• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • FruFiddeli

Teddy: Fy vad trist med Vinslöv, så typiskt när man verkligen har sett fram emot något.. :(. 
    Men det var ju kul att du fick provat i Köpenhamn, har själv inte varit där. Ibland är det kärlek direkt med klänningar, det har man ju hört och köpa 10 mån innan är inget konstigt, men jag förstår att du tvekar, man vill ju verkligen VERKLIGEN vara säker. Var den uppsydd så den passade dig perfekt eller du måste också få den omsydd? 

• teddy66

Den var uppsydd efter en "normal" storlek. Men hon ville inte knäppa den helt i ryggen för jag skulle kunna andas. Behövdes läggas ut någon cm bara. Men som sagt var den jätte fin men känns inte bra att köpa den andra klänningen jag någonsin provat, jag provade som sagt eg bara en sorts modell och jag hade väl målat upp en bild att jag skulle ha något annat.  Men hon var toppen, trots jag har lite svårt att förstå danska.

Hur har det gått för er? 
    Jag börjar bli lite orolig över budgeten. HUset kommer kosta lite mer än vi kalkulerat och sen ett bröllop på det. :S

• teddy66

Då var julstöket över och åter till vardagen.
    Har tänkt ta tag i lite planering. 
    Har köpt klänningen nu. Skulle eg inte än men den var så snygg, tycker jag. Så den får jag hem i april.
    Har funderat lite över färgtema och vi vill ju båda ha vinröd. Fast nu funderar jag om man ska ha mer höst färger o dekoration men det känns som det inte går ihop med vinrött. Vad tror ni?  Känns som man har ideer men det går inte ihop så det blir enhetligt.
    Hur har det gått för er? 

• FruFiddeli

Ja nu är julstöket över även här och planeringen börjar återigen med full fart=). Kul är det! Jag och min BM hade full planering igår, jag gjorde inbjudningskort (som bara legat och väntat på att bli gjorda) vi bestämde hur vi vill ha ringarna, vi satt och kollade hur vi ska ställa borden och bestämde lite med dekoration. Nu är jag förresten väldigt inne på att jag vill ha någon form av stolsöverdrag.. det blir ju så mycket finare.. tror ni inte man kan dela ett knoppa lakan på längden och göra typ så det blir som på bilden här? Fast man tar ett löst band och knyter runt.

http://www.romance.se/index.aspx?type=Product&Lang=sweden&PId=1102563&tagval=party_venue_decorations&menuIdx=4

Vad roligt att du köpt klänning Teddy! Var det någon av de som du föll för i Köpenhamn? Jag håller fortfarande på att titta runt. Men har bestämt mig nu för att det blir en kinaklänning och har eventuellt bestämt mig för hur jag vill ha den, en kombination av två olika. 

När är det du gifter dig Teddy?  Höst tema låter härligt tycker jag om det är på hösten du gifter dig vill säga;). Men visst är det svårt att få ihop det, man är väldigt sugen på att åka till erikslund och testa alla idéer och kolla upp saker och ting men jag vet inte om kan det.

• teddy66

Det tror jag mkt väl att du kan göra med stolarna. Har tyckt att de bilder man sett på knoppalakan är oftast lite mkt tyg runt benen.

Tittade lite på inbjudningskort från Caligrafen. Hittade ngt fint där men är lite sugen på att göra egna. Men om de egengjorda blir dyrare gör jag inte det. 

Vi gifter oss den 24 sep. Så jag vill ju att det ska synas på dekorationer och kort att det är lite höst. Men jag känner att en höstbukett till min klänning passar inte utan vill har röda rosor med lite pynt. Men det känns som det blir så oorganiserat och har höstdekorationer när vi ska ha allt annat vinrött. Sambon säger att det gör inget för färgtemat behöver man ju inte slaviskt följa!?

Nope blev inte en klänning från Danmark utan från malmö. Provade 2 st och den sista köpte jag. Trodde först det var av ett annat märke (Forever yours) har spanat in något liknande. Sen erbjöd expediten att jag fick välja skor gratis. Tyvärr var där ingen modell jag föll för direkt så jag behöver inte välja förrän när klänningen kommer.
     Ska se om jag kan lägga ut en bild i galleriet på klänningen.

Skev en preliminär gästlista i helgen. Känns som vi inte blir så många till Erikslund så man kommer fylla lokalen. HUr många är ni? 

• FruFiddeli

Vilken fin klänning! Måste vara skönt att ha det färdigt!

Jag tycker att du absolut kan köra hösttema rakt av, passar väl hur bra som helst med vinrött när det är hört.. kan ju kanske sticka in lite andra färger i buketten också om man vill göra det lite mer  höstigt (som bilden neda tex), sen kan man ju fortsätta med de färger om man vill men som din BM säger så tycker inte jag heller att man måste ha något specifikt färgtema.

Vi har också suttit med gäst listan ikväll och nu är vi 85 pers men sen får man ju se om alla kommer.. det gör ju inget om man inte fyller ut hela lokalen, bara skönt med plats så slipper ni flytta så många bord ju=). hur många blir ni?
  • finafia

Ojoj...här har jag inte varit och kollat på ett bra tag! ;) God fortsättning på er tjejer!! Ja, nu e julen förbi och de e så skönt att det även börjat töa...känns som det är lite vår i luften idag...då det även varit strålande solsken idag...;)

Nu har även vi tagit tag i planeringen igen...shit vad tiden flyger iväg... "bara" 5 månader kvar nu. inbjudningarna är strax färdiga och vi hoppas att de kan gå iväg med posten i helgen... vet att vi är tidiga ute, men beror på att vissa männsikor inte bor här i närheten...plus att vi gifter oss på ett lite speciellt datum..;)
    även hemsida är fixat!!

tack frufiddeli för bilden...ja det såg fint ut, men vet inte hur vi ska göra ännu, eftersom det blir en del folk iaf...eller inte fullt hus, men tror det kan bli trångt med fyrkantiga bord...äsch vi får se...jag har fixat stolsöverdrag iaf...bokat o klart...
    har även haft kontakt med en tjej som gifte sig i december och de hade festen på erikslund. de hade knoppalakan som stolsöverdrag, så hon kanske har några över om någon av er skulle vilja låna.. jag har hennes mail om ni vill fråga.. jag har juh redan bokat med en annan tjej så det får bli dem ist.

nästa vecka ska jag och blivande mannen på tårtprovning och även träffa fotografen...weeee...;)

jag e kluven detta med klänningen... jag är supersugen på att betsälla o köpa en från kina... men nu håller jag på o gå ner lite i vikt så jag vet inte hur jag ska göra...beställa nu o sedan sy in den...eller ska jag köpa en stl som jag tror jag kommer ha o gå efter det...eller det kanske e bättre om man kanske har lite mer tyg att jobba med....???? oh...jobbigt!

teddy66: som sagt...ni kan juh ha vinrött som bas o sen bygga på det med andra höstfärger...kommer bli finfint!!! ;)

• finafia

just det teddy66.. har en bok från pandurohobby om bröllop och där har dem ett speciellt hösttema...riktigt fin dukning och även pappersgrejjerna e superfina...tänkte på det du skrev om med färger o så..

• teddy66

Gud vilken fin bukett. Tja man kan ju ha hösttema i dukning och mat. Bara för man har en färg behöver ju inte det betyda att allt ska gå i det. Men det går nog att fixa.
    Vi kom fram till 58 pers om alla kommer plus ev är det några som ens föräldrar tycker att man måste bjuda. Vi har valt bort att bjuda barnen.

Jag är gärna lite intresserad av lakanen. Såg i och för sig en som sålde här på forumet. Men kan vara trevligt och ha det i åtanke.

Finafia: Ah va långt ni kommit som redan skickar ut inbjudningar och va kul med att ni ska prova tårta. Var är det någonstans? Hm klänning är svårt för tänk om det inte blir som man tänkt med vikt och storlek. Där jag köpte klänningen sa hon att den söm hon tyckte var viktigast att den hamna rätt var den som går lodrätt mitt på bysten. Allt annat är lättare och justera. Hur stor skillnad är det du planerar och välja mellan? Snörning eller dragkedja i rygg?
    Va kul att Panduro har det. Hur går den och få tag på? 

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??