• Juli 2010

Fler som har en budget på max 20 000?

Känner mig väldigt ensam när jag kikar runt här. Verkar som att alla har råd med ett bröllop på minst 100 000 och uppåt.

Vi kommer inte lägga så mycket pengar. Vår budget nu ligger på 21 000 och jag gör allt jag kan för att pressa ned den så mycket det bara går. Målet är att hamna på max 15 000, tror dock det antagligen kommer landa på kring 20 000.

Dock vill jag ändå inte kalla det "budgetbröllop", det känns som ett nervärderande ord för de som inte kan slänga en massa pengar omkring sig.

Fler som inte kommer lägga så mycket pengar på bröllopet?

• Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?
  • bongen80

Vi försöker hamna på ca 25000:-. Har redan köpt massor som ringen, klänning, näbbkläder, tärnklänningar, bestman bröllopsalbum, min mb2 använder sin morfars smoking. Har inte hundra koll på hur mycket det kommer kosta på kronan, men jag använde bröllopstorgets budgetverktyg o hamnade på 26000:-, fast då har jag tagit i överkant på flera poster.

Vi hyr en bystuga o lagar maten själva. Lokalen kostar 800:- för 4 dygn. Har frågat några avlägsna släktingar om de kan hjälpa till med servering o disk. Tack o lov får vi tillbaka ganska mycket på skatten, så nu slipper vi oroa oss för dessa "oväntade" extrakostnader. Fast med 4 barn o en massa lån finns det hål att stoppa dessa pengar i ändå.

Ja just det ja. Vi gifter oss 4 juli

• April 99

jag hänger på här...vi kommmer inte lägga massa pengar på ett bröllop utan hålla det relativt enkelt, men vissa saker vill man ju verkligen ha. Har precis börjat planera, så vi har inte kommit så långt med detaljerna än(har inte säkert bestämt datum och plats än). Men med hemmafixad mat, buffe´, troligen festen hemma hos oss, ca 50 gäster o alkoholfri bröllopsfest går det nog!

• isop

Vi vill inte heller lägga så mycket pengar och tro det eller ej, men mitt största problem just nu är stolsöverdragen. När jag ser bilder tycker jag att stolsöverdragen gör sådan enorm skillnad, jag kan inte riktigt tänka mig att ha hyrstolar uppradade, det ser så fult ut. Men stolsöverdrag är en besvärlig fråga.

Vi tänkte försöka undvika att hyra eftersom det innebär att vi måste köra bil två timmar dagen före bröllopet och två timmar dagen efter för att lämna tillbaka (om vi över huvud taget hittar var vi kan få tag i överdrag, har inte lyckats än). Men min enda lösning just nu är Ikealakanen svepta runt stolarna som i inslaget på tv4, och jag har svårt att tro att de håller sig på plats. Vi ska ha buffé och vill inte att gästerna trasslar in sig

Ja, tänk vad man har att bekymra sig över...

• Juli 2010

April 99 och isop - Välkomna hit !

• GabriellaochTomas

hej!

vår budget ligger på runt 25000 och vi har 60 gäster inklusive barn.
    Vi lånar församlingshemmet och har köpt en del dekorationer dit, vet ännu inte om vi ska använda allt men det är saker som vi sedan ska ha i hemmet.
    Dukar och vinglas lånar vi från pastorsexpeditionen. Vi har köpt champangeglas från IKEA eftersom de var billigare än engångs.

Maten blir en medelhavsbuffé som våra nya grannar hjälper till att "servera". Vi lagar maten under tillsammans med värdparet.

min syster som är frisör sätter upp håret på mig och tärnan så det får vi gratis.

tårta vet vi inte om vi ska göra själva eller beställa...

Klänning: 1725:- inkl frakt
    Blommor: 1200:- (tärna, bestwoman, brudbukett och corsage)
    Fotograf: 6500:- (största posten efter mat)
    Brudgummens kläder 1800:- (hyra)
    Ringar 4000:- (till oss båda inkl gravyr + inbyte av smycken)

Känner att jag måste sätta mig med budgeten i helgen...

• Juli 2010

GabriellaochTomas - välkommen hit!

Jag är så glad idag !

Har just suttit i några timmar och hållt på med budgeten igen.

Fixat buffématlista och kommit fram till en kostnad där som känns rimlig.

Har även hittat en helt underbar vigselring som jag antagligen kommer ha.

Det kan hända att några saker tillkommer framöver, men det visar sig.
    Har lyckats få ner budgeten från 21500 till 17300.

• Strindlund

Jag är en av dem som känner att det här med bröllopskostnaderna inte får gå till en överdrift. Att det är MYCKET pengar med 20000-30000 kr, och då har inte jag och min karl dåligt ställt. Vi har varken dåligt eller bra ställt dock.

Vi har bestämt att bara bjuda på kaffe, tårta och bullar/kakor efter vigseln. Det blir drygt 60 pers inkl. barn, om alla inbjudna kommer. Vi vill INTE ha någon alkohol, och det är heller inte tillåten i kyrkans församlingslokal heller som vi får låna utan kostnad.

Kostnaden vi hittills är uppe i exkl. kaffe/tårta/bullar/kakor och resa är 14900. Vet inte den exakta siffran för det vi skall bjuda på men tror inte det blir överdrivet mycket i och med att min syster kommer att göra tårtan.

På eftermiddagen kommer vi att grilla tillsammans med tärna och respektive samt bestman och respektive. Efter detta så är några bjudna till mindre festligheter för att fira med oss, närmaste vänner och syskon. Alkohol får man stå för själv då varken jag eller min sambo är storkonsumenter på det området.

Kostnaden för maten är inte heller inräknat, men det är heller inget som kommer att dra iväg särskillt drastiskt. Räknar att den totala summan exkl. resa blir någonstans mellan 18000-20000

• Juli 2010

Strindlund - du har alldeles rätt där. 20 000 - 30 000 kr är otroligt mycket pengar. Man behöver inte ha det dåligt ställt för att tycka det.

Vi kommer också ha alkoholfritt bröllop och det känns väldigt bra att vi ska ha det.

Tror också vårt i slutändan kommer hamna på 18 000 - 20 000 någonstans. Men kommer göra så gott vi kan för att dels få ner kostnaden så gott det går, men även sprida ut kostnaderna över tiden som är kvar. Så man inte behöver betala allt strax innan eller strax efter bröllopet.

• Strindlund

Så kommer även vi att göra! Jag har dessutom fått presentkort på blommor samt uppsättning för mig och min tärna redan. Ringarna får vi vänta med i och med att vi skall ha dem som vi har nu. Jag skall bara lägga på stenar på min ring, och sen skall de putsas till och läggas på ett till lager vitt guld.

Nu har jag i och för sig inte räknat in tackkorten i detta..

• MilaPila

Här är en till med en budget på max 20K!
    Får man haka på? :)

Svar på tråden Fler som har en budget på max 20 000?