• Juli 2010

Fler som har en budget på max 20 000?

Känner mig väldigt ensam när jag kikar runt här. Verkar som att alla har råd med ett bröllop på minst 100 000 och uppåt.

Vi kommer inte lägga så mycket pengar. Vår budget nu ligger på 21 000 och jag gör allt jag kan för att pressa ned den så mycket det bara går. Målet är att hamna på max 15 000, tror dock det antagligen kommer landa på kring 20 000.

Dock vill jag ändå inte kalla det "budgetbröllop", det känns som ett nervärderande ord för de som inte kan slänga en massa pengar omkring sig.

Fler som inte kommer lägga så mycket pengar på bröllopet?

• Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?
  • Hannaz

Vi ska gifta oss borgeligt. Blir det i Sverige så i anslutninga till vår bröllopsresa, annars lutar det år försommarbröllop i Paris med tillhörande resa. Dock mer budgetvariant på resan, inte lyxhotell direkt.

Bortsett från resa/vigsel så kommer vi att ha casual fest i min syrras trädgård. Mat ska till stora delar lagas av oss själva och mat och dryck få ses som den största enskilda kostnaden. Räknar inte med mer än max 10 000 på mat dryck,dekoration osv. Sen funderar jag på att ha live-band som spelar, det skulle vara den enda "lyxen", men jag har långt ifrån bestämt mig.

En variant är att vigas av en borgelig vigselförrättare på plats på syrrans gård men jag skulle känna mig mer bekväm om det bara var vi två så det alternativet går nog bort helt.

• Juli 2010

älskarlivet - det är helt er prioritering.
    Vi kommer ha folk som ordnar det åt oss (vänner) så vi kommer billigt undan på så vis.

Ett bra exempel på hur man kan spara pengar genom att ta vänner till hjälp.

• Luucie

Jag måste säga att jag beundrar de som lyckas med en mindre prislapp! Jag skulle gärna ha kommit mycket billigare undan men jag har verkligen ingen aning om hur det ska gå till?!

Vi är uppe i 56000 nu och då tycker jag att vi inte har gjort något alls utöver det som verkar "standard"...
    Kan tillägga att smekmånad inte ingår i den summan utan tillkommer med 20-30000 kr.

Och vi ska ha lakan från ikea på borden..

• älskarlivet

Fast jag vet hur min pappa slet efter min systers bröllop, det vill inte jag. Jag vill att de ska kunna njuta lika mycket som vi..

Juli 2010 skrev 2009-04-08 10:34:02 följande:

älskarlivet - det är helt er prioritering. Vi kommer ha folk som ordnar det åt oss (vänner) så vi kommer billigt undan på så vis.Ett bra exempel på hur man kan spara pengar genom att ta vänner till hjälp.
  • giz83
    Kiddy skrev 2009-04-08 10:29:18 följande:
    Hej! Här har vi ett till par som inte lägger ut mer än ca 24.000:-Vi klarar oss för att jag syr klänningen själv och så.. Men jag är orolig över vad blomdekorationer kostar? och så måste vi vara kräsna med vad vi väljer för blommor för brudgummen är allergisk, många andra gäster oxå, jag har fått för mig att det är där ganska mycket pengar kommer fara iväg?Vi kommer ha ca 90 gäster.. men vi försöker göra listan mindre.. men så jobbigt att välja ut folk som inte ska få komma :P
    Men försök hitta folk som kanske bara kan komma på vigsel, och sen senare på kvällen på bara festen...
    då brukar det bli billigare...
  • konstigabaralillajag

Tänker säkert fel men jag har fått för mig att priserna på kläder, lokalen mm varierar en hel del beroende på vart man bor i landet?

• giz83
    konstigabaralillajag skrev 2009-04-08 10:40:26 följande:
    Tänker säkert fel men jag har fått för mig att priserna på kläder, lokalen mm varierar en hel del beroende på vart man bor i landet?
    det gör det säkert...=)
    beror ju också på vad man har för krav på vad man vill...=)
    vill man ha ett slott så kostar det, men kan man tänka sig en hembygdsgård eller liknande så är det mycket billigare
  • konstigabaralillajag

Jo, det är klart att ett slott kostar mer :)

Vår vigselförättare har ca 3 vigslar/år så efterfrågan är inte så stor här heller :)

giz83 skrev 2009-04-08 10:41:54 följande:
    det gör det säkert...=)beror ju också på vad man har för krav på vad man vill...=)vill man ha ett slott så kostar det, men kan man tänka sig en hembygdsgård eller liknande så är det mycket billigare
  • Nezza

Vi ska inte heller köra värsta exklusiva bröllop. Det är inte dom vi är, dock blir det dyrt ändå. Ringarna är dyra och min klänning var riktigt dyr. Men själva festen blir inte jättedyr, många hjälper till och ställer upp med det ena och det andra. Våra budget är inte klar ännu så jag kan tyvärr inte dela med mig av den :)

Vi vill ha ett stortbröllop dit ALLA vi vill kan komma, inte ett svindyrt dit bara några kan komma.

• giz83
    Nezza skrev 2009-04-08 10:59:44 följande:
    Vi ska inte heller köra värsta exklusiva bröllop. Det är inte dom vi är, dock blir det dyrt ändå. Ringarna är dyra och min klänning var riktigt dyr. Men själva festen blir inte jättedyr, många hjälper till och ställer upp med det ena och det andra. Våra budget är inte klar ännu så jag kan tyvärr inte dela med mig av den :)Vi vill ha ett stortbröllop dit ALLA vi vill kan komma, inte ett svindyrt dit bara några kan komma.
    men vad skönt att ni får så mycket hjälp! =)
    och måste säga att din klänning var underbart vacker!!!

vi vill också ha ett bröllop som ALLA vi vill ska komma kan komma och inte ett där vi har mer dekorationer än folk
    vi vill ju att så många som möjligt ska få vara med och njuta av våran underbara dag...=)
Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?