• snaily

Välkomna till Tivoli Empatia!

(Enbart egoinlägg...)

Deppig snigel här.
    De två senaste kvällarna har varit mycket sämre igen på insomningsfronten, hon har skrikit som en besatt, i lördags kväll ända till närmare 1 på natten... Men det som känns ännu värre är att idag hade vi samma problem, på dagtid! Vi var till MVC imorse så både hon och jag var trötta av att ha gått upp så tidigt, så jag kände att jag bara MÅSTE få en tupplur. Tänkte att vi lägger oss tillsammans i sängen, hon var ju så trött så hon höll på att gå av på mitten - men VARFÖR kan hon då inte bara SOMNA!? Hysteri-skrik igen, och jag blir så frustrerad och ledsen, vad vill hon liksom? (Hon hade ätit och fått ny blöja och var lagom varm och jag var intill henne.) Det gick inte ens att få henne lugn när hon låg på mig och jag vaggade henne, inte förrän efter flera försök och en massa skrik.

Gaaaah! Verkar som enda sättet att få henne att somna är att vara uppe och bära henne på ett väldigt gungigt sätt, länge. (Vagning funkar ej.) Vet att man inte kan skämma bort en 6-veckors, men ibland tänker jag att vi kanske kommer få fortsätta söva henne så här för all framtid bara för att vi gör så nu. Men jag klarar inte av att låta henne skrika sig till sömns vilket väl vore alternativet, även om det ibland är lockande när man redan erbjudit allt man kan tänka sig att hon vill ha (närhet, mat osv).

Så. Ville mest skriva av mig lite, fiskar inte efter tips och råd egentligen - då känner jag mig bara misslyckad för vi har troligen redan provat det mesta och inte fått det att funka.

Nu ska jag mata skrik-ynglet.

• snaily
    fru AM skrev 2011-01-24 19:22:27 följande:
    (Detta är inget tips men en liten påminnelse om du råkar ha glömt det ...Lindning? Hjälpte oftast mot mina barns babyspatt) 
    Funkar inte tyvärr, eller ingen skillnad mot att bära henne olindad. Om jag lägger ner henne lindad försöker hon bara bryta sig ut (och skriker förstås).

Som barnmorskan sa idag: oj, vilken bestämd liten dam!
    Det sitter kanske i det röda håret...

Boken verkar intressant, sett länkar till den tidigare, men verkar inte gå att få tag på?
  • snaily
    Telis skrev 2011-01-24 19:49:20 följande:
    Jag vill inte heller komma med tips om du har provat allt men jag kan ju säga att lägga Televinken under fläkten på högsta hastighet funkade ibland när han var som mest hysterisk och jag som mest desperat.
    Problemet är bara att fläkten är i köket... kanske skulle flytta in min säng till köket i så fall?

För det är det som är grejen, att hon inte vill somna i sovrummet/sängen sent sent på kvällen när jag bara MÅSTE somna. Jag får henne att somna i famnen om jag bär henne tillräckligt länge, men sen ska vi lägga oss i sängen och då vaknar hon alltid, och börjar skrika mer och mer och så är cirkusen igång... och man får upp och bära, igen, osv i all oändlighet. Eller nä, nu överdrev jag, till slut somnar hon ju ändå, har i alla fall gjort hittills. Peppar peppar.

Lånar gärna boken om vi kan få till det rent praktiskt!
  • snaily
    Oupsie skrev 2011-01-24 19:54:30 följande:
    Vi tittade på ett program om bebisar från Discovery Chanel igår och där sa de precis samma sak. Att nyfödda barn snarare är foster än barn och att enda anledningen till att de kommer ut är att de skulle bli förstora om de stannade längre i magen.

Det programmet går tydligen imorgon också på kunskapskanalen. Bebisarnas vetenskap hette det.
    Kollade också på programmet (bra!) och det är ju på sätt och vis bra att det finns en förklaring... Men jag kan inte låta bli att tänka att ANDRAS nyfödda bebisar ju verkar kunna somna utan samma stora trassel, så varför inte vår? (Som sagt, måste vara det röda håret... och så brås hon väl på sin osömniga pappa.)

Nåväl, jag står ut ett tag till, men det vore skönt om man säkert visste att det skulle gå över någon gång, är rädd för att det ska fortsätta såhär för evigt.
  • snaily

Oupsie
    Det är brunrött men jag tycker det blir rödare och rödare.

Fossing
    Ok, kanske inte ALLA andras barn då...

Telis
    Jättegulliga du om du vill skicka den! Du får tillbaka den tillsammans med jackan sen då!

Nu måste jag lösa av maken i Yngla-bärande.

Puss på er alla!

• snaily

Har en Yngla som inte tillåter NÅGON BT-tid men måste ändå svara BS:
    Storhogna är jättemysigt! Men ingen utomhuspool eller stor bubbelpool, vanlig bubbelpool och vanlig pool att simma i. Helt ok, och så har de en massa trevliga spabehandlingar att välja bland. Jag var där i höstas och gjorde en  "mamma-lyx", trevligt.

Snälla någon säg att det stämmer att de är som mest skrikiga vid 7 v ålder för snart orkar jag inte mer. Tror inte det är tillåtet att kalla en bebis så fula saker som jag vill mest hela tiden.

• snaily

BS
    Är du allvarlig? Jag vill jättegärna ha ergo-selen! (Har en beco butterfly nu men den är bara lånad.)
    Ska förresten till dina trakter om knappt två veckor!

• snaily
    Oms skrev 2011-01-28 14:38:28 följande:
    Snaily - han se ditt inlägg nu när jag loggade in, Mathildas ABSOLUT VÄRSTA skrikperiod var när hon på dagen fyllde 7 veckor.. mkane åkte då till Gambia och jag var själv hemma m barnen i en vecka  den längsta o jobbigaste veckan i mitt liv, en stor kram till dig, jag minns hur det var!
    Hej Oms!
    Men efter den veckan blev det bättre?? *hoppas hoppas*

Nenne
    BVC säger inget alls, det är väl helt normalt att de skriker men så sjukt jäkla jobbigt! Jag reagerar nog extra starkt på barnskrik, jag vill mest bara gråta själv, alternativt skrika och kasta saker omkring mig.
  • snaily

Bär på nästan sovande bebis, tittar in senare, vill skriva ett långt ointressant svar apropå skrik. (svårt m en hand)
    Hej så länge

• snaily

Oupsie
    Heja heja! Är det kanske dags imorgon alltså? Säger stort lycka till hur som helst!

Lycka till till smint också, ser att du är hemma fortfarande... börjar bli lite segt kan jag tro, hoppas det är dags snaaaart!

EA
    Det kan du säga tryggt ja, med tanke på avståndet!

BS
    Var nog inte jag som tipsade om Fjällnäs, har inte varit där (mer än åkt förbi på vägen). Men Storhogna blir nog kanon, superhärliga omgivningar, och hotellet är väldigt speciellt med vinterträdgården med lilla bäcken med fiskar i som rinner genom restaurangen. (bäcken rinner, inte fiskarna)

BS igen
    Vi får väl höras närmare på fb el inboxen kanske senare, om vi kan få till det med ett stopp hemma hos dig!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!