• Oupsie

Välkomna till Tivoli Empatia!

Smint, jo ett halvår. Men det har du väl varit nu?

Ore, fy vad trist med dålig chef . Hoppas att du hittar något annat, snart. Som är mycket roligare dessutom.

Porchez, spännande med killen...

Hattis, *vinkar tillbaka*. Hur är det med illamåendet? Och tröttheten? Kommer ihåg hur trött jag var de första veckorna, ofattbart trött. Angående cravings btw så hade min kompis (bit-ihop-kompisen) också skräpmatscravings och de fick en flicka.

Tack förresten för era grattis till mitt tentaresultat. Det var så skönt att känna att man hade fått betalt (bra betalt) för jobbet som man lagt ner.

Vi var hos BVC idag och vägde Daisy. Hon hade gått upp 170 g i vikt sen förra veckan men hon är fortfarande ganska gul. Så om hon inte gått upp så pass bra i vikt så hade hon eventuellt behövt sola mer sa BVC-sköterskan, men fortsätter hon gå upp i vikt bra så ska det inte behövas.

Nu verkar det som att Daisy vill ha mat igen... Kram allihopa/ kossanObestämd

• Oupsie
    _koko_ skrev 2011-02-17 14:50:07 följande:

För övrigt vill jag ha bubbel! Kan man köra vitt vin i soda streamern?

Skål
  • Oupsie

AM, mina orkidéer gillar inte mig heller, trots att jag tycker att jag följer de råd som jag fått om hur man ska sköta dem.

Snartis, amningskoma, koma... det ligger nog någonting i det . Mina föräldrar har en ligusterhäck, och den tar man inte sig igenom särskilt lätt. Men det tog nog ett par år för den att växa upp. Mina föräldrar ville ha liguster eftersom man kan få den som vintergrön, och kom överrens med grannen om att sätta häcken gemensamt. Båda två åkte iväg och köpte plantor, men tyvärr missade någon informationen om att de ville ha den vintergröna varianten, så den är inte så snygg på vintern, när vissa plantor är gröna och andra helt bladlösa .

• Oupsie

Hinner knappt heller skriva här, och nu när jag har lite tid så har jag väl glömt hälften.

Vänner, glömde att svara förra gången jag loggade in angående amningen. Jag har funderat en hel del på det här med amning/foglossning, om jag ska dra ner på amningen eller kanske till och med sluta. Men i början av veckan började foglossningen att kännas bättre, och amningen verkar fungera bra så då tänkte jag att jag fortsätter så som jag gör. Och det blev lite bättre för varje dag, men igår och idag har jag haft mer ont igen . Kanske har jag inte tagit det tillräckligt lugnt nu när det har börjat kännas bättre, så nu ska jag försöka ta det lite mer försiktigt i några dagar och se vad som händer. Om det inte kommer bli bättre än så här så länge som jag ammar så är frågan om det är värt det...

Knullpastareceptet vet jag att det länkades till när jag var smygläsare, och det låter gott. Men jag har inte testat att laga det. Såg ni förresten att han fotograferar bröllop, han som har bloggen?
    jonaspeterson.com/wedding/paul-cassie-wedding-brisbane/

Kul idé med The Wedding Tree, kanske något för er Piggelin?

Sweet, förstår att det är lite blandade känslor, men jag tror också att det hade löst sig oavsett plus eller ej. Det är i alla fall så jag försöker tänka självObestämd. Hoppas lillskruttan kryar på sig snart!

Och själv föredrar jag "svenska" räkor framför den amerikanska varianten, men det är kanske för att man är uppväxt med det. Men jag gillar tartar saucen .

Snorkis, jobbigt med krasch . Stor kram! Och rolig bild .

• Oupsie
    muggles skrev 2011-02-17 10:42:41 följande:
    Oupsie: hur mår du annars? Känner du av ngn depp/baby blues - har för mig att du var lite orolig för det innan?
    Åh, jag vet inte riktigt. Det är bättre än vad jag var rädd för. En del stunder känns det dock ganska jobbigt om jag ska vara ärlig, men det är nog snarare sånt från "bagaget" än baby blues, men det får väl ungefär samma följd. Vi ska tillbaka åtminstone en gång till de som vi var och pratade med innan förlossningen. Får se lite vad de säger. En del detaljer från förlossningen har börjat spöka lite också. Tänkte att det kanske kan hjälpa att skriva ner förlossningsberättelsen (har bara skrivit ett par meningar än) så jag ska försöka göra det och se hur det känns.
  • Oupsie
    fru AM skrev 2011-02-20 18:58:44 följande:
    Åh så det är samma kille som har (bröllops)fotosidan som lagade knullpastan! Lustigt - jag har tidigare suttit och kollat igenom hans foton utan att veta att det var han med pastan.

Har haft damlunch för mina absolut äldsta kompisar (inte till åren räknat, men till vänskapslängden) idag. Det var länge sedan vi sågs men det var bara att ta upp tråden igen och börja nysta. Mysigt, kul och denna gång tror jag vi vi alla fick oss en tankeställare så vi börjar ses oftare än vart fjärde år som det varit på sistone (!).  

Nu har jag kommit på att jag nog måste beställa tid hos ngn frissa för att fixa fredagens tjusighetsfrisyr. Har jag aldrig gjort förut. Vet inte hur jag ska ha håret alls. Kan man kanske klara biffen själv? Någon som har några bra håruppsättningsknep för att greja själv? 
    Ja, jag fick det till det när jag klickade mig vidare på hans blogg i alla fall. Jättefina bröllopsbilder tycker jag .

Jättesnygg klänning förresten AM! Och jag kan bara tala för mig själv, men jag är helt hopplös på att fixa håret fint, så på ett par av de senaste bröllopen vi har varit på så har jag faktiskt beställt tid hos frisören och fått håret fixat. Så mycket lugnare för mig, och för alla i min närhet... Maken tycker att det är värt ganska många hundralappar att slippa min hår-panik innan vi ska iväg, plus att jag har blivit mycket snyggare i håret än vad jag hade klarat av att fixa själv . Så hade jag varit i din sits så hade jag bokat tid hos en frisör.

Nu skriker Daisy att hon vill ha mat... kram till alla i tråden!
  • Oupsie
    Snorkfröken77 skrev 2011-02-22 20:44:41 följande:
    Oupsie - Hoppas verkligen foglossningen försvinner för dig och att du slipper sluta amma, jag kan inte komma ihåg när min försvann men jag tror det tog ca en månad, men jag var ju "rätt så" öm i hela underredet oxå så det gjorde ju att jag hade svårt att röra mig oxå.

Apropå det, är det någon mer än mig som inte kunnat ta sig upp från stolar/soffor utan hjälp efter förlossningen? Hade jag inte haft maken + att han är så stark vet jag inte hur det skulle ha gått. Han fick lyfta mig helt sonika, jag kom inte upp själv pga av smärtorna.

Vilket leder in mig på nästa fråga, Telis och AM (och Tinga?) dvs ni som jag vet gjort snitt (är det någon mer?), skulle ni orka skriva ner allt till mig eller inboxa mig om hur snittet var? dvs hur var det innan? Hur kändes det? Hur var det efteråt? Både positivt och negativt, speciellt i från dig AM som har vaginala i bagaget sen innan. Jag var ju så dum att jag tittade på en ppt från Karolinska över ett planerat snitt och fick såklart panik! Nu vet jag inte hur bebisen ska komma ut

Jag hade bestämt mig innan för att inte gnälla denna gravididtet eftersom jag är tacksam över att jag är gravid igen, men idag är det segt, jag har ont i huvudet (det har jag väldigt ofta), ont i fogarna och är oändligt trött. Så!Slutgnällt på ett tag!

Imorgon ska vi till BM på första ordinarie besöket sen inskrivningen, hoppas hon är mindre nervös den här gången...Hon försöker iaf så gott hon kan. Men makens bistra min och min inte alltför glada min har fått henne alldeles ur balans de tidigare gångerna, första gången tänkte jag att hennes lilla snurra skulle gå sönder för hon slet så frenetiskt i den av nervositet!
    Snorkis, förstår att det var en jobbig alla hjärtans dag . Stor kram!

Tack, jag hoppas verkligen också att foglossningen blir bättre snart.

Jag hade också jättesvårt att resa mig upp dagarna efter förlossningen, jag klarade det själv men det gjorde ont som f*n så ofta bad jag maken om hjälp. Men i mitt fall tror jag att det berodde på foglossningen, då jag kom väldigt lindrigt undan förlossningen (behövde inte sy). Just nu är foglossningen som värst när jag ska resa på mig, eller snarare precis efteråt. Det känns nästan som att bäckenet låser sig, så när jag väl rest på mig så måste jag stå stilla en stund innan jag kan börja gå.

Har du varit hos någon sjukgymnast med din foglossning? Använder du bälte? För min del får du gnälla hur mycket du vill om graviditetskrämpor, det är jättejobbigt med huvudvärk och onda fogar .

Har inte Koko också haft både en vaginal förlossning och ett snitt? Akutsnitt? Eller kommer jag ihåg felObestämd.

Hoppas att det går bra hos BM imorgon!
  • Oupsie
    Hattis skrev 2011-02-22 22:00:18 följande:
    Apropå förkylning så hade jag vansinnigt ont i halsen i lördags och tänkte ju tidigare (som jag skrev här) ta ett par alvedon. Men innan jag stoppar i mig ngt så ber jag alltid maken att kolla och delvis bestämma. Han snubblade (förstås) på det gamla alvedonlarmet från Aftonbladet och there we go, efter mycket om och men så tyckte han att det var ok att jag åt dem, men om han då ska vara så tveksam så struntade jag i dem, särskilt som de inte brukar hjälpa jätteeffektivt mot just halsont. Ytterligare ett skit med att vara gravid, jag hade velat ta både ipren, alvedon och mucoangin och nu blev det isbitar och sorbet. Blääääääääääääääääää. *snabbspolar 30 veckor*
    Krya på dig!

Och ät Alvedon om du känner att du behöver! Den där Aftonbladetartikeln var ganska överdriven i förhållande till vad de kommit fram i den där studien. Jag åt en del alvedon under graviditeten på grund av foglossningen, och läkaren (som beslutade om igångsättning) undrade om jag ville ha starkare tabletter de sista dagarna. Jag tackade nej, för jag tyckte att hade jag klarat mig utan det så långt så kunde jag klara några dagar till utan, men då sa hon att jag absolut kunde ta maxdos av alvedon i alla fall för "det finns inga studier som visat att det skulle innebära någon risk under graviditeten" enligt henne.
  • Oupsie

Nenne, ja eller hur Jävla bajsfoglossning! Min BM sa ju att jag skulle räkna med i alla fall 2 månaders återhämtning efter förlossningen, så jag får väl försöka ha lite bättre tålamod... inte min starka sida dock .

• Oupsie

Lappis, tjohoo för att det går framår i kön! Och för att ert hus verkar poppis att bo i

Parnassia, säger som Kängu, skönt att se dig här, men jag hoppas också att Lilla snart vill sova bättre. Och krya på dig!

Snaily, hoppas att Yngla också vill sova mer snart! Kram på dig!

Vickan, vinkar tillbaka!

Tinga, köp blinget! De var jättefina tycker jag . Och välkommen hem till vintern .

Kängu, jag tycker att det är jättebra att du känner så . Jag känner mig för det mesta också ganska "nöjd". Det som störde mig något enormt under tonåren har jag lärt mig att leva med . Några kilon hade dock gärna fått försvinna...

Anågende vikt så tycker jag att det enda som har fungerat för mig är att dra ner på kolhydraterna. Körde enligt GI rivstart eller vad det nu hette, i några veckor, och började sedan äta lite mer kolhydrater. Men jag klarade inte av att äta så under graviditeten, då var det extra mycket kolhydrater istället . Får nog börja tänka lite på vad jag stoppar i mig nu, för jisses vad jag har blivit sötsugen sen Daisy kom . Kakor och godis, allt vill jag ha. Är ju något överviktig och jag hade gärna blivit av med några kilon, men till min stora glädje så försvann ganska många kilon snabbt efter förlossningen. Gick ner 10 kilo på en vecka . Så nu väger jag faktiskt mindre än vad jag gjorde när jag blev gravid, fast det lär ju inte hålla så länge till om jag inte gör något åt mitt sötsug.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!