• Oupsie

Välkomna till Tivoli Empatia!

Muggles, nej, inte blod . Men kan det inte har varit sen de kollade tappen kanske?

• Oupsie

Borde nog inte sitta här, har en massa saker att fixa, främst telefonsamtal att ringa (här är en till med telefonskräck uppenbarligen). Försäkringar, försäkringskassan, säga upp bredband, försöka hitta något förådsutrymme, osv.

Vi har fått inflyttningsdatum till huset, sista helgen i maj, då får vi det . Det är kul, men att behöva fixa inför försäljning av lägenheten är mindre kul... Känner mig lätt stressad över att få ordning här hemma, särskilt när jag känner att min kropp inte är i den formen som hade varit önskvärt för ett sådant projekt. Mäklaren ville att vi skulle få undan en del möbler (och ja, jag vet ju att vi har för mycket grejer här), så nu måste vi hitta någonstans att ställa allt... Och börja packa ner det som behövs packas ner. Mina föräldrar kommer ner lördag-söndag och då får de försöka underhålla Daisy medan maken och jag börjar att packa. Åh, just nu önskar jag att vi hade haft en hyresrätt istället... fast då hade vi antagligen inte kunnat köpa huset, så det hade kanske inte varit så bra ändå .

Förresten, om det är någon som vet, man behöver väl inte ta ut föräldradagar alls, om man hellre vill spara på dem, eller har jag missat något någonstans?

• Oupsie
    BrudSommar2006 skrev 2011-03-04 10:39:01 följande:
    Sedan jag träffade maken har jag blivit mer och mer anti all teknik. I vintras när alla adventsljusstakar bara kunde tändas och släckas från makens telefon var jag riktigt arg och när de ibland tändes eller släcktes oväntat och jag fick ringa maken på jobbet eller väcka honom mitt i natten för att ordna upp det var jag riktigt arg och funderade på att slänga ut både maken och hans telefon!
    Haha

Och vi får fixa ett bra ställe till fjärrkontrollerna när vi flyttat till huset då. Eller fjärrkontrollen kanske, för maken har köpt en sådan där universalmodell, men han har inte orkat programera den än...
  • Oupsie
    snaily skrev 2011-03-04 10:41:08 följande:
    Oupsie
    Duktiga storasyster!
    Här är storebror ungefär lika duktig, men inga nappar finns att stjäla. Men de leksaker som vi börjat plocka fram åt henne - som  hon är helt ointresserad av - vill han mer än gärna stjäla och bita sönder och äta upp!
    Haha, ja särskilt mjukisdjuren lever farligt . Än så länge är det nog bara nappar som hunden har fått tag på. Men babygymet tyckte hon också var väldigt intressant. Särskilt när vi upptäckte att det var pip-modell på vissa av de påsydda mjukisdjuren på gymmet... Men Daisy är inte det minsta intresserad av att ligga i det där gymmet än, så än är det inget större problem.

Trevlig promenad!
  • Oupsie
    muggles skrev 2011-03-04 10:53:14 följande:
    Oupsie: jag funderar på om du inte måste ta ut minst 5 f-dagar per vecka from hon är 1 år? Men innan dess behöver du nog inte ta ut en enda. Ngn som kan bekräfta? Förresten tycker jag det har funkat jättebra att mejla F-kassan så slipper man sitta i telefonkö! *husmorstips*

Nä jag är inte så orolig över blodet. Det var ju svart och därmed inte färskt. Antingen är det från undersökningen av livmodertappen (som iofs gjordes med VUL och glidmedel så det borde inte ha rivit upp ngt). Men jag fick ju satans ont i framfogen efteråt, kunde knappt gå. Undersökningen av tappen gjordes i ett UL-rum (lite spontant sådär för att vi frågade om det) där det inte fanns ngn gynstol så jag fick lägga mig på UL-britsen på rygg (ajaj för bakfogarna) och fläka upp benen åt sidorna typ i lotusställning. Och jädrar vad ont jag fick efteråt. Hade en helvetesnatt efteråt men sedan försvann det dagen efter som tur var. Jag tänkte en del på dig då Oupsie - vilket skit du fått utstå!

Snaily: det där med ammande i offentlig miljö känner jag igen. Det blev svårt precis som du skriver när Moa var ca 3-4 mån. Du kan ju prova att gå in på ngn toalett? För mig funkade bara flaska i cafémiljö men det kan också ha berott på att det kom så lite ur mina värdelösa bröst...
    Jag tror att man måste ta ut 5 dagar per vecka är för att inte få sänkt SGI, och lägre än noll kan den ju ändå inte bliObestämd. Det är lite därför som jag vill spara dagarna, för om jag får ett jobb någon gång i framtiden, och får en SGI, så måste jag ta ut föräldradagar för att få vara ledig och för att behålla SGI:n. För vid en viss ålder på barnet får man väl inte ta ut föräldraledighet om man inte har dagar kvar? Har jag för mig, jag har försökt att läsa mig till själv vad som gäller, men till slut blir man lätt förvirrad känner jag . Kanske ska ta och maila mina frågor istället, det kanske går snabbare dessutom.

Usch ja för att sära på benen med foglossning . Skitont gör det! Hoppas att din foglossning håller sig på en ok nivå, men som jag sa till Snorkis, om det börjar kännas jobbigt, så kanske det kan vara en idé att börja med kryckor. Bara för avlastning. Men du kanske inte har så ont av att bara gå än?
  • Oupsie

Fru E, nä, inte tillräckligt långt för att få ordning på och sälja lägenheten, men allt för långt när man vill ha tillgång till huset . Du kan ju testa de sjukgymnasterna som finns på vårdcentralen, om du inte gillar dem så kan du ju byta .

• Oupsie
    muggles skrev 2011-03-04 11:11:18 följande:
    Oupsie: du har helt rätt, det är för att få behålla SGI:n. Och jag tänkte inte på att du redan har noll sas. Då är det ju lugnt. Man får väl ta ut f-dagar tills barnet är 8 år el ngt sådant, sedan fryser de inne. Verkar som du har bra koll på reglerna

Min foglossning håller sig helt klart i skinnet! Jag har eg ingen foglossning att tala om vilket jag är extremt tacksam för. Det är att lägga sig på en rak brits som inte är optimalt men det ontet brukar gå över snabbt. Men det här med framfogen var mindre kul. Ska faktiskt be att få slippa ngn mer sådan undersökning, vill ju inte ha ont i ett dygn efteråt. Då får de hellre fixa ett rum med gynstol känner jag...
    Hm, ja, jag borde ju kunna läsa mig till sånt där men sen vill man ändå dubbelkolla i fall man har missat något någonstans. Det som jag tänkte ringa och fråga om var egentigen moderskapsintyget, hittade det här igår (ojdå). Det skulle ju skickas in, men vi fick ju bara hem och vända och tillbaka till sjukhuset i princip, och när vi kom hem igen så hade jag helt glömt bort det. Så nu funderar jag på om det måste skickas in, för vi har fått papper om barnbidrag, så det måste ju ha rapporterats på något vis att jag har fått ett barn.

Framfogen är jobbig, det känns ju som att blygdbenet ska gå av när det gör som ondast . Skönt att det håller sig på en uthärdlig nivå .
  • Oupsie

Det står moderskapsintyg på blanketten, det är samma som man fick från BM för intyg om graviditet, men nu är den nedre rutan om intyg om barnafödsel ifylld istället. Fick den på förlossningen.

Nu skriker Daisy, trevlig helg allihopa, om jag inte hinner in här mer idag.

• Oupsie

Flygande Jakob åt vi igår, men att man inte skulle äta jordnötter när man ammar hade jag helt missat . Ojdå!

Ikväll tror jag att det blir räkor i citrussås. Vi har en flaska Vicar's chioce i vinhyllan. Kanske ska lägga det på kylning . Har aldrig druckit det innan, men det låter ju lovande om så många här gillar det. Om det inte har blivit för gammalt i hyllan bara...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!