kostar, det vi vet är vad lokalerna vi vill ha (just nu, vi har inte bestämt oss) och maten kommer kosta, just nu ligger det på 5500 för vigsellokalen och sedan 925:-/pers på festen (50 pers inkl. oss). Sen har jag utgått ifrån budgetplaneraren de har här... och sambon låter mig bestämma allt så länge han får åka ngnstans låååångt bort på bröllopsresa, så den kommer ju gå på minst 30 000.
Vårt bröllop kommer nog att kosta ca 200 000kr med 120 gäster och det är m2b som betalar.
Vårt bröllop landar i slutändan totalt
(ringar, klänning, hans kläder, tärnklänningar, skor, blommor, vigselförrättare, mat & dryck för 45 personer, bröllopssvit, övernattning för tärnor, bestman och toastmaster, live-band, inbjudningskort, bröllopsresa till Karibien i tre veckor; Antigua, Guadeloupe och Barbados, fickpengar till samma resa, småutgifter typ ballonger) på ca 180'000 kr.
Vi betalar helt själva och har till stor del tagit lån. Det senaste halvåret har vi ur egen ficka pyntat in ca 80'000 kr på bröllopet. Därför ser vi heller inga problem med att betala tillbaka på lånet.