• FruFiddeli

Catering i malmö/ystad trakten??

Hej alla!

Har precis fått klart att vi fått en dag för att hålla vår bröllopsfesten i Erikslunds bygdegård i Juli 2011=). Det var någon som hade avbokat så vi hade tur! Så nu sitter jag här iaf och kollar runt på alternativ till middagen. Vi kommer att vara runt 80 personer och jag och min blivande har lite olika uppfattningar om vi vill ha sittande middag eller buffé, jag älskar buffé men min blivande tycker att det blir för rörigt och jag är väl beredd att hålla med.

Finns det någon som har tips på bra catering i malmö/ystad trakten som inte är allt för dyrt? Då helst inte buffé..

Eller tips på någon kock som lagar maten på stället där man kanske själv kan stå för råvarorna?? 

• Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??
  • Jämntjock

Sån tårta vill jag med ha Teddy! Vill samtidigt att svärmor ska baka dem, dels för att hon gör fantastiska tårtor, dels för att hon ska få känna sig som en viktig del av vår dag och dels för att vi inte är ett dugg sugna på att lägga flera tusentals kronor på en tårta... Och det känns ju inte som att man kan begära hur mycket som helst av henne.

Hur ser modellen du fastnat för ut, Teddy? Jag har tittat jättemycket på halterneck, tycker de är sååå snygga. Och så får man en snygg uringning i dem Den jag har nu är dock rak, vilket jag inte är helt frälst i eftersom jag tycker att man lätt blir så lång från bysten upp. Får se när jag är färdigläkt och svullnaden lagt sig helt vilken typ jag vill ha. Man kan kanske fixa en halterneck på den jag har?

• teddy66

Hm, jag vill gärna ha med snörning i ryggen och färgade detaljer. Kanske lite drapering så det "händer" något med klänningen. Har fastnar för lite rött då vi ev vill ha det i färgtemat. På den ena klänningen på en hemsida visade de alternativ med rött halterneck men gillade inte själva mönstret på brodyren.

Att sy på tyg så det blir halterneck borde ju gå. Kanske svårt att få en V-ringad men man kanske kan dölja övergången med lite pärlor eller liknande? 

Vilken tur du har som har en svärmor som bakar goda tårtor. Det finns ju många fina dekorationer som kan göra tårtan lite spec. Plus den blir nog extra god och speciell eftersom den blir bakad med omsorg och en extra gnutta kärlek.

• FruFiddeli

Mmm älgsteken var ljuvlig!

Tack för tipsen om klänningar! Egentligen har jag fastnat för en klänning för länge sedan som jag har väldigt svårt att släppa, en forever yours som är lite annorlunda, svårt att hitta något liknande. Har varit inne och tittat i butiker i Malmö som har de märket, men de har inte den klänningen. De kan beställa hem den men då måste jag köpa den och då kostar den 7700kr, lite för mycket tycker jag. Vår budget på klänning har vi satt på max 5000! Vågar inte beställa en kopia heller för jag tror inte de kommer lyckas särskilt bra. Men igår hittade jag den på en sida från USA Madame Bridal, där det står att det är original. Där kostar den 499 dollar vilket är 3380 kr, men sen tillkommer ju ev tullavgifter och frakt tror jag (där står att det är gratis frakt men jag tror inte det gäller till Sverige). Vet inte alls hur jag ska göra, vill verkligen verkligen ha denna klänning, men vet inte om jag vågar skicka efter utan att prova en gång till...

Visst är det fint med de typiska vita fina bröllopstårtorna, jag förstår dig Teddy tycker också det är viktigt med en fin OCH god tårta, det är väl männen som inte förstår det där riktigt;). Jag är inne på att göra tårtan tillsammans med min mamma, hon har sagt att hon kan göra den men jag vill gärna vara med på ett hörn, tycker det är så roligt. Man kan ju göra dekorationerna i förväg och sedan förvara i kylen, sen kan man göra tårtan och dekorera den dagen innan tror jag väll? Jag har beställt så jag ska kunna göra jätte fina fjärilar som jag tänkte att jag kanske skulle ha på tårtan sen har jag beställt så mankan göra murgröna också, får se vad det blir..

Teddy: Så ni har rött som ev tema, fint. Passar i lokalen (där var väl röda blommor eller nått sådant på tapeterna, eller?). Tycke att du absolut ska ut och prova klänningar i affärerna innan du beställer, man får en ganska tydlig bild av vad som passar en och det är SÅÅ roligt!

• FruFiddeli

Så här ser klänningen ut som jag vill ha!

• teddy66

Tja tror det blir något med rött i. Det är bara en fixidé jag hade. Kommer inte ihåg färgen på tapeten mer än det var kanske körbärsblommor!?

Visste inte det fanns sådana mallar för dekorationer. Det får en att tänka om lite. Ville själv ha något med fjärilar men sambon har inte varit så förtjust i mina tårtförslag än så länge. tårtan kommer ju bli jättefin med de dekorationerna. Tycker lite själv att en tårta ska aldrig vara helt nygjord, blir alltid godare om den får "gotta" till sig en dag. Prova innan så dekorationerna blir bra och prova hur de funkar att göra dom innan. 

Vilken fin klänning, Gillade kjolen. Kan du inte kolla i Vinslöv? Ring eller maila och fråga. Har man väl hittat en klänning man fastnat för är det svårt att hitta någon annan. Svårt oxå när man satt en budget och självklart ligger ens drömklänning över det. Men det är ju under 10000 :)

• Jämntjock

Den klänningen var ju helt underbar Fiddeli! Superfin! Håller med Teddy, kolla med dem i Vinslöv om de har något liknande

Teddy: Jag tycker du är modig som vill ha färg på din klänning! Tror det kan bli jättefint med rött på ett septemberbröllop. Kanske lite djupröd och inte så julröd. En vän till mig köpte en underbar klänning med jättefint mönster, visserligen i lila, i Vinslöv så de har nog en del sånt

Jag hittade en uuunderbar klänning till salu på nätet igår! Har mailat säljaren om att få komma och prova den och kolla på färgen. Det stod typ varm champagne eller nåt sånt, bara det inte blir för brunt eller för mörkt. Hoppas hon svarar snabbt! Kan mycket väl tänka mig att byta ut den klänningen jag har, sälja den och köpa denna istället. Håll tummarna!

En fråga angående klänningen... Väljer ni klänning tillsammans med era gubbar? Eller visar ni dem klänningen ni ska ha? Jag vill inte att min ska se min klänning förrän jag kommer in i kyrkan på vår bröllopsdag, och inte gästerna heller för den delen. De enda som ska få se min klänning innan bröllopet är mina tärnor Och jag vill inte se min sambo heller för den delen. Jösses vad snygg han kommer vara! :-O

Vi har haft en diskussion om själva känslan och "stilen" på vårt bröllop. Jag trodde vi var överens om att hålla det ganska enkelt, men ändå en rejäl fest, med plock istället för förrätt, självgående bord med helstekt vildsvin och tårtan till dessert. Nu har han bestämt sig för att han verkligen vill ha ett mer, vad han kallar, klassiskt bröllop med trerätters och hela köret. Så nu får vi tänka om helt och hållet... Jag är så rädd att det blir stelt och formellt, han menar att det sätter en viss ton- att det är ett bröllop och inget vanligt "gille" (han kommer från en familj som är ganska "etikett"). Eftersom det är viktigare för honom att det är så än det är för mig att det INTE är det så antar jag att vi kör på hans linje. Vill verkligen inte att han ska känna sig missnöjd med vår dag!

Jag börjar känna mig jättestressad nu. Knappt 7 månader kvar och vi har MASSOR att göra. Min sambo tror att jag överdriver och är hispig, att man inte måste vara ute i så god tid som jag säger med allting. Han tror att man kan ringa en cateringfirma ett par veckor innan bröllopet och beställa nåt. Men jag är kanske hispig

• teddy66

Som sagt vi får se hur det blir med klänningen. Jag vet att jag inte vill ha en helt slät iallfall men om det blir färg eller draperingar är inte bestämt. Har i princip tjatat sönder sambon med alla bilder jag hittar på klänning för att se om vi gillar samma. Till 90% är vi lika. Jag hade tänkt någon mörk vinröd färg. Tror han följer med och kollar på klänningen. Känner inte att jag vill ha med någon annan än honom. Dock kommer han inte få veta vilken jag bestämmer mig för eller vara med vid provningarna. 

Håller tummarna för klänning nr 2 till dig. 

Trist att han kommer på att ändra "stilen" på festen bara sådär. Känner igen mig så väl med karlarnas optimism, att det är tid nog. Suck min är precis likadan. Det räcker att planera dagen innan typ. Men jag tycker det låter trevligt som du hade tänkt det. Men mingelmat och vildsvin. Skulle ni bli många? På så sätt kan ju man ju äta det man vill och det blir kanske mer "familjärt" Man hinner ju prata lite med alla när man tar upp maten och inte bara sitter på sin stol. Dock vill vi köra den "stelare" varianten. Dels lite för att det är vår bröllopsdag och jag gillar att få maten serverad :)

Det är väl bättre att vara ute i god tid och få det som man verkligen vill ha det istället för att behöva tänka ut en annan lösning. Det kan vara svårt att ställa om sig liksom. Man gifter sig bara en gång förhoppningsvis. 

• Jämntjock

Vi blir någonstans mellan 60 och 70 pers, vilket är for många för att det ska bli någon familjär stämning så för den sakens skull går det lika bra med sittande middag. Och det är inte det att jag har något emot det egentligen, det måste ju inte bli stelt. En fördel är ju att det underlättar en hel del för toastmastern om alla sitter hela tiden, han behöver inte ta hänsyn till att folk springer och fyller på. Blir nog bra!

Det är med tidsoptimismen... Vad ska man göra åt det?! Jag blir skitstressad och känner mig jättetjatig men jag vill verkligen inte stå där och stressa som en tok i sista sekund. Får väl göra lite smått efterhand så han inte känner att ALLT händer samtidigt

Vi har bestämt oss för vem vi vill ha som toastmaster, eller tm-par egentligen, men kommer inte fråga förrän tidigast till jul. Samma med en värdinna. Inbjudningarna pratade vi om igår att de kan man ju sätta igång med om man känner för det. Jag menade att då måste man ha ett spikat färgtema och då sa han "Ja, men bestäm ett då!" Där bryr han sig helt plötsligt inte! Så länge det inte blir neongrön och pistageorange typ Jag har varit inställd på vitt,syrénlila och grönt men är nu mer inne på vitt syrénlila och grått, mest för att jag inte vill ha det för gulligt. Går allt bra med klänning nr 2 får det bli champagne, syrénlila och svart istället...

• FruFiddeli

Ååå håller tummarna för klänning nummer två! Hoppas den blir bra. Tycker det lät alldeles underbart med färgerna champagne, syrénlila och svart! 

Vad jobbigt att ändra sådär mitt i planeringen men, fast det blir säkert bra ändå, ni ska ju båda vara nöjda! Visst är det svårt att få med männen i planeringen, det är oftast bara, "men bestäm du" som man får till svar och då blir man glad när de äntligen vill vara med på ett hörn och tycka till om nått. Min sambo är dock en väldig "planerare" och det är han som var på mig från början att nu måste vi kolla lokal och kyrka och allt sånt medan jag tänkte att det var gott om tid, det har jag förstått nu att det inte var, man måste verkligen planera allt så väldigt långt innan. Fast nu när jag har börjat planera så är det som han har slutat tänka på det helt, nu fick jag plötsligt allt ansvar..haha tokiga är de där karlarna.. 

Jag visar klänningen för min BM tycker det är viktigt att han tycker den är fin men framför allt är det väl för att jag inte kan hålla mig.. Jag hade min BMs syster med mig och provade klänningar och hon kommer nog följa med mig i fortsättningen också, eller min BM eller min mamma, jag är inte så noga med det där att de inte ska se klänningen eller så.. Vill så gärna att alla ska vara med och det där med klänningen är så stoort så då vill jag gärna prata och visa dem... Vet att jag egentligen borde hålla mig, men det går inte.. Får kanske dra med mig någon av dem till Vinslöv då, tror jag nog får släppa min dröm klänning vågar nog inte skicka efter en igen utan att prova den först!

Teddy: Hur har det gått med kontraktet, har Ronny skickat det?

Svar på tråden Catering i malmö/ystad trakten??