• Morsian2011

Ni som med lite större budget?

Hej,

det är många som lyckas hålla sitt bröllop på 50 000 kr, och under alt. lite över. Vårt drömbröllop kommer med resan kosta över 200 000 kr. Då är det dock bröllop för 70 personer på ett alldeles fantastisk ställe med en stjärnkock bakom kastrullerna och vi kommer göra typ det vi drömt om alltid. Vore kul att få prata med er som har lite större budget, bara för att få tips osv.

• Svar på tråden Ni som med lite större budget?
  • Project Love

Jag hänger här rätt mycket på BT även om jag kanske inte skriver i så många trådar och jag känner att vi nog passar in på det du skriver. Vi anser oss inte ha något väldigt superextravagant bröllop, men inser att vi nog ligger över genomsnittet av dem som är aktiva på den här sidan.

Av privata skäl är jag försiktig med att ge för mycket detaljinfo på ett öppet forum, men vi ska i alla fall gifta oss under första halvan av 2011 (var tänkt hösten nu i år först) i Stockholmstrakten. Vi kommer att bjuda 80-90 personer och gissar på en totalbudget på ca 180-200 000 kr (exkl. resa).

Vad vi prioriterar är 
    - fullservice på feststället
    - bra och mycket mat (fast ingen av oss är särskilt kunniga/intresserade av ädla drycker )
    - ringen (den finns ju kvar för alltid)
    - riktigt bra fotograf under större delen av dagen (vilket gör att den posten drar iväg)
    - underhållningen/feststämningen på kvällen

Saker som jag faktiskt inte tycker är värt hur mycket pengar som helst är
    - våra kläder (även om det ska vara snyggt behöver det inte vara värsta designerprylarna)
    - favors och annat smått som annars kan dra iväg
    - program etc.
    - transporten mellan vigsel och fest (det viktigaste är att vi kommer fram )

Vid närmare eftertanke är nog fotograf det jag lagt mest tid på hittills, men det är ju också för att det är så inspirerande att titta runt på duktiga fotografers hemsidor!

• Morsian2011

vad kul.. vad har du hittat för fotograf? Jag känner mig vara i  någon slags bröllopsfeber redan nu fast det är ganska lång tid kvar. men tiden kommer att gå fort. sparar ni till bröllopet eller får ni gåvor? eller lånar ni?
    Vi ska spara + att vi får lite av föräldrarna. Blir ett tufft år :)

Har ni hittat lokalen?

• theweddingsinger

Vi har också en budget runt 200000 kr för vi kommer att ha vigseln, festen etc. på ett femstjärnigt hotell med 3 michelinstjärnor. Orsaken till att det blir så " billigt " är att vi bara kommer att vara 40-50 personer. Det kanske låter dyrt men det är vårat drömbröllop + vi vet att vi kommer få tillbaka pengarna via gåvor etc. Våra föräldrar har lovat oss mer än hälften.

• Project Love

Vi har budget så vi klarar det själva genom redan avklarat och kommande sparande, men samtidigt gissar vi att vi kommer att få lite hjälp. Jag tror inte att vi kommer att få kontanter, men min mamma har sagt att hon vill hjälpa till med klänningen och även min blivandet föräldrar kommer nog att bidra med att betala en del poster även om det inte är uttalat.

Just nu har vi Häringe slott, Rånäs slott och Höberga gård på favoritlistan över lokaler. På ett av dessa ställen har vi en prel.bokning och jag tror att vi kommer att hålla oss till den, vilket är något vi måste bestämma nu inom kort känns det som. Visserligen gifter vi oss innan den riktiga högsäsongen sätter igång men det skulle kännas bra att få lokalen klar!

Fotografen är i alla fall klar! www.lindisima.se !

• Cylt

Vi gifter oss i augusti och har en budget som påminner om era. Bröllopsresan har vi dock inte räknat in.
    I princip är allting klart, bortsett från lite småfix som bordsplacering, program och kläder till min lilla kille. Jag har varit inne i en antiplaneringsperiod sedan i början av maj - hoppas på att få tillbaka lusten i hyfsat närliggande framtid; vi får se.

• Andreas flicka

Hej,

Vi gifter oss den 4 september på Rånäs slott. Vi har också en budget som påminner om er. Bröllopsresan är inte inräknad, inte heller ringarna. Gästerna kommer antagligen att vara ca 80 st och då drar kostnaderna iväg lite. Vi ville inte hålla på med mat/dukning/städning/köp av alkohol/sy stolsöverdrag därav valet av lokal.

Klänningen har betytt oerhört mycket för mig, för min del kände jag att det man har på sig på sin bröllopsdag på något sätt blir en signatur för vem man är - även om människorna på bröllopet vet vem man är då de flesta står oss nära. Så att hitta klänningen med stort K medförde mycket möda och stort besvär och fick mig faktiskt att bli ganska sur. Jag ville absolut inte ha en kinaklänning, jag hittade ingenting i butikerna här. När klänningsproblemet ordnade sig tog jag en välbehövlig paus från planeringen.

Inbjudningskorten har vi till stor del gjort själva.

Det som är kvar är en hel del bordsplacering, vigsel- och festprogram. Ingångs- och utgångsmusik är inte klart, inte heller musik till kyrkan. Vi ska ha DJ men måste ändå sammanställa listor på vad vi vill ska spelas. Beställa busstransport (gör vi i sista stund när vi vet hur många som måste åka buss). Min BM har inte köpt någon kostym ännu. Jag ska ha en bolero från etsy men den är inte beställd ännu. Måste köpa slöja och lägga upp klänningen och säkert 1000 saker till...

Puh det kanske inte var detta du frågade efter men när jag väl började skriva kunde jag inte sluta...

• Morsian2011

ahh va roligt att veta. vad kostade er klänning?

• uppochhoppa

Vi är lite mittemellan tror jag, men våra stora kostnadsposter ring och fotograf samt resa. Varken ringar eller resa räknar vi nu in i budgeten och den är på strax över 100' - så det beror helt på hur man räknar vad det går på. Jag har mycket smart brökjat flytta saker utanför budgeten, ha, ha... Vi skickar nog ca 100 inbjudningar, gifter oss i februari nästa år.

• Gorgeousnes

Vi har ju inte satt någon budget. Men vi kommer skicka ut 100 inbjudningar. Ha 3-rätters middag med dryck och välkomstdrink och bröllopstårta. Tror inte det blri några 2000:- kuvert dock. Har endast sett Grand Hotel som har dessa dock.

• Morsian2011

fler? :) vi bör ju vara fler.. bröllopet kostar massor haha.

Svar på tråden Ni som med lite större budget?