• Juli 2010

Fler som har en budget på max 20 000?

Känner mig väldigt ensam när jag kikar runt här. Verkar som att alla har råd med ett bröllop på minst 100 000 och uppåt.

Vi kommer inte lägga så mycket pengar. Vår budget nu ligger på 21 000 och jag gör allt jag kan för att pressa ned den så mycket det bara går. Målet är att hamna på max 15 000, tror dock det antagligen kommer landa på kring 20 000.

Dock vill jag ändå inte kalla det "budgetbröllop", det känns som ett nervärderande ord för de som inte kan slänga en massa pengar omkring sig.

Fler som inte kommer lägga så mycket pengar på bröllopet?

• Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?
  • Juli 2010

älskarlivet - våra gäster kommer njuta lika mycket som vi trots att de hjälper till med städning och diskning sedan.
    De kommer ha en diskmaskin till hands och eftersom de kommer vara flera som hjälper till blir det inte mycket jobb för var och en.

Välkomna hit ni nya!
    Skönt att känna att vi inte är ensamma om att ha ett bröllop som inte kostar så mycket.

giz83 - "...och inte ett där vi har mer dekorationer än folk". Du satte huvudet på spiken där!
    Det är ju faktiskt folket som gör festen, inte dekorationerna.

• giz83

ja men det är ju faktiskt det viktigaste...=)
    folket och vi brudparet...=)

jag kommer att delegera ut en massa saker så det är inte mycket jobb för varje person, har bara lite svårt att bestämma vilka som ska göra vad...=)
    men som sagt...har en del tid på mig för det

Juli 2010 skrev 2009-04-08 13:26:15 följande:

giz83 - "...och inte ett där vi har mer dekorationer än folk". Du satte huvudet på spiken där! Det är ju faktiskt folket som gör festen, inte dekorationerna.
  • Juli 2010

giz83 - såg precis att ni kommer gifta er månaden efter oss, vad kul.

Det är skönt att man har så gott om tid på sig så man hinner delegera ut saker på en massa olika håll. Så blir det inte mycket alls för varje gäst.

(dock försöker vissa gäster redan delegera saker till sig själva, vilket är otroligt underhållande )

• Nezza
    giz83 skrev 2009-04-08 11:12:13 följande:
    men vad skönt att ni får så mycket hjälp! =)och måste säga att din klänning var underbart vacker!!!vi vill också ha ett bröllop som ALLA vi vill ska komma kan komma och inte ett där vi har mer dekorationer än folkvi vill ju att så många som möjligt ska få vara med och njuta av våran underbara dag...=)
    Tack så mycket! Ja, det känns väldigt skönt, men märker vilka som bryr sig på riktigt när dom är villiga att hjälpa utan att de förväntar sig något tillbaka.
  • Sundance

Egentligen vill jag inte lägga de 100.000 vi budgeterar med. Jag har iofs inte riktigt kommit igång med planeringen i den bemärkelsen att jag börjat beställa och boka saker så jag ska ärligt erkänna att jag har dålig koll på vad saker kostar. Men när jag väl drar igång så kommer jag försöka pressa priserna rejält. Kommer också att utnyttja vänner och bekanta så mycket jag bara kan.

Skulle vi inte i denna tråd, kunna dela med oss av lite spartips och så? Hjälpas åt att komma på bra alternativ till de dyra grejerna.

Jag kan dela med mig lite av mig själv här och berätta att det mycket är min M2B som vill ha ett lite lyxigare bröllop med slott och så. Jag har absolut inget emot det direkt men har inte det behovet. Han har nära vänner som har en betydligt mycket bättre ekonomi än oss och försöker ofta att hålla jämna steg med dem. Bjuda på runder på krogen, köpa dyr wiskey, dyra kläder osv. Det är inte på någon allvarlig nivå för vi klarar oss bra. Men jag prioriterar lite annorlunda. Tror att han skulle tycka att det känns lite fånigt att komma till sina vänner och säga att vi vill ha ett enkelt, billigt bröllop. Vet att de la väldigt mycket mer än 100.000 på SITT bröllop. Jag vet dock att de inte skulle bry sig på det sättet, men men.

Tack för att jag fick skriva av mig.

• giz83

jag skulle vilja ha de pengarna till att börja med...=)
    men jag är studerande och min m2b har iof en bra lön o så, men vi vill ändå inte lägga för mycket pengar på bröllopet, det finns andra saker som vi kan lägga pengarna på.

en del spar tips från mig: gör så mycket som möjligt själv. inbjudningskorten, placeringskorten (de kan man göra enkelt av stenar, löv eller liknande och så är det gratis).
    maten kan man också göra själv, sen kan ni ju alltid försöka att köpa "begagnade" dekorationer här på BT tex. finns många som säljer saker här. och sen finns tradera också. där kan du hitta massa saker till ett billigt pris.
    och så kan ni ju försöka hitta en lite billigare lokal som inte är ett slott. och är det så att din m2b så gärna vill ha ett stort och flådigt bröllop så kolla runt där ni bor om det finns lokaler som tillhandahåller mat o personal osv...så har ni allt det fixat.

Sundance skrev 2009-04-08 13:48:53 följande:
    Egentligen vill jag inte lägga de 100.000 vi budgeterar med. Jag har iofs inte riktigt kommit igång med planeringen i den bemärkelsen att jag börjat beställa och boka saker så jag ska ärligt erkänna att jag har dålig koll på vad saker kostar. Men när jag väl drar igång så kommer jag försöka pressa priserna rejält. Kommer också att utnyttja vänner och bekanta så mycket jag bara kan.Skulle vi inte i denna tråd, kunna dela med oss av lite spartips och så? Hjälpas åt att komma på bra alternativ till de dyra grejerna. Jag kan dela med mig lite av mig själv här och berätta att det mycket är min M2B som vill ha ett lite lyxigare bröllop med slott och så. Jag har absolut inget emot det direkt men har inte det behovet. Han har nära vänner som har en betydligt mycket bättre ekonomi än oss och försöker ofta att hålla jämna steg med dem. Bjuda på runder på krogen, köpa dyr wiskey, dyra kläder osv. Det är inte på någon allvarlig nivå för vi klarar oss bra. Men jag prioriterar lite annorlunda. Tror att han skulle tycka att det känns lite fånigt att komma till sina vänner och säga att vi vill ha ett enkelt, billigt bröllop. Vet att de la väldigt mycket mer än 100.000 på SITT bröllop. Jag vet dock att de inte skulle bry sig på det sättet, men men.Tack för att jag fick skriva av mig.
  • giz83

ja det är veerkligen skönt med tiden på min sida...=)
    annars hade jag gått i bitar tror jag.
    innan vi bestämde datum satt jag o funderade på om vi skulle kunna få in ett bröllop i år...men det sa mina tärnor att det skulle bli tajt (båda är själva gifta) och sen att för min skull så skulle vi ta det nästa år, så har jag och de mer tid för planering och inköpning av saker...=)

ska ni asså gifta er den 7 juli 2010? va skoj...=)

vart är det ni bor? du råkar intebo i sthlms området va?
    så kanske man kan låna lite saker av dig när ni e klara...=)

Juli 2010 skrev 2009-04-08 13:43:16 följande:

giz83 - såg precis att ni kommer gifta er månaden efter oss, vad kul. Det är skönt att man har så gott om tid på sig så man hinner delegera ut saker på en massa olika håll. Så blir det inte mycket alls för varje gäst. (dock försöker vissa gäster redan delegera saker till sig själva, vilket är otroligt underhållande )
  • Juli 2010

giz83 - kloka tärnor du har.
    Trodde också vi kunde fixa till så det skulle bli av iår först, men insåg snabbt att det är bättre att skynda långsamt med planeringen. Så det fick bli nästa år istället.
    Det är jag idag väldigt glad för, så hinner man njuta lite av planeringen också.

Njae, inte riktigt en månad emellan då men nästan. Den blir den 10 juli 2010 vi kommer gifta oss.

Tyvärr bor vi inte i Stockholmsområdet.
    Bor uppe i Härnösand.

• giz83

ja de är rätt bra att ha de där...hihi...
    jag är faktiskt också glad över att de sa det åt mig, och inte bara var tysta. det är det jag älskar med de två. de är örliga och tänker ordentligt och vet när de ska stoppa mig (kan bli rätt uppjagad och intensiv ibland). det är därför jag tror att de är det bästa val jag har kunnat göra någonsin med val av tärnor.

men om du har några saker till utlåning senare så kanske det går att skicka dem?
    eller vad tror du?
    som dukar och stolsöverdrag till exempel..=)

Juli 2010 skrev 2009-04-08 14:16:29 följande:

giz83 - kloka tärnor du har. Trodde också vi kunde fixa till så det skulle bli av iår först, men insåg snabbt att det är bättre att skynda långsamt med planeringen. Så det fick bli nästa år istället. Det är jag idag väldigt glad för, så hinner man njuta lite av planeringen också.Njae, inte riktigt en månad emellan då men nästan. Den blir den 10 juli 2010 vi kommer gifta oss. Tyvärr bor vi inte i Stockholmsområdet. Bor uppe i Härnösand.
  • giz83

just de ville bara säga då betalar jag frakten fram o tillbaka...=)
    det vore skönt o slippa köpa det faktiskt om det ändå finns andra som kan låna ut sakerna.

Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?