Välkomna till Tivoli Empatia!
www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=3432
semper magdroppar, viss akupnuktur oc sockerlösning samt avlastning verkar vara det enda som har ngn typ av effekt enl alla studier.
nu sängen!
Återigen, vilken begreppsförvirring det här med kolik - i Ynglas (och säkert många andras) fall tror jag inte det har så mycket med magont att göra, men det är ju det man direkt tänker på när man hör ordet kolik. Men definitionen är ju bara att barnet skriker minst 3 h per dygn. Det är ju egentligen ologiskt att barnen skriker enbart eller mest på kvällarna om det orsakas av magont, om de äter och bajsar med jämna mellanrum dygnet runt borde de väl kunna ha magont dygnet runt också kan man tycka. Att akupunktur fungerar kan kanske förklaras med att det har en allmänt rogivande effekt? (Behöver ju inte bara handla om smärtlindring för magen, menar jag.) Plus det intressanta faktum att barn i icke västerländska kulturer nästan aldrig har såna här skrikproblem. De bärs omkring jämnt, ligger aldrig ensamma och ammas väldigt ofta (och lindas i vissa kulturer).
Undrar om jag ska ringa författaren till Happiest-baby-boken och be om pengar för all reklam jag gör för honom.