Vi som går på Viktväktarna del 5
Hej igen.
Då startar jag en ny tråd för år 2010. Vi hoppas på många viktnedgångar men framförallt ett gott välmående genom träning och bra kost.
Ge järnet!!!
Hej igen.
Då startar jag en ny tråd för år 2010. Vi hoppas på många viktnedgångar men framförallt ett gott välmående genom träning och bra kost.
Ge järnet!!!
Låter bra med cykelgruppen, jag tror du kommer att ha skoj.
Själv är jag fast i Zumba...
Keso kan jag äta, i små mängder... Men jag behöver äta 1½ dl för att komma upp i fem points...
Som det ser ut nu ligger jag oftast på 4 points totalt när det är dags för middagen (frukt till frukost, sallad lunch, frukt mellis) . Att få i sig 25 points på middag och kvällsfika är stört omöjlig om man inte äter skräp. Grejen är att jag inte gärna byter ut min sallad till lunchen, för jag tycker det är gott och gillar att jag äter iaf måltid nyttigt. Hemma blir det ju mat efter vad familjen vill ha, inte många sallader där inte...
Diz - tackar, jag hoppas det blir bra med cykelgruppen. Jag får nog mest bara dåligt samvete för att jag känner mig ju ego när jag går iväg så där på tiden som borde vara vår tillsammans-tid.
Diz - Om du nu äter sallad till lunch... gillar du avokado? Brukar du äta majs och bönor eller kikärter? Kan du tänka dig att förstärka salladen med lite ungsstek kycklingfilé eller annan nyttig proteinkälla? Jag tycker inte du ska behöva tvinga i dig någonting som inte får dig att må bra men faktum är att om man inte äter tillräckligt mycket går kroppen ner på "svält-läge"! och då kommer man ju ingen vart.
Nu låter jag säkert som en riktig tjatmorsa men det finns ju alternativ till att äta så mycket som möjligt för så få points som möjligt. Här är några tips på hur du kanske kan få upp pp-budgeten utan att egentligen äta mer eller onyttigt:
* Dricker du kaffe eller te med mjölk i - byt mot fetare mjölk om du kan. Du behöver ju inte välja grädde för den delen.
* Välj grönsaker till sallader och som tillbehör som har lite pointsvärde.
* Ringla en god dressing över salladen, t.ex. en vinegrett eller lite smaksatt olivolja = nyttiga fetter.
* Äter du fil eller yoghurt, välj en lite fetare sort
* Tycker du ägg är okej - förstärk frukosten kanske med ett kokt ägg
Som sagt så kan jag inte sätta mig in i hur det är att inte vilja äta men jag vill gärna hjälpa och inspirera om jag kan. Det är ju inte så att du måste gå på och äta "fullstora" portioner direkt men börja med något litet kanske och se om du "kommer in i det". Ta en eller ett par skedar keso till morgonfrukten och känn efter - är det okej? Kan du tänka dig att istället ta yoghurt? En av mina favoriter är fullfet (ursäkta uttrycket ) vanlijyoghurt, tror Arla har den i 1L förp., eller vaniljkesella. Kanske känns det oerhört konstigt att äta sånt som smakar sött på morgonen så välj då naturell yoghurt.
Liksom det är för oss "överätare" svårt och en process att lära sig att äta hälsosamt och balanserat är det nog för de som äter för lite lika svårt och lika lång process att äta balanserat och hälsosamt.
Och jo - ett sista tips... ta en öl eller ett glas vin på kvällen ska du se att det går åt ett par points
diz. Med risk för att bli påhhoppad.... du skriver att du bara äter frukt till frukost och att du endast äter sallad till middag... då har du ju ALLTID Hur mycket points som helst kvar till kvällen och kan äta vilken middag du vill. Är det då egentligen värt att gå på viktväktarna och känna sig "tvungen" att äta upp alla points om du ändå äter såpass lite?? För om du inte har press att du måste äta upp alla, så kanske du äter middag och sen tar någon smörgås, och således har du ätit lite rent points mässigt under hela dagen? Förstår du hur jag menar??
Är i och för sig inte nåt som jag skall lägga mig i egentligen, men med tanke på dina matvanor tycker jag nästan du äter för lite?? jag menar, att bara ha ätit 4 points när det är dags för middag kanske inte är nån jättehit varje dag??
Om du har mycket points kvar kanske du kan äta ett par smörgåsar till sallade till lunchen?? och lägga i lite pasta och så?? Vill bara hjälpa, hoppas du i nte tog illa vid. Lycka till
Jag kan ta tips utan att ta illa upp, det är lugnt...
Med risk för att låta som en gnällig unge...
Jag dricker varken te eller kaffe, jag dricker mjölk eller vatten, och vid onyttiga tillfällen saft eller läsk.
Jag dricker inte vin (annat än i vissa fall till maten) eller öl.
Jag äter inte avokado, bönor, majs eller kikärtor.
Kyckling och bacon (!) finns redan i min sallad (caesar sallad).
Jag skulle dock kunna pröva dressing till salladen, tycker det känns fräshare utan, men det går alltid att pröva.
Tror jag ska försöka äta en liten youghurt på morgonen också, jag gillar jordgubbs-youghurt.
Mitt problem är att jag är så extrem, oavsett vilket håll jag drar åt. När jag inte är på viktväktarna så äter jag ingen frukost alls, sen är jag jättehungrig till lunchtid och går på Max/McDonald's. På kvällen äter jag lika mycket som min karl och avrundar med läsk och chips/godis.
Nu när jag är med i viktväktarna har jag lärt mig vikten av att äta frukost, så jag försöker få i mig något iaf, oavsett om det är frukt, youghurt eller en smörgås. Till lunch brukar jag äta sallad eller soppa, för att jag tycker det är gott.
Till middag äter jag samma som resten av familjen, men mindre portioner än tidigare. Jag har också (under de perioder jag sköter mig iaf ) lärt mig hantera suget på kvällen såpass att jag kan ta 2 rutor choklad och sen vara nöjd, istället för en 200g chokladkaka...
Diz
Men fortsätt äta efter det gamla systemet då om det har bättre effekt på dig . Fast det kanske är svårt om man behöver gå på möten och du går tillsammans med din granne och ni pratar och tipsar varandra. Annars förstår jag dig och hur du vill spara points till kvällen. Själv har jag en del av min budget til något gott varje kväll. Säkert mer än vad som är bra, men jag skulle inte klara det, och fram till en månad innan jag blev gravid lyckades jag gå ner 15kg, så jag vet att det gick bra för mig. Frukt till frukopst är bättre än ingenting.
Förresten, välkommen och lycka till!
Det var ju det jag tänkte säga; jag såg reprisen av Malou häromdagen. Det hade varit tre personer som hade prövat olika metoder, alltså varsin metod, för att gå ner i vikt. De lyckades alla gå ner i vikt. SEdan pratade hon med en forskare/professor (eller vad han var) som forskade i/om fettceller. Han trodde inte att det hade någon betydelse detta att se till att äta sig mätt för att öka förbränningen (även om jag tror att det har betydelse för att inte bli sugen på något sött eller annat gott), utan att det viktiga var att göra av med mer energi än man stoppade in i kroppen, för att gå ner i vikt.
Visst är huvudnyckeln i alla dieter att äta mindre energi än vad man gör av med för att tvinga kroppen till att använda reserverna - enkel matematik egentligen. Det svåra är är ju att hantera det fysiskt och mentalt för den som jobber på att gå ner i vikt, dvs göra sig av med reserverna. En del gillar att leva på soppa och andra har svårt att äta frukt.
Det viktiga, tror jag, för en hållbar livsstil som innebär att reserven inte byggs upp igen efter viktnedgången är att balansera matintaget och aktiviteten med sådant som man tycker om att göra och äta, inte känna sig "bestulen" på det roliga eller goda i livet och inte tror att det löser sig över en natt. Man blir inte tjock av en måltid på Max/McDonalds men av att "alltid" äta mer än man gör av med.
Sen är det ju också så att kroppen behöver mer än bara kalorier för att fungera optimalt, den behöver vitaminer och mineraler, fettsyror, kolhydrater och proteiner, vatten och spårämnen. Allt detta får man i sig genom en balanserad kost och då mår kroppen bra. Visst, alla dagar är inte helt balanserade men det är först efter lite längre tider av brist som kroppen visar symptom.
Att äta mindre energi än vad man gör av med är onekligen nyckeln till det hela. Jag har ett väldigt stillasittande jobb som telefonist så under dagarna behöver jag inte så väldigt mycket energi för att "hålla mig flytande". Det är dock väldigt lätt om jag börjar äta att köpa lite snax eller godis i ren uttråkning. Då är jag hellre lite hungrig.
Jag har som sagt haft väldiga problem med min relation till mat tidigare. När pappa dog hade jag en period där jag kombinerade magkatarr med mer eller mindre bulimiska tendenser. Jag åt nästan bara skräpmat (typ mcd-mat) och jag kunde slänga i mig ett halvt kilo (!) ostbågar på ett par timmar. Sen vaknade jag mitt i natten och kräktes upp allt igen. Pga det måste jag vara noga med att inte äta annat än när jag är hungrig, för jag har så lätt i att hamna i det där att äta på grund av brist på annat skoj att göra, och det i kombination med PCO-S och benägenhet att gå upp i vikt är, iaf på lång sikt, en hyfsat dödlig kombo.
Jag är inte riktigt där ännu, men jag är på väg mot att hitta en "balans", där jag äter hyfsat ok för det mesta, utan svält och svullande. Det är dock svårare än jag någonsin kunde tro eftersom jag är sån inbiten "periodare" på det här med sötsaker och sånt...
Diz - jag hoppas du får hjälp med att reda ut din relation till mat och ätbeteende. Jag har själv aldrig haft problem själv men jag har en god vän som haft/har och hon blev som förbytt när det drabbade henne. Det är nog en sån där grej som aldrig försvinner, som alkoholism men man kan ju inte sluta äta, typ.
Jag har ett knep... när jag är godissugen och har så tråkigt att jag börjar leta i låder och skåp efter nått att tugga på brukar jag ha med mig tuggummi - förstår att det kan vara svårt i ett yrke som ditt. Det ger smak av något man gillar och ger tugg-stimulans men inga kalorier.
Att alltid vara lite hungrig däremot är att inte ge kroppen den näring den behöver. Signalen finns där av en anledning på samma sätt som vi ibland bara måste klia oss på armen eller nysa.
Ställde mig på vågen i morse samt mätte med mätbandet. Fy fan!!!
Inge roligt alls. Har gått upp allt på ett år plus lite till, både i kilo och centimeter
Jag börjar idag. Kör enl. gamla VV-systemet, det har jag alla verktyg till. Ska köpa brevkursen när jag får råd...
Har bokat in mig på Yoga (måste börja någonstans juh!) på onsdagkväll och ett 30-min lunchpass i spinning på fredag.
KÄnns jävligt tungt alltihop...