• Juli 2010

Fler som har en budget på max 20 000?

Känner mig väldigt ensam när jag kikar runt här. Verkar som att alla har råd med ett bröllop på minst 100 000 och uppåt.

Vi kommer inte lägga så mycket pengar. Vår budget nu ligger på 21 000 och jag gör allt jag kan för att pressa ned den så mycket det bara går. Målet är att hamna på max 15 000, tror dock det antagligen kommer landa på kring 20 000.

Dock vill jag ändå inte kalla det "budgetbröllop", det känns som ett nervärderande ord för de som inte kan slänga en massa pengar omkring sig.

Fler som inte kommer lägga så mycket pengar på bröllopet?

• Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?
  • Juli 2010

Strindlund - vi har räknat in tackkorten också. Kommer antagligen beställa klänningen nu i höst. Om jag lyckats gå ner tillräckligt i vikt så.

MilaPila - självklart! Välkommen hit!

• MilaPila

Tackar tackar! Får man ställa en nyfiken fråga? Vi har beräknat buffé för 35 gäster med alkohol (iofs inhandlat i Tyskland), och det kommer ändå gå på 19800. Vad lägger man pengar på om man inte har alkohol? :)

• hamåsa

Hej hej. Vi ska gifta oss nästa år, det känns länge tills dess, men jag gissar att tiden flyger iväg.

Vi vill inte heller lägga massor med pengar på vårt bröllop då giftermålet är det viktigaste. Tyvärr blir vi båda lite hagalna när vi inser att vi vill att alla våra favortimänniskor ska vara med och att de ska få någon mat och att vi gillar vin och öl.

Sedan kom mannen på att han gärna vill se mig i vit klänning och sexiga underkläder.

Och jag hittade ringen alltså RINGEN! och den är jättedyr. Så jag tror att vi får räkna vår budget utan ringarna och jag kommer nog jobba extra för att kunna få ringen.

Det känns viktigt. Ringen ska jag ha i resten av mitt liv och jag är rädd att om jag väljer en annan ring så kommer den alltid påminna mig om ringen jag ville ha. Så det ska jag ordna på något sätt.

Maten tänkte vi från början ordna själva men vi ville ha grillning och det är inte så kul för någon att stå och grilla medan det är fest och tal så nu tänker vi istället köpa tjänsten från en firma. Det kostar ändå 175 kronor/person och det är inte så farligt men maten kommer bli den största utposten på budgeten tror jag. (Som sagt är inte ringen inräknad;)

Vi kommer åka till Tyskland med mina föräldrar och göra det till en utflykt för att köpa dricka.

Och tipset om IKEA-lakan till dukar är jättebra.

Och som slutkommentar vill jag bara säga att jag tror det beror på vilken typ av relation och vilken typ av människor som kommer till bröllopet om de kan/ska/vill hjälpa till eller inte. Jag tror att jag kommer ha problemet med flera stycken att de kommer vilja hjälpa till och städa under tiden att festen är igång också! Men jag kommer hyra in några tjejer som kan plocka och diska under tiden och sedan se vilka som hjälper till dagen efter.

• workoutgirl

Juli 2010 skrev 2009-04-08 21:28:51 följande:

workoutgirl - det är ditt val, behöver väl ändå inte låta så nedlåtande om saken. Halva natten kommer våra gäster inte behöva hålla på. Eller du kanske har koll på vår fest och allt så du vet precis hur lång tid de kommer behöva städa?Du kanske till och med vet exakt vad som kommer behöva städas?Ursäkta om jag låter arg, men är så less på folk som är nedlåtande mot de som inte gör som "alla andra".
    Det var inte meningen att låta nedlåtande, men även om man har x antal personer som säger ställa upp och städa så får man räkna med att många faller bort. Och det är ju tråkigt om det slutar med att det är två personer som gör allt. Ska man ha det så måste man nog vara tydlig med att man räknar med att ALLA som har sagt att de vill hjälpa till också gör det.
  • Juli 2010

MilaPila - självklart får du fråga.
    Vi lägger pengarna på allt annat som man brukar, utom på alkoholen. Så egentligen är det som vilken budget som helst fast utan alkohol vi har.
    Så enkelt är det.

Vi kommer ha 30 gäster och kommer också ha egen buffé.

• giz83
    hamåsa skrev 2009-04-09 13:59:30 följande:
    [citat]Och jag hittade ringen alltså RINGEN! och den är jättedyr.

halloj där...
    GRATTIS verkligen till att du har hittat ringen med stort R!!!!!!!

jag har jätte svårt för det där...jag vet ungefär vad jag vill ha, men de jag har tittat på säger mig inget...
    jag vill ha den som verkligen säger hej...köp mig!! det är mig du ska ha på fingret resten av ditt liv!

men det är ju bara att fortfästta att leta....
  • MTTM

Vi vill inte heller lägga allt för mycket pengar på själva bröllopet - det viktigaste är ju ändå att vi blir man och fru, inte hur mycket det kostar!

Men jag måste fråga er som räknar med "låga" priser på maten hur ni räknar? Jag tycker att det blir en stor utgiftspost hur man än vänder och vrider på det! Vi kommer att bli ca 55 gäster och har tänkt oss buffé + att vi ska bjuda på dryck till maten, men ha betalbar senare, men jag tycker att kostnaderna lätt skenar iväg när det gäller mat & dryck..... Hur har ni andra resonerat här och vilka är era "budgettips"?!

• Luucie
    isop skrev 2009-04-09 10:47:59 följande:
    Vi vill inte heller lägga så mycket pengar och tro det eller ej, men mitt största problem just nu är stolsöverdragen.
    Nu blir jag säker lynchad men so be it! Personligen tycker jag att stolsöverdrag i alla former är riktigt fult...
    Sen finns det förtås stolar som också är riktigt fula...
    Men är det bara vanliga stolar så tycker jag att det är mycket bättre att de får vara som de är än att man slänger över massa skrynkligt tyg och knyter på ledsna rosetter.
  • giz83
    Luucie skrev 2009-04-09 20:45:51 följande:
    Nu blir jag säker lynchad men so be it! Personligen tycker jag att stolsöverdrag i alla former är riktigt fult...Sen finns det förtås stolar som också är riktigt fula...Men är det bara vanliga stolar så tycker jag att det är mycket bättre att de får vara som de är än att man slänger över massa skrynkligt tyg och knyter på ledsna rosetter.
    nej du blir inte lynchad för det...
    det kan både vara fint och fult...det beror ju på hur resten av lokalen ser ut?
    om det är en tråkig lokal så kan det ju bli lite mer livat med soltsöverdragen.
    men som sagt...det är inte så lätt att bestämma sig...
    det visar sig....
  • Luucie

Tack å du har rätt det kan se trevligt ut om det är snyggt gjort.
    Jag kan ju förklara att det jag inte gillar är när de har dålig passform och när de är skrynkliga...och rosetterna är illa knutna.

Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?