• snaily

Välkomna till Tivoli Empatia!

Oms skrev 2011-02-02 22:57:54 följande:
    såg en ny artikel i internetmedicin ang kolik hos småbarn och vad som egentligen hjälper eller ej

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=3432

semper magdroppar, viss akupnuktur oc sockerlösning samt avlastning verkar vara det enda som har ngn typ av effekt enl alla studier.

nu sängen!
    Mäh! Läkaren som skrivit artikeln verkar inte ha läst Happiest baby-boken! Klart det inte hjälper med bara skakmaskin, man måste kombinera ALLA 5 S för att det ska funka! (Swaddling, Side/Stomach, Shushing, Swinging, Sucking - och alla S måste göras på rätt sätt för att det ska fungera bra.) Experten har talat!

Återigen, vilken begreppsförvirring det här med kolik - i Ynglas (och säkert många andras) fall tror jag inte det har så mycket med magont att göra, men det är ju det man direkt tänker på när man hör ordet kolik. Men definitionen är ju bara att barnet skriker minst 3 h per dygn. Det är ju egentligen ologiskt att barnen skriker enbart eller mest på kvällarna om det orsakas av magont, om de äter och bajsar med jämna mellanrum dygnet runt borde de väl kunna ha magont dygnet runt också kan man tycka. Att akupunktur fungerar kan kanske förklaras med att det har en allmänt rogivande effekt? (Behöver ju inte bara handla om smärtlindring för magen, menar jag.) Plus det intressanta faktum att barn i icke västerländska kulturer nästan aldrig har såna här skrikproblem. De bärs omkring jämnt, ligger aldrig ensamma och ammas väldigt ofta (och lindas i vissa kulturer).

Undrar om jag ska ringa författaren till Happiest-baby-boken och be om pengar för all reklam jag gör för honom.
  • snaily

Vilken övervikt av i mina inlägg, måste balansera detta:
    SoligDemon

• snaily

Grattis AM!

Skål Lappis! Är det fredag idag? Nej, attans, bara torsdag!

Kanske tur i oturen för jag har inte börjat packa än och imorgon kväll hinns det inte med - då ska vi gå på finrestaurang med Yngla, woaaaaaaaa, hur ska det gå?! Bokade bord i ett stort anfall av hybris... Men det är en extremt försenad födelsedagspresent till svågern - blir jag, maken, syrran och svågern som ska dit, och Yngla dårå, antagligen en dålig idé. Tänkt att jag får beställa det billigaste på menyn och mest gå runt och bära henne... (eller, såklart turas jag och maken om att bära henne )

• snaily

Lappis - ok!

AM - sele (Beco butterfly) - check! Hur tror du annars jag har möjlighet att skriva här nu, ha ha!
    Syrran bär nog gärna lite också så jag kanske kan få äta en stund imorgon kväll. Och VIN är det baske mig min tur att dricka - vi var där flera gånger under min graviditet och maken fick gotta sig medan jag var chaufför.

Tumhållning för Hattis pågår!

• snaily

Muggles - nu kommer jag inte ihåg alla detaljer men ungefär så här: för bebisar som min med dålig "state control" (svårt att somna fast de är trötta) -  de har hunnit bli så övertrötta på kvällen, och så överbelastade av dagens alla intryck, att det liksom kokar över i hjärnan. Ja, inte bokstavligen då.

Jag tror också messmör i mat kan vara en bra grej, fast gillar det inte som pålägg.

• snaily
    fru AM skrev 2011-02-03 13:05:25 följande:
    Och din man torde ju vara UTSÖVD nog att köra också Lycka till! Det blir säkert jättetrevligt. Det värsta som kan hända är att hon skriker lite men det är inget som inte någon hört förut på restaurangen.
    Nej, det värsta som kan hända är att hon skriker mycket! Fast jag har redan förvarnat restaurangen och bett om att få ett bord i ena änden av lokalen. Och vi är stammisar där så personalen har säkert överseende, de andra gästerna får stå ut helt enkelt.
  • snaily
    muggles skrev 2011-02-03 13:09:41 följande:
    el är det onsdag? (verkar kunna vara det när som tycker jag...)
    Katt
  • snaily

Tadaaaa! Jag har nyheter från smint!

Smset lyder: "Nu är (sonens namn) här. Kl 15.50 föddes han. Allt gick bra. Kram smint"

Stort grattis till smint-familjen!

• snaily

...alltså 10 minuter efter att PB postade sin eminenta dikt! Måste varit tack vare den han tog sig ut sista biten!

• snaily

Hattis??
    Hoppas på rapport snart, nervöst!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!