• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • Jämntjock

Vi är jättekluvna i barfrågan... Summan blir ju som du sa mest symbolisk, och bartendern känns klockren - i hopp om att folk inte häller i sig hur mycket som helst om de måste beställa Jag tyckte det kunde vara en kul grej att, förutom ett par sorters öl, rött och vitt vin och cider, ha kanske 3-4 enkla drinkar som man döper efter saker som har med oss att göra. Jag läser tex till lärare, så en kunde hetat Pedagogen och varit en snäll drink, lite mesigt tjejig sådär

När vi tittade på Bjäresjö har jag för mig att den skulle vara klar till sommaren, som jag förstod det så var det inte helt omöjligt att den var klar till vårt bröllop men det var inte säkert. Det finns kanske gott hopp om att den är klar till i juli? Ring Tord Hejdedal, det är han som har hand om den och han är jättebra! Nummer kan du hitta på Ljunits församlings hemsida

• FruFiddeli

Tack för tipset, ska ta och ringa Tord imorgon om jag hinner:). 

Vi tänkte också ha ett par stycken enkla drinkar men att döpa dem efter saker som har med oss att göra har jag inte tänkt på, mycket bra tips så ska vi absolut göra. Vi kan också ha en pedagogen drink, jag är ny examinerad förskollärare=), vet precis hur den ska va (absolut päron, sprite och lime, mmmm min favorit=)). 

Ska ni ha barn med på festen? Vi ska ha barnfritt. Ganska kul att få en dag i bara vuxet sällskap, händer inte så ofta annars.

• Jämntjock

Vi ska inte ha barn på festen Våra egna kommer vara med under vigseln och den första lilla stunden på fotograferingen, sen får de åka med barnvakt hem och ha en egen fest

Min Pedagog får nog bli vodka, Piggelinglass och fruktsoda- barnsligt gott och typ det enda jag dricker i spritväg. Dessutom lite festligt med en glass nedstucken i glaset

Har ni valt färgschema? Eller rättare sagt, hur långt har ni kommit över huvud taget?? Vi har bokat kyrka, lokal och fotograf, "bokat" tärnor och marshalk, skrivit en i stort sett färdig gästlista (och gjort bordsplacering bara för skojs skull... ) Jag har börjat fila på festprogram och inbjudan i huvudet och jag her en brudklänning jag inte vet om jag kommer använda Känns som en EVIGHET kvar!

• FruFiddeli

Piggelin i drinken e bara det bästa! Mmmm smarrigt och visst fanns det en liten frys i köket bredvid barluckan? Där var ju en stor frys i källaren och dit kan man kanske inte springa för att hämta glass stup i ett men om den finns precis bredvid så funkar det ju hur bra som helst=). 

Vi har inte kommit så jätte långt i planeringen. har bestämt färgtema dock, grönt (lite åt lime hållet fast den ljusare varianten), vitt, lite svart och lite silver blir det! Själv då, har ni något tema? Sen har min BMs syster en florist utbildning och har gjort brudbuketter och dekorationer till andra bröllop och hon har lovat att göra min bukett, hon är jätte duktig och vi har börjat spåna lite smått på blommor. Fotograf har vi klart (min morbror, jätte duktig fotograf som blev rörd till tårar och kände sig jätte hedrad när vi frågade om han ville fotografera oss=)). 

Gästlistan är klar och jag har köpt ett "inbjudningskorts kitt" på panduru outlet i Malmö som man sedan "pyntar" själv, ska inte ha det som hörde till dock utan ska till Gekås på tors för och se om man kan hitta billigare papper och sånt till festprogram och dylikt och då även se om jag kan hitta något som kan binda samman inbjudningskorten med det övriga så det passar i tema färgerna. Har också börjat spåna lite på innehåll i festhäftet och inbjudningskorten. 

Sen har vi klart med vem som ska sjunga i kyrkan och min pappa(musiklärare) ska spela gitarr och han ska även fixa ett band till festen, han har dock inte det helt klart än för han är såå seg, påminner honom hur ofta som helst men han är som han är...

Har även varit i kontakt med serveringspersonal, men det har vi inte bestämt riktigt än, de skulle ha 150 kr i timmen och verkade väldigt seriösa och duktiga, men jag ska kolla upp lite andra alternativ och framför allt så måste vi kanske bestämma maten först, fast de kunde iof hjälpa en och tipsa om det med så vi får se.

Brudklänning har jag varit och tittat på men hittade ingen som jag kände sådär riktigt wow som man vill känna, har hittat en på nätet dock men vet inte om jag vågar beställa utan att prova först..

Känns som en evighet kvar ja, men samtidigt så springer tiden iväg i vanlig ordning så snart snart står vi där och säger JA till våra älskade män! LÄÄÄÄNGTAR!!!

• FruFiddeli

Kom på att jag har bokat in frissan och sminkös (heter det så) också. MBs systers frisör har blivit god vän med dom så hon och hennes syster som är sminkös kommer hem till mig och fixar mig här hemma, så himla skönt att slippa stressen med att ta sig runt på flera ställen! Skulle få "kompis pris" men vet inte hur mycket det kommer kosta riktigt än..

• FruFiddeli

Hur fungerar det med "grisgrillandet" egentligen? De kommer och är där väldigt tidigt va? Skär de sedan upp och serverar också eller hur fungerar det? Vad kostar det om man får fråga? Låter väldigt gott måste jag säga.. Vad kommer ni servera till?

• Jämntjock

Ska försöka få med allt i ett inlägg, kommer säkert missa något

Vi har bestämt oss till 99% för att köra på vitt, ljusgrönt(inte för ljus) och syrénlila Ville egentligen ha benvitt eller äggskal, men så råkade jag snubbla över en klänning jag inte kunde låta bli att köpa (löööjligt billigt på Tradera...) och den är kritvit. Vet dock inte om jag verkligen ska ha den än, kommer bestämma mig först efter nyår. Buketten har jag inte funderat så mycket på, mer än att jag vill ha nåt enkelt, gärna med syréner och liljekonvalj. Och kan man få in någon pelargon är det en klar bonus- älskar pelargoner!

Vad bra att ha florister och frisörer i sin umgängeskrets, det skulle man kanske skaffat sig?! En av mina tärnor kommer fixa mitt hår och make up, en annan av tärnorna har en syster som jobbar med blommor och min svägerska är nagelbyggare så henne tänkte jag också utnyttja

Angående inbjudningarna (och övriga pappersprylar) börjar jag få lite småångest. Jag är scrappare och känner pressen, både från mig själv och andra att jag ska göra dem själv och helst att de ska vara FANTASTISKA. Jag vill verkligen hålla det superenkelt eftersom det är så många som ska göras, även om man bara har 6-7 moment / kort blir det en hel del om man ska göra 40 inbjudningskort...

Band till festen har vi inte beslutat oss för om vi ska ha eller inte, det är i slutändan en kostnadsfråga som så mycket annat. Vi har inga kontakter alls i den branschen och då är det inte så lätt att hitta något lagom billigt alternativ. Men vi funderar vidare, behöver ju inte bestämma oss idag Serveringspersonal vill vi verkligen undvika. Dels för att hålla nere kostnaden men mest för att inte behöva bry oss om den biten: hitta folk, om det funkar, hålla koll så allt flyter. Vi kommer dock ha ett par tjejer (eller killar) som springer runt och fyller på, hämtar grejor och är allmänt behjälpliga sådär. De kan kanske springa och hämta glassen i källaren Nej, skämt åsido, jag har också för mig att det fanns en frys i anslutning till "baren".

Grisgrillandet funkar så att man anlitar ett företag som kommer ut med utrustning och grillar grisen/-arna på plats. De har även med sig alla tillbehör så man behöver inte tänka på det. Vad som ska ingå mer exakt förhandlas fram med grillaren Vi har inte fått nåt slutgiltligt pris än, och min pappa kommer mest troligt skjuta grisar åt oss så det påverkar ju också priset

Hur har ni det med tärnor och marskalker? Toastmaster? Värdpar? Bordsplacering?

• FruFiddeli

Åååå grönt och syrenlila är bara såå himla fint ihop! Jätte fint med liljekonvalj, en av mina favorit blommer (synd att de ska vara så giftiga så man inte vågar ha dem i trädgården, får väl bli sen när man inte har barn som ska stoppa allt i munnen), syrener är ju också helt underbart, din bukett kommer lukta fantastiskt gott, hihi!

Gud vad bra att din pappa kan skjuta grisen, allt som kan dra ner kostnaderna uppskattas enormt inte sant... Inte klokt så mycket det kostar med bröllop fast än att man försöker hålla kostnaderna nere..men det är ju bara en gång i livet så det får det vara värt!

Vi har inte gjort bordsplacering än. Ska ni ha traditionell bordsplanering? Var ska ni ha honnörsbordet isf, vid scenen eller? Vet inte hur vi ska göra, hade varit skönt om man inte behövde flytta bord för att få plats och dansa så då känns det kanske bäst att ha honnörsbordet på motsatt sida..

Vi har bestämt vem vi vill ha som toastmadame men vi har inte frågat henne än, vill helst fråga henne personligen och hon kommer inte hem förrän i december, tror du det är okej att vänta så länge? Vi ska inte ha något brudfölje alls, kunde inte välja så det får bli bara vi två, men det blir nog bra ändå. Värdpar, vad gör de egentligen? Har för mig att det brukar vara de som står för en del av kostnaderna och att det vanligtvis är föräldrarna, men vi kommer stå för vårt bröllop helt själv, men det blir säkert någon av våra föräldrar som får agera värdpar.

Ringde till kyrkan idag förresten men de hade telefontid mån och ons så jag får ringa då ist. Bjäresjö ser riktigt fint ut faktiskt, har googlat runt och tittat på bilder, älskar när det är riktigt gammalt vilket det verkar vara. Hoppas där är ledigt!!!

Ska ni låna deras brudbåge? Såg på någon bild där de hade den stora ute och det var jätte fint. Tur att man får tillgång till lokalen på morgonen dagen innan för det är en hel del som ska fixas!

• FruFiddeli

Tusan också att jag inte kan koma ihåg allt i ett inlägg.. 

Har hittat en klänning som jag är väldigt sugen på att köpa idag=). Tänkte att man kan sätta ett svart band i midjan och kanske byta ut blomman till en svart, vill verkligen ha en klänning med något svart i.

http://dindromklanning.nya-ebutik.se/brudklanningar/artikelnummer-4-

Jätte billigt och ser fin ut tycker jag. Är lite sådär med att beställa över nätet med tjejen som har klänningarna sa att man kan få dem på öppet köp.. Vet inte, ska jag våga chansa...

Hur ser din klänning ut? Varför tvekar du om du ska ha den?

• Jämntjock

Vi har också besämt vem vi vill ha som toastmaster, men kommer inte fråga förrän till jul eftersom min sambo tycker det är för tidigt... Det tycker inte jag, men så är jag också ett kontrollfreak av rang

Tror också det blir fint med syrener, vill ha det på borden också. Tänker att man lägger en sträng mitt på borden med syrenblad i botten och sedan syrener och lite liljekonvalj i. Och så lite värmeljus i en massa olika sorters värmeljushållare/fat. Gillar när det är lite uppmjukat och inte så stelt

Min klänning är VÄLDIGT lik den du visade!! Min har dock ingen uppfästning så som din utan tyllen hänger liksom rakt ner. Från början satt det däremot en blom-pryl och några hemska plastiga gröna blad på ungefär samma ställe som din blomma men det plockade jag bort omedelbart. Det är absolut inget fel på min klänning, den är jättefin, men jag skulle egentligen vilja ha en som inte är kritvit. Och så blir jag lite osäker på om det passar mig att ha en axelbandslös klänning, och det är det jag måste vänta till efter nyår att kolla Tycker absolut du ska testa, det är ett riktigt bra pris och hon verkar ju seriös

När jag ser lokalen framför mig så ser jag honnörsbordet längs med långsidan mot baksidan till, men det blir kanske inte bra? Tänker att vi inte vill sitta med ryggen mot scenen om det finns ett band som spelar, och jag vill inte att folk ska springa bakom ryggen på oss när de ska på toa och allt vad de ska. Hur som helst tror jag att det blir bra att ha honnörsbordet där jag sa från början, och så flyttar man bort gästernas bord när det är dags att dansa

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??