• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • Jämntjock

Gallan är nog något av det värsta man kan ha ont av. Hade själv lite trassel med den tidigare i höst och jösses vad ont det gör! Hoppas din sambo kryar på sig snart! Har ni tittat på kyrkor alls? Är det i Vinslöv ni ska boka tid?

Jag har inte provat eller tittat på klänningar "live" förut så det ska bli väldigt spännande! Får se om alla tärnorna följer med dock Är mycket nöjd med de svarta klänningarna på tärnorna! De ska ha ett syrénlila band, sidenband eller nåt, i midjan och i kyrkan en syrénlila sjal över axlarna. Det syrenlila tänker jag sen att jag tar upp i min bukett och killarnas korsage, kanske även i vår dotters klänning även om man inte "ska" ha lila i kyrkan. Man ska inte ha svart heller... Svarta kostymer på killarna och sambons väst+ fluga i samma färg som min klänning. Enhetligt och bra.

Teddy: Förstår absolut vad du menar angående möhippan! Jag är INTE den som tycker det är kul att spökas ut och göras till åtlöje. Jag kan visst bjuda på mig själv, men såna tillställningar blir bara pinsamma för alla inblandade. Jag tycker man ska ha kul på möhippor och fokusera på riktiga aktiviteter, typ köra go kart, femkamp osv. Sen på kvällen kan man gå ut bland folk och svänga de lurviga Jag är ganska säker på att mina tärnor känner mig så pass väl och är så vuxna att jag inte behöver oroa mig.

Ringde prästen vi (jag) vill ha i fredags och det verkar inte vara några problem att få ha henne. Ska dock ringa henne igen idag för att bekräfta allt eftersom hon var ledig i fredags. Hade varit så himla kul om vi kunde haft henne!

• teddy66

Har inte kollat så mkt på kyrkor. Har varit i Hedeskoga. Funderade på Sövestad eller Hedeskoga Eftersom vi kommer tillhöra den församlingen när vi gifter oss. Men sambon vill gärna i Mariakyrkan och en kul grej är att mina föräldrar gifte sig i Mariakyrkan. Ja hade tänkt boka tid i Vinslöv och sen ta en fredag em i malmö kanske. Var  i Malmö en lördag när min syster gifte sig så det blir det nog inte.

Det kommer bli så fint följe för er. Svart och lila är ju så snyggt ihop. NI kommer bli jätte stiliga.

Har ni någon spec relation till prästen? Kul om man kan få någon man trivs med och som har en bra "predikan"

• Jämntjock

Om ni inte har några speciella relationer till kyrkor så tipsar jag om Öja och Bjäresjö! Och om ni blir 50 gäster eller färre- Snårestads kyrka. Vi döpte båda barnen där men den är tyvärr för liten för vårt bröllop
    Snårestad och Bjäresjö ligger dessutom på "rätt" sida av Ystad i förhållande till Erikslund. Vi tillhör Stora Köpinge församling, men kommer vigas i Ljunits församling av en präst från Hammenhög-Stiby församling   Det spelar alltså ingen roll vilken församling man tillhör

Vi vill ha prästen från Hammenhög eftersom jag sjungit i Hammenhögs damkör och då lyssnat på hennes predikan ett antal gånger. Hon är väldigt mysig tycker jag, vanlig liksom och hennes predikan brukar vara en lagom blandning av andlighet och personliga reflektioner. Glömde ringa henne idag dock...

Jo, jag är väldigt nöjd med vårt val att ha svart på tärnorna! Nu ska vi bara hitta klännig som alla gillar... Alla tärnorna är helt olika både till personlighet, utseende och kroppstyp så det blir en utmaning

• teddy66

Har bokat tid nu för visning av klänning. Blev i dec. SÅ det ska bli så kul. Sambon följer med.

Har ni funderat på möbleringen i lokalen?

• Jämntjock

Vad kul att prova klänning! Bokade du tid i Vinslöv? Ser fram emot januari när jag kan böra prova

Jag tänker att vi gör E-bord, men tre eller fyra tungor där honnörsbordet går längs långväggen mot baksidan. Med tre tungor behöver inte honnörsbordet bli så långt, vilket vi nog får lite svårt att få till- vi är inte så många som ska sitta där. Fyra tungor ger kortare tungor och därmed en kompaktare sittning med bättre överblick. Dessutom finns det möjlighet att sätta en stol mitt emot oss så att folk kan komma och sätta sig och prata en stund om de känner för det. Vi vill gärna att det ska finnas tungor som liksom börjar där våra föräldrar sitter eftersom de så kommer närmre gästerna, och då tror jag fyra är bättre än tre. Efter middagen tänker jag att borden ändras om och ställs mer längs kortsidan mot köket så att dansgolvet blir öppet. Kommer inte ihåg riktigt hur stor lokalen var, man vill ju inte att det ska vara ett gigantiskt dansgolv heller för då blir det så tomt och mindre inbjudande.

Hur tänker ni angående möblering?! Jättesvårt tycker jag.

• teddy66

Ja bokade i Vinslöv, skulle eg på fredag som kommer men det blev så fel i vårt schema. Så jag fick hålla mig och vänta till dec. 

Det blir nog också ett E-bord. Sambon ville ha honnörsbordet så vi tittar mot scenen. Men då tycker jag att det blir kanske för smalt honnörsbord och långa tungor. Ska räkna ihop hur många vi blir. 

Men jag har funderat om man ska ha stolsöverdrag på stolarna eller inte. De har ju låg rygg och de flesta överdrag har väl hög rygg. Och jag har sett vissa använda knoppalakan men jag ser inte hur de har knytit dom, och orkar man sy egna. Brukar alltid ta vatten över huvudet och i slutändan blir det inte bra.

• FruFiddeli

Åååå nu var det sååå länge sedan jag var här inne och läste och skrev.. Men nu är äntligen kalasandet över, fullt ös både lör och sön, min son fyllde 1 år ja. Väldigt kul men mycket som ska fixas och göras (hoho vågar knappt tänka på hur det ska bli när bröllopet kommer)... När alla sen gått hem igår så börjar sonen bli grinig och får 40 graders feber så inatt har jag sovit en timme och dagen idag (hans riktiga födelsedag som vi skulle fira i lugn och ro bara lilla familjen) har inte varit bättre, hoppas han sover i natt.. phu.. tycker barn brukar sova när de är sjuka..

Hur är det med dig nu jämntjock? Börjar du känna dig som en människa igen? Väldigt snyggt med svart och lila om jag inte sagt det förut:), har du kollat klänningar på bonprix, tyckte att de hade en del svarta klänningar när jag kollat där för ett tag sedan, eller de kanske ska vara långa?

Jag vet inte hur vi ska placera borden än.. Men det kommer bli traditionellt E bord, med minst fyra tungor, kan man ha fem? Jag har klippt ut massa papper skalenligt så jag ska kunna provlägga ut dem här hemma, men har inte kommit så långt än.. Vi kommer inte ha några stolsöverdrag, tycker inte det behövs, men vill man så kan man använda sig av knoppanlakanen som du skrev, har sett en bra beskrivning på det någonstans, undra om det inte var här inne på BP förresten.. med film och allt..

Hur har ni tänkt transportera er från kyrkan? Vi har inte bestämt än, det hade ju varit häftigt med häst och vagn men det blir nog någon bil av något slag. 

• teddy66

Stackars liten som är dålig. Men hoppas han mår bättre och hade en toppen födelsedag.

Va finurlig du är som klippt papper skalenligt. Har inte koll på hur stor lokalen var. Får smyg mäta om vi åker dit när de har julmarknad.

Får se hur det blir med stolsöverdrag. Hade kanske varit snyggt men kanske onödigt och opraktiskt. 

Ja det är ju något och fundera över. Eftersom det nog blir Maria kyrkan så blir det en bit så det blir nog bil. Sambon ville helikopter ett tag men det är nog och ta i :) Får se om vi använder oss av sambons bil. Har en saab 93 cab som är i sån fin blå färg. Fast den kör vi mkt med på sommaren så det är kanske tråkigt. 

• FruFiddeli

Ja nu är han frisk igen, skönt, inte kul när han är sjuk, vill ingenting då inte ens sova vilket han ju behöver mest av allt då...

Ska de ha julmarknad? Vad trevligt, när e det? Han berätta för mig att lokalen är 15x10m i den stora delen och 5x10 i den lilla delen borden är 120x70 så det kan sitta två vid varje långsida..

Jag tycker det är snyggt med stolsöverdrag, det blir mer bröllopskänsla över det hela, men för oss känns det som en onödig utgift, tror det kan bli fint ändå..

Tycker absolut att ni kan köra i sambons bil, egentligen tycker inte jag det spelar så jätte stor roll vad man åker i, det är bara en sådan kort stund ju.

• newyorkdoll

Har fru fiddeli hittat någon kock ännu?
    Kan rekommendera Rent a chef annars!

mvh
    Eva

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??