• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • Jämntjock

Jag har ju 5 tärnor, så sällskap i klänningsfrågan har jag

Som det ser ut så kommer jag prova klänningen på fredag!! Hoppas hoppas hoppas den är så fin som den ser ut!

Idag ska jag på första återbesöket efter operationerna, hoppas kirurgen är nöjd med resultatet så här långt. Vet inte om ni har läst om det men en kvinna dog efter en bröstoperation på grannkliniken till "min" klinik i måndags. Läskigt!

• FruFiddeli

Usch då, när det har jag inte hört, vad hemskt! Hoppas det går bra på återbesöket, men det gör det säkert!

Oj ja 5 tärnor e ju ganska många, då finns det att välja mellan, ska du köpa kläder till alla dom eller det står de själv för?  Hur går det med planeringen nu? Hur ska ni göra med maten, kan ni inte ändå ha vildsvin fast få den serverad? 

Vi har fortfarande inte alls bestämt med maten.. Känns som det hade varit skönt att få den lagad och serverad där men det känns dyrt.. Får väl säkert bli catering, men vilken och vad vet jag inte alls. Vill iaf ha något varmt!

Vad ska ni ha för papper i era festprogram, Egentligen skulle jag vilja ha något pärlemo aktigt men det går ju inte, det blir ju jätte dyrt! Blir nog att jag köper grönt pärlemo till utsidan och sedan något billigare vill till sidorna..

• teddy66

Hur gick det på återbesöket? Hörde om hon som dog men har inte läst om vilken operation eller vad som händer exakt.

Jag mejlade och frågade hur det gick och dagen efter kom kontraktet. Så det är påskrivit och sambon skulle skicka det nu ikväll. 

Oj 5 tärnor. Men det är ju bra och slippa välja bara en. Jag vet inte om jag vill ha någon tärna. Sambon vill nog ha sin bror som bestman och har funderat på näbbar. Men jag känner att jag har ingen riktigt nära som jag vill ha som tärna. Är det dumt och bara ha bestman men ingen tärna?

Är glad på ett sätt att vi inte kommit så långt i planeringen. Dock känner jag en panik när alla viljor ska in. Våra föräldrar är med och betalar så de får vara med och planera på ett hörn. Sambons föräldrar verkar ha ett dyrare valalternativ där allt fixas av andra personer och av mina föräldrar är det som allt vi väljer är jätte dyrt, dvs FÖR dyrt.

• FruFiddeli

Skönt att kontraktet är klart=).

Man kan absolut ha bara bestman.. Min sambo har varit bestman på två av våra vänners bröllop, på ena var det bara han och ingen tärna eller näbb och på den andra var det bara han och tre näbbar, absolut inget konstigt med det. Tror det hade varit konstigare tvärtom. Vi ska inte ha några alls, kan inte välja. har min syster och min BMs syster som jag står väldigt nära och sen har jag några kompisar som jag isf också skulle vilja ha. Det blir så dyrt.. 

Gud vad skönt att era föräldrar hjälper till med betalning, fast klart svårt när det är flera viljor som ska komma överrens, fast det är ändå er stora dag så ni borde få bestämma det mesta tycker jag.

• Jämntjock

Återbesöket gick jättebra, skönt! Kvinnan som dog gjorde en bröstoperation

Japp, 5 tärnor. Funderade länge på hur man "bör" göra, hur många de "bör" vara osv, men sen frågade jag mig själv vem JAG vill ha vid min sida på "resan" och under hela bröllopsdagen, och då var svaret enkelt. De betalar sina kläder själv Väldigt fria tyglar, prioritet nr ett är att de känner sig bekväma i det de har på sig!

Imorgon ska jag prova klänningen! Kommer på mig själv med att hoppas väldigt mycket på den, vilket kan vara lite farligt. Tänk om den inte alls passar eller är i helt fel färg! Det får vi reda på i morgon förmiddag En av mina tärnor kommer följa med som moraliskt stöd och smakråd

På lördag ska jag till Ullared! Har inte varit där på 3½ år så när två av mina tärnor frågade om jag ville följa med hoppade jag på direkt, ska bli så himla kul! Shoppinglistan börjar bli lång Fiddeli, ni som var där nyligen- vad ska jag INTE  missa??

Mina föräldrar bidrar inte ekonomiskt alls, men min sambos pappa gör och troligtvis hans mamma med. De har dock noll och inga krav på hur vi använder pengarna.

• FruFiddeli

Så skönt att återbesöket gick bra! Hur gick det med klänningen? Är såå nyfiken! hoppas du har en trevlig dag i Ullared och fyndar en massa! kan tänka att där är en massa folk idag, lördag och allt.. krävs lite tålamod=).

Vi kommer att stå för hela bröllopet själv kostnads mässigt, men sen kommer våra föräldrar hjälpa oss med så mycket det kan med allt annat såklart. Vår budget är på      85 000 hoppas verkligen att vi kommer klara det.

Nu ska jag snart iväg till Glimminge och gå någon spökvandring eller vad det var med ett par kompisar, sen ska vi hem till dem och äta gott utan barn. Ska bli mysigt! Igår var jag på ladysnight och imorgon ska jag på fotboll, fullt upp hela helgen..phu... 

• teddy66

Hehe så du var också på Ladies night frufiddeli. Jag me.

Jag vill gärna ha en tärna men som sagt känner jag inte att jag har någon själv klar som känner mig till 100% Så som jag bävar lite för om det blir möhippa. Var på en väns möhippa för någon vecka sedan och det enda hon talade om var hur/vad hon ska kunna ge igen med. Suck. Sambon ville gärna ha sin lillebror som bestman. Får se hur det blir.

Hur gick det med klänningen? Och hittade du allt i Ullared?

Vi har inställningen till om de ska vara med och betala (för vi hade inte klarat det annars i och med vi ska bygga huset oxå) att de får gärna komma med förslag och ideer men det slutgiltiga beslutet tar vi. Fast mina föräldrar lägger sig gärna i mer än vad de bör, tänker på om vad allt kostar och väljer det billigare.

Är så skönt nu med att kontraktet är skrivit. En sak avklarad. Får väl titta på kyrkor i helgen så vi kan kanske boka en snart. Det kan sambon göra nu för han är sjukskriven en vecka. Blev opererad igår för gallsten. :(

• Jämntjock

Grrrrrrr Skrev precis ett LÅNGT inlägg som bara försvann

I korthet:

Klänningen var alldeles för mörk så den är avskriven. Är dessutom inte säker på att jag vill ha den necklinen. Får ta en turné på Malmös brudbutiker med mina tärnor efter nyår. Har för övrigt bestämt färgen på tärnornas klänningar till svart (till 99% säkerhet iaf )

Ullared var TRÅNGT! Handlde för 3500:- vilket var betydligt mer än jag tänkt men då fick jag alla julklappar till barnen plus en massa kläder och annat så det var ganska okej ändå.

Snart är det fotboll på TV som gäller! Heja di blåe!

• FruFiddeli

GUUULLLDDD!!!! Gött=)..

Vad synd att inte klänningen var bra, har du varit ute i butiker och provat nått eller det blir första gången då efter nyår? Det är väldigt kul iaf! Tycker svart på tärnklänningarna låter somett utmärkt val, hade jag också haft om jag skulle haft någon tärna..

Det blir alltid dyrare än vad man tänkt sig när man åker till Ullared. Fast när man tittar på vad man fått för pengarna så är det ju klart värt det.

Teddy: Gallsten, usch inte kul. Blev själv opererad för det för några år sedan... Ont, ont! Men det e ju bra att han kan titta på kyrkor, hur många blir ni förresten? Hur menade du att du var orolig för möhippan? Att de kommer hitta på något som du inte tycker är kul eller att de inte kommer göra någon? Var din vän inte nöjd med den möhippan ni hade för henne eller vad var det hon skulle ge igen med?

Nej nu ska jag gå och baka lite, veckans sysselsättning, i helgen blir det ett års kalas både lör och sön..så det är bara att bulla upp =).

• teddy66

Jämntjock: Synd det inte blev den klänningen. Men titta runt lite i Malmö. Såg att kollektionen för 2011 är ute. :) Shit va cool med svarta klänningar på tärnorna. Kanske någon färgad detalj till det? 

FruFiddeli. Blev inga kyrkor i helgen. Han har haft ont hela helgen. Vet inte riktigt hur många vi blir. Listan är inte klar än. Snabb räknat blev vi ca 75 pers med barn men vi funderar på att inte bjuda barnen (var lite över 1/3 av gästerna) men typ 70 kanske för då behöver vi kanske inte dra så hårt i gränsen på vem man ska bjuda. 

Va kul med kalas. Det var dina barn som fyllde år?

Jag tyckte hon fick en toppen möhippa. Blev utspökad men var inte ute på stan och gjorde bort sig utan var bara med i Radio Active 30 min typ. Fast det om att ge igen är väl bara "prat" för hon sa att hon hade jätte kul. Jag är väl rädd att jag inte kommer tycka det är kul. Jag är som person lugn och tillbakadragen så jag vill ju absolut inte ut och ränna på stan. Jag hhar svårt att släppa kontrollen för något jag inte vet något om. MEn om det nu blir någon så blir det nog bra.

Ska på och boka tid till klänningsvisning i veckan.

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??