• ThereseStefan

Vi som går på Viktväktarna del 5

Hej igen.

Då startar jag en ny tråd för år 2010. Vi hoppas på många viktnedgångar men framförallt ett gott välmående genom träning och bra kost.
    Ge järnet!!!

• Svar på tråden Vi som går på Viktväktarna del 5
  • Svanboet

Idag har jag mitt möte, inte alls sugen och det känns inte alls bra. Trots goda intentioner och vad jag trodde hållbara förutsättningar så lyckas jag inte hålla mig till det nya programmet. Det är inte så att jag hela tiden äter för mycket utan jag får helt enkelt i någon effekt av min ansträngning. jag har inte fyllt i alla mina dagar helt nitiskt men jag vet att jag iaf inte borde överskridit mina PP för dagen och jag använder ganska garanterat inte min VB men iaf får jag ingen effekt! Jag känner mig bara svullen och tjock och "tillbaka" på ruta ett! - En sån dag jag har

Jag har i denna vecka drabbats av latmasken och nu har jag inte tränat sen förre torsdagen. Har dans ikväll som jag hoppas ska bli rolig, det var ett tag sen jag var på dansskolan så det vore trevligt att träffa alla igen. Sen är det där med cykelgruppen som gnager. Jag hade världens chans och valde bort den till förmån för sambon och renoveringen och sen sitter vi mest i soffan - Ahh, jag blir tokig! Någonting måste ändras i nästa vecka... undrar om det hjälper att förplanera en vecka helt så att jag vet vad och när jag ska äta och träna. Sen gäller det bara att fullfölja och unna sig en underbar belöning i slutet av veckan. *Suck* - Jobbiga beslut och jobbiga tider.

• Diz

Bit ihop svanboet, det kommer! och vi hejar på dig.

• Svanboet

Tackar! Ibland är det allt som behövs, att någon tror att man kan klara det.

Hur har de senaste dagarna fungerat för dig? Jag har tänkt på dig och ditt problem och funderat på om du är villig att skriva ut mer exakt vad du faktiskt äter så kanske det blir lättare för oss att komma med förslag på hur du jämnar ut PP-fördelningen.

Diz skrev 2010-01-20 09:28:29 följande:
    Bit ihop svanboet, det kommer! och vi hejar på dig.
  • Diz

Det har gått bra, iaf såtillvida att jag fyller i checklistan och så igen. Nu har jag VABat senaste två dagarna, och då är jag sämre än vanligt på att äta. Igår åt jag iaf ordentlig middag och ordentlig lunch, och det var faktiskt mycket lättare att inte ge efter för suget på kvällen då.

Igår åt jag för alla mina points, varav 0,5 var en kolabit från viktväktarna. Dagen innan åt jag ingen frukost, lite soppa till lunch och hemmagjorda pommes med köttbullar til middag, men då hade jag 6,5 points i "fusk", klubbor, kola, must och en chokladbit. Trots allt det hade jag 7 points kvar den dagen...

• ThereseStefan

Hej tjejer.

Har varit dålig på att skriva här under veckan, det ska jag råda bot på nu.

Har varit och tränat som vanligt och vågen visar äntligen under 58.2 kg, snarare 57.6kg :) Inte mycket men alltid något med tanke på att det är svårt att tappa de sista kilona. Det sitter långt inne.

Svanboet- ge inte upp då har ju klarat det innan. Hoppas att mötet idag går bra.

Sonja68-ibland är det helt ok att unna sig något sött. Speciellt om du är aktiv under dagen.

Diz- Jag tror att du behöver bli mycket mer noggrannare med att äta dina mål och inte hoppa över något även om du inte är hungrig. Hur tränar du? Sedan tror jag inte att läsk och godis är det bästa att fylla ut dagen med. Är frukt och grönt. Avokado, nötter osv. Bra fetter som också mättar.

Kämpa på tjejer, vi klarar det tillsammans!!!

• Svanboet

Men Diz! Det är ju klart att det känns konstigt om du inte äter! Suget beror nog på att kroppen skriker efter näring och det framförallt på kvällen för då har du ju förbrukat precis all den glykgen(?)resev du hade i kroppen.

Personligen tycker jag att det känns konstigt att inte äta ordentligt under dagen bara för att ha "råd" med pommes, hemgjorda eller inte, på kvällen. Som sagt så har jag å andra sidan inte heller haft problem med att äta, det är väl därför jag är VV:are nu. Kan du försöka plannera en hel dag som den "borde" vara eller som du tycker den ska vara och sen fullfölja den planen? Då kan du nog få känna hur det känns att faktiskt få i sig precis det man behöver utspritt under en dag.

Att dryga på med en kola eller klubba eller lite glass om man har PP kvar, det är inte det man blir tjock av eller stannar i vikt. Det är inte "fusk" så länge man skriver upp allt och är medveten om sina val. Fundera över vad du tycker om att äta, vad du känner dig sugen på när du tänker på mat och skriv ner det på en lista och sen är det bara att bocka av eftersom. Gillar du fisk, kyckling, bröd av en speciell sort, nötter, avokado, frukter eller annat som du gillar. Kombinera ihop en hel dag eller en hel vecka på en och samma gång så har du kommit en bra bit på väg.

Blärk vad jag låter tjatig men det är viktigt för minskningen av ämnesomsättningen hålls igång och att man får i sig alla vitaminer och näringsämnen.

Diz skrev 2010-01-20 11:05:55 följande:
    Det har gått bra, iaf såtillvida att jag fyller i checklistan och så igen. Nu har jag VABat senaste två dagarna, och då är jag sämre än vanligt på att äta. Igår åt jag iaf ordentlig middag och ordentlig lunch, och det var faktiskt mycket lättare att inte ge efter för suget på kvällen då. Igår åt jag för alla mina points, varav 0,5 var en kolabit från viktväktarna. Dagen innan åt jag ingen frukost, lite soppa till lunch och hemmagjorda pommes med köttbullar til middag, men då hade jag 6,5 points i "fusk", klubbor, kola, must och en chokladbit. Trots allt det hade jag 7 points kvar den dagen...
  • Diz
    Svanboet skrev 2010-01-20 15:13:13 följande:
    Men Diz! Det är ju klart att det känns konstigt om du inte äter! Suget beror nog på att kroppen skriker efter näring och det framförallt på kvällen för då har du ju förbrukat precis all den glykgen(?)resev du hade i kroppen. Personligen tycker jag att det känns konstigt att inte äta ordentligt under dagen bara för att ha "råd" med pommes, hemgjorda eller inte, på kvällen. Som sagt så har jag å andra sidan inte heller haft problem med att äta, det är väl därför jag är VV:are nu. Kan du försöka plannera en hel dag som den "borde" vara eller som du tycker den ska vara och sen fullfölja den planen? Då kan du nog få känna hur det känns att faktiskt få i sig precis det man behöver utspritt under en dag. Att dryga på med en kola eller klubba eller lite glass om man har PP kvar, det är inte det man blir tjock av eller stannar i vikt. Det är inte "fusk" så länge man skriver upp allt och är medveten om sina val. Fundera över vad du tycker om att äta, vad du känner dig sugen på när du tänker på mat och skriv ner det på en lista och sen är det bara att bocka av eftersom. Gillar du fisk, kyckling, bröd av en speciell sort, nötter, avokado, frukter eller annat som du gillar. Kombinera ihop en hel dag eller en hel vecka på en och samma gång så har du kommit en bra bit på väg. Blärk vad jag låter tjatig men det är viktigt för minskningen av ämnesomsättningen hålls igång och att man får i sig alla vitaminer och näringsämnen.
    hhaha, jag tror du (ni) missförstod lite. Det var absolut inte så att jag sket i att äta frukost och åt lite lunch bara för att äta pommes. Frukosten är jag dålig på, lunchen var en tomatsoppa från viktväktarna, som jag åt upp hela. Och sen råkade det vara pommes ( i ugn förövrigt, utan olja) som min karl gjort till middag när jag kom hem från kören.

Jag är medveten om att jag äter för lite för det mesta, men jag jobbar med det. Idag har jag ätit plättar med lite lightglass och sylt till lunch, ingen smalmat här inte. Näe seriöst, det var det som fanns hemma.

Angående matschema så hade det kunnat funka om jag varit själv, eller möjligtvis sambo. Men med 4 barn händer det så mycket hela tiden så det funkar inte med "spikade" middagar. Vi veckohandlar, men vilken mat som äts vilken dag beror på hur sent klockan är innan vi är hemma, hur hungriga barnen är, hur mycket tid vi orkar lägga ner på att laga middag osv osv...

Jag har dock ätit precis det jag velat till lunch, för jag älskar verkligen min ceasarsallad. Jag har sett framemot den och de få gånger den varit slut har jag blivit riktigt besviken. Jag utför dock ett experiment i denna veckan och äter "matigare" mat, för att utvärdera hur det känns. Kanske funkar det att äta min älskade ceasarsallad till lunch om jag kan få i mig mer till frukost och fler mellisar. Problemet är bara att jag har begränsat antal raster på jobb, och jag kan inte äta när jag jobbar då jag sitter i telefon hela tiden.

På grund av de problem jag har haft tidigare vill jag inte äta om jag inte är hungrig, för om de spärrarna släpper brakar det åt fanders igen, och det vill jag inte. Så att äta bara för att äta finns inte. Däremot jobbar jag på att lyssna mer på kroppen och "upptäcka" hungern tidigare.
  • Sonja68
    Diz skrev 2010-01-20 15:45:18 följande:
    Angående matschema så hade det kunnat funka om jag varit själv, eller möjligtvis sambo. Men med 4 barn händer det så mycket hela tiden så det funkar inte med "spikade" middagar. Vi veckohandlar, men vilken mat som äts vilken dag beror på hur sent klockan är innan vi är hemma, hur hungriga barnen är, hur mycket tid vi orkar lägga ner på att laga middag osv osv...
    Åh, det där låter välbekant
    Känner igen mig och min familjs situation där.
  • Diz

Jo det är nog inte helt ovanligt när man börjar ha ett par att ta hand om

• Svanboet

******** BÖRJA KOPIERA HÄR **********

Svanboet: Borås/Gbg, 27 år, möte onsdagar, 36 veckor (v.20, 2009), vikt v2: 92,3kg (-1.2)

tågjäntan: Gbg, 38 år, vägning oregelbundet ca en gång per månad. Startvikt ca 80 kg maj/juni. Målvikt 60kg. 11/1 --> 70,0 kg.

Diz: Hbg, 27år, möte måndagar, start sep/ok-09 87,3kg, Målvikt 65 kg, vikt 18/1 82,2kg

ThereseStefan, 26 år. Oregelbunden vägning. Startvikt 58,2kg i november. Målvikt 55kg i juni.

Sonja68, 41 år, Vägning varje måndag. Startvikt 59,7 kg, Målvikt 52 kg.

fyll på med de uppgifter du vill delge oss andra i tråden...

Svar på tråden Vi som går på Viktväktarna del 5