Norrskensflamman skrev 2010-09-17 22:41:23 följande:
General Bruttan Bra jobbat där! Matplanering och familjemöte verkar jättebra. *imponerad* Måste jag snart införa här också. Tror ni det funkar med en 5 och 7 åring En bekant blev så förvånad när hon hörde att jag lärt mina flickor att bädda sängarna på morgonen. Är det nå fel med det? Lilla K måste man såklart hjälpa lite, med det viktiga är att hon försöker. Och nu går det riktigt bra faktiskt. Och T bäddar bättre än mig. Vet du att det är finns TRE bra saker med vodkan jag dricker: Den värmer, den är god OCH den är RYSK
Funkar skitbra med även yngre barn, jag har haft det sen tjejerna var små, då kan de nämligen inte klaga på maten, de har ju varit med och bestämt själva
Har vi mycket att göra på "att göra listan" så delar jag upp den i kolumner för tjejerna, markerar med deras namn, under står det som de ska göra och sen får de stryka eftersom eller kryssa, kul att se stolta barn när de gjort det som ska göras.
Givetvis lägger jag in lite extra så de har mer att stryka... typ töm diskmaskinen som ändå alltid ska göras av dem
Vi bäddar inte sängarna, det är vi för lata för på morgonen, men tjejerna dukar, packar ur diskmaskinen, ska bära ner sin tvätt och lägga in ren tvätt.
Ibland lagar de mat och så hjälps vi åt med städningen.
Även lilla Vild har små uppgifter, tror det är viktigt att få känna att man är en del av gemenskapen och att man är BEHÖVD!
Dessutom kan de städa toa ordentligt, det har vi lärt dem, även bakom och porslinet vid golvet ska torkas av, bra att ha med sig som vuxen
Och ibland byter vi så att de tar lilla Grodan och får mysa på soffan så städar jag av bordet eller tar diskmaskin, så skönt!