• snaily

Välkomna till Tivoli Empatia!

Nu ska vi se vad det var jag ville förtydliga angående Ynglas skrikande...

Jo, först och främst så har jag hittat en lämplig teori att tro på, som förklarar varför - tack vare boken jag fick låna av Telis. Här står det lite mer om någon är nyfiken: www.happiestbaby.com/
    Enligt författaren så kan man förklara mycket skrikighet med den saknade "fjärde trimestern", alltså att bebisar egentligen inte är mogna att födas förrän de är ca 3 månader gamla (men det är ju omöjligt då deras huvuden skulle bli så stora att de inte skulle kunna födas fram), så fram till dess kan man hjälpa dem genom att göra deras liv så livmoderlikt som möjligt.

Det står en massa andra saker också förstås, och många saker stämmer in helt klockrent på lilla Yngla, så jag känner att jag kan förklara varför hon beter sig som hon gör, och det är ju skönt. Men det är ändå jobbigt när hon skriker, jag reagerar väldigt fysiskt på hennes skrik, riktigt känner hur pulsen och blodtrycket skjuter i höjden.

Hon har skrikit ungefär lika mycket i flera veckor nu så jag tror inte tillväxt/utvecklingsperiod är hela sanningen, att jag gnäller mer just nu beror nog på att jag sovit dåligt i flera nätter och därmed inte orkar med så mycket trassel.

Om vi följer råden i boken till punkt och pricka så kan man lugna henne i de flesta fall, men det är skitjobbigt att hålla på flera timmar efter läggdags varje kväll när man är så trött! Ja, de flesta av er vet säkert vad jag pratar om!

Jag förväntar mig inte att det kommer försvinna över en natt men det vore skönt om man kunde våga tro på att det åtminstone inte blir mycket värre framöver.

• snaily

Hoppas förstås att det inte ska hända men om någon mer trådis får en väldigt skrikig bebis framöver så vill jag varmt rekommendera den där boken. Har tvingat maken att läsa den, han har precis börjat så den blir väl ledig om några månader eller så. (nej, usch, nu var jag elak...)

Äntligen är det i alla fall fredag så jag får lite avlastning i det ständiga bärandet och vaggandet, även fast det oftast slutar med att jag tar henne ändå för att hon inte är så nöjd med att vara hos maken.

Mer ego (svårt att sluta när jag väl satt igång! )
    Vi ska till Sthlm nästa helg, maken ska på anställningsintervju! Känns superläskigt och jag får magsår av att bara tänka på att vi kanske ska flytta snart. (OM han får jobbet alltså.) Jag menar, HUR ska jag någonsin hinna flyttpacka, jag hinner ju inte ens gå på toaletten?!?

Nej, nu är egentiden slut for now...

Trevlig helg på er allihopa!

• snaily

Telis
    krya på dig! Jobbigt med halsont. Jag hör också till dem som blir jättesjuk när jag är sjuk, oftast eländigare än maken.

Koko och Telis
    Åh, skulle också vilja ses när vi åker ner, fast vet inte om jag är mogen för att ta med Yngla till någon restaurang eller så, men kanske om man får våldgästa folk hemma?
    Har ju en del kläder att återlämna som tillhör er.
    Synd att ni jobbar på dagarna! (Vi stannar troligen i trakterna knappt en vecka.)

Nu ska jag kvällstrassla med Yngla - som faktiskt varit riktigt hanterbar ikväll, hon har nog sparat krutet tills nu.

• snaily
    sweetstreet skrev 2011-01-28 22:54:27 följande:
    Snaily,
    gumman!!!!
    Du det låter verkligen otroligt jobbigt. Jag förstår att du känner dig smått desperat. Jag ska i ärlighetens namn säga att mycket av mi  första tid med dottern ligger lite i dimma. Första månaden var hon inte alls särksilt skrikig minns jag men det var nog mest för att hon var så liten (prematur) och när hon "skrek" var det mer som ett litet gny. Det ändrade sig senare...
    Men jag var ju bara hemma första 3 månaderna så jag minns mest att jag det första 6-9 månadernna var sjuuuukt trött. Jag pendlad då och jobbade heltid men sov bara liiite om nätterna så hela den tiden är liksom lite i en dimma och det är mycket jag inte riktigt minns klart.
    Å andra sidan har jag redan glömt huuuuur trött jag verkligen var då (inser jag när jag kollar gamla "anteckningar" från den tiden) och det visar väl att vi lätt glömmer sådant som är jobbigt, men minns det som var bra.
    Har du testat att ge lite ersättning också plus amningen. OM det är så att hon skriker för att hon inte är mätt. Tror att Muggles gjorde liknande m Moa i början vad gällde nätterna. Att hon gav ersättning på kvällen och att hjälpte???
    Stor kram
    Och lycka till i Stockholm!!!!!
    Sweet - grattis i efterskott! Den där menyn lät sjukt god!
    Jag tror inte Yngla skriker för att hon inte är mätt - snarare tvärtom när jag desperat försöker erbjuda bröstet hela tiden trots att hon är proppmätt och äter tills hon kräks - då skriker hon när hon erbjuds mat igen för hon vill inte ha. Fast ibland när hon blir alldeles för övertrött är hon för speedad för att koncentrera sig på att äta, men det skulle väl inte göra någon skillnad om man gav flaska istället för ammade. Då brukar jag försöka få henne ta en powenap så hon har orkar äta sen.
    Förvånas själv över att jag verkar ha så gott om mjölk (hur sjutton får det plats i dessa små mjölkförpackningar?! ) - oftast orkar hon bara äta ur ena bröstet, sen är hon mätt.
    Tror ett av hennes problem är att hon har dålig "state control" (uttryck från den där boken), tex att somna när hon är trött, att somna om när hon vaknar under ytlig sömn, osv. Leder till att hon blir övertrött ofta, och då är det supersvårt att få henne att somna. Enligt boken lär sig bebisar bättre "state control" efter tre månaders ålder, hoppas på det.
  • snaily

Oupsie
    Trist! Hoppas ni får komma in senare idag! Stort lycka till!!

• snaily

Oms
    Lät som en alldeles underbar semester! Härligt att kunna "ladda batterierna" sådär ordentligt.
    Jag är tyvärr alldeles fel person att försöka ge en uppdatering då jag inte hänger med i svängarna själv längre.

Cicci
    Undrar också över ditt tarmvred - var det tarmvred på riktigt?! Hoppas du mår bra nu!

Oupsie
    Då tar vi nya tag och håller tummarna för imorgon istället...

Yngla lyckades somna i makens famn (DET händer inte ofta!), så nu är han fånge i soffan så länge hon behagar sova... Och han som tänkte hasta iväg och åka skidor... moahahahahaaa! Nu får han känna på hur jag har det om dagarna. I och för sig har jag det väldigt bra om/när hon väl sover i min famn i soffan, det jobbiga är ju när hon INTE sover och bara skriker istället...

• snaily
    Telis skrev 2011-01-29 11:02:35 följande:
    snaily, vi får höras när det närmar sig, jag vet hur svårt det är att planera långt i förväg. Men OM vi skulle kunna få till en träff så kan vi vara hemma hos mig, vi behöver inte ses ute på RS-restauranger.
    Men jag gillar att planera långt i förväg!
  • snaily

Stort grattis till Oupsie och Oupsie-mannen! Härligt att Daisy äntligen är här!

Smint, nu är det din tur vilken sekund som helst! Hoppas du slipper gå och vänta så länge till.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!