• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • FruFiddeli

Hej tjejer!
    Ville bara skriva av mig lite, är så glad! Tror jag äntligen har hittat vår catering=). Romelebygdens catering heter dom, var min mamma som tipsade mig, kocken ska vara jätte duktig, de brukar grilla och så till mammas jobb när de har stora arrangemang. De hade dessutom ett mycket rimligt pris och jätte mycket att välja mellan så det är ett hett tips om ni inte har hittat någon än http://www.romelebygdenscatering.se/news_1.html, gå gärna in och titta , vi ska ha rådjurssteken =). 

Sen har vi varit i Malmö idag och tittat efter kläder till min BM men typiskt nog skulle de ha semester stängt på södra högtidskläder under Juli månad och det var ju där vi hade tänkt beställa, så vi får hitta något annat ställe, han fick iaf provat och han var såååå fin!!! Tänk när man ska stå där framme och säga ja, LÄNGTAR!

Nu är våra inbjudningskort och informations blad snart färdiga, ska skicka dom i nästa vecka... vet att vi är tidiga, men vi gifter oss ju mitt i semester tider så vi tycker det är lika bra!

Känns som att bitarna börjar falla på plats nu och man börjar verkligen kunna se bröllopet framför sig!

finafia: Vad kul med tårtprovning=) och fotograf med, hoppas det går (har gått) bra. Det är svårt det där med klänningar ja.. men som Teddy skrev så kan man ju satsa på en med snörning så har man iaf lite att gå på.. Tror du att din kontakt skulle vara intresserad av att sälja lakan? jag tar gärna adressen så kan jag kolla med henne, om inte du är intresserad Teddy?

Teddy:  Tycker inte heller att allt måste gå i en och samma färg, kan bli lite stelt då kan jag tycka, när man sett vissa bilder.
    58 personer låter väl som ett lagom antal, var nog något sådant vi tänkt först, men vi vill ha med släkten och det blir en del. Vi kommer inte heller ha barn dock, skönt tycker jag, eller det blir en helt annan sorts fest då.

Ha det så bra alla! 

• teddy66

Va roligt för er att ni hittat er catering. Verkar jätte bra och det låter så gott med rådjur. Skönt att allt flyter på för er. 

Vi har inte bestämt om stolsöverdrag än så jag fixar nog från annat håll. Fast det hade varit kul och höra hur ni knyter ihop dom på stolarna. Går ju fortf och velar.  Var en här på BT som sålde riktiga överdrag till en billig peng och de gick fort!  

• finafia

hoho...hur går det här...?? ;)

• FruFiddeli
    finafia skrev 2011-03-10 20:59:22 följande:
    hoho...hur går det här...?? ;)
    hihi, ja här är det inte mycket aktivitet för tillfället ;). 

Hur går det med bröllopsplaneringen för er tjejer? Tycker själv att ganska mycket börjar falla på plats =). Fick hem ringarna i veckan hihi, jätte nöjd! Klänningen ska komma ganska snart, vet inte exakt när men jag går här och längtar!!!

Just nu är vårt stora problem att skriva lite om varje gäst i festhäftet, inte så lätt som man trodde. Har inte satt oss ner och riktigt börjat utan bara snackat om det, men svårt är det! Hur ska ni gör? Ska ni ha någon presentation?

jag har förresten bestämt mig för att ha stolsöverdrag nu, fast bara över ryggen. Hittade jätte billigt vitt tyg för 10 kr/m som jag ska sy de av hade jag tänkt =), hoppas det kommer bli fint! Nu skulle man bara vilja till lokalen och mäta stolar och planera lite, känns lättare att göra det där ju.

Har du finafia bestämt hur du ska placera borden än? Jag var inne på erikslunds hemsida och såg att en tjej hade skrivit i deras gästbok och även lagt upp en bild på deras dukning, de har satt borden grupperade. Syntes inte så bra på bilden så jag mailade henne och frågade om hon ville skicka fler bilder och det gjorde hon, var verkligen jätte snyggt! 
  • finafia

@ frufiddeli: neee...ingen aktivitet what so ever....;)

allt rullar på här...har haft lite lågmälda veckor...det mesta är väl på plats..e lite jobbit med klänning o mat...min "weddingplanner" s mamma är dödligt sjuk så vi är i ett visst dilema...känns så oväsentligt att prata med honom nu om bröllopet då hans mamma är så dålig...usch...*ryser* men han har sagt att han o hans mamma pratar om mig o mitt bröllop o ser det som en förlängning av livet...alltså att det går vidare...*urk* mår illa....:( aja...ärligt talat vet jag inte vem hans mamma är...har aldrig träffat henne o kan ha en sorts distans till det... men att se o höra honom lida så mycket är hjärtskärande...får en annan o få distans...vafan!!! neee...vi lever nu o ska verkligen göra det som vi vill o tycker e viktigt!!! :D man har bara ett liv o missbruka inte det...lova det tjejer!!! <3

jag har pratat med rebecca o det var hon som jag skulle förmedla kontakten innan...men hon hade redan hunnit fixa allt innan jag hjälpte henne på traven...driftig kvinna...!! ;) jag har dock inte sett fler bilder....hade varit kul o sett...:)

inbjudan är ute sen snart 2 månader o alla e galet glada för vår skull!! :) jag blev även fruktansvärt nöjd över inbjudan...då jag gjorde dessa själv....;)
    nu håller jag på med vigsel- o festprogram...kommer bli sjuktfint!!! har bokat frisör, smink, florist osv...;) oj...det går undan...måste bara kolla vad man fixat...först då man ser hur mycket man gjort...;)

hur går det för er tjejer???

kramar från mig

• teddy66

Va kul att ni kommit så långt.

Jag vill gärna skriva lite om varje gäst i festhäftet men får se när man tar tag i det.

Känns som vi står och stampar på samma ställe ännu.
    Klänningen är ju köpt och kommer någon gång nästa månad och mannen vill inte prova sin outfit förrän jag fått klänningen. Har spanat in lite skor mm. Hade tänkt boka frisör snart. 

Kyrkan är bokad. och vi diskuterar catering lite men jag får inte ihop det, vill ju inte engagera hur många företag som helst. ska få ihop det med personalen oxå för någon måste ju stanna kvar under kvällen så allt fixas.

Dock har vi kollat på inbjudningkort och hittat ett vi fastnat för. 

Finafia: Såg att du bokat frisör och smink. Är det hos samma person? Vill gärna få make-up lagd hos friisören för att slippa flänga runt i stan. Så lite tips är ju inte fel.

Känner bara att vi måste ta tag i allt nu trots det är långt till september. 

Kramar från mej 

• FruFiddeli

Finafia: Vad jobbigt med din weddingplaners mamma, alltid jobbigt att se andra lida. Sönt iaf att ni kommit så långt i planeringen ändå.

Jasså det var Rebecca som du också haft kontakt med, be henne skicka bilderna till dig också så gör hon säkert gärna det. jag vill inte lägga ut de här när det inte är mina bilder annars kunde jag ju gjprt det. 

teddy66: Man har perioder då man bara står och stampar sen plötsligt så händer allt på en och samma gång. Vad har ni för tankar kring catering? Kan varmt rekomendera de vi ska ha om du inte varit inne på deras hemsida så kan du ju alltid kolla (har länkat till dem i tidigare inlägg). Vi har beställt förrätt och huvudrätt av dem och sen även hyrt personal genom dem. Så det blir 4 st serveringspersonal och då är Pia (som har cateringen tillsamans med sin man Björn som är kocken) en av de som serverar. Björn kommer att stå i köket och fixa med att lägga upp och allt sådant och honom behöver man inte betala alls för då han "ingår" i maten, väldigt bra tycker jag!

Jag känner också att det flyter på bra nu.. Har som sagt bokat catering med personal, vilket var det största dilemmat för mig så när det var gjort föll en stor sten vill jag lova. Frissan och make-upen är bokad sedan länge, då det är min BMs systers frisör/vän samt  frisörens syster som är make-up artist (heter det så?) som ska fixa det. De kommer hem till mig och fixar till både mig, min BM och min BMs syster, jätte skönt att slippa ta sig någonstans. Klänningen kommer närsom, inbjudningarna är ute sedan en månad tillbaka, ringarna har kommit, min BMs syster som har florist utbildning ska göra buketten och den är bestämt hur den ska vara, min BMs kläder är bokade, tårtan har jag bestämt hur den ska vara (ska göra själv), har även fixat lite till dekoration på borden, bilen som ska köra oss från kyrkan till festen är också fixad..hmm känns som det mesta stora är klart, skönt faktiskt! men det är ju en del jobb med festhäftet och vigselprogram kvar, ssamt att jag ju ska sy en massa stolsöverdrag så jag har nog att fylla mina dagar med ändå ;).

Kram på er!

• teddy66

Va skönt. Vi kommer nog också loss snart och planerar.
    Men ska spana in sidan med er catering.

• teddy66

Förresten hur ska ni serverar maten Frufiddeli?

• FruFiddeli
    teddy66 skrev 2011-03-14 17:15:08 följande:
    Förresten hur ska ni serverar maten Frufiddeli?
    Ja gör det! Vi ska ha sittandes tvårätters med förrätt och huvudrätt, de lägger upp på tallrikar i köket och serverar. Sen ska vi ha tårta som efterrätt=). Hur hade ni tänkt?

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??