• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • bruden
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-29 09:20:49 följande:
    Du nedvärderar våra ringar. Du känner dig nedvärderad är inte mitt fel. Jag har bara sagt vad vi har gjort.
    Du värdesätter dina guldfynd fabrikstillverkade ringar, jag värdesätter mina guldsmedsringar som är unika i sitt slag men vill man ha en ring som är producerad i miljontals upplaga så är det bra för dig.
    Alla gillar inte en fin bil, vissa köper Skoda andra köper Chevrolet Camaro eller Ferrari..
    Jag har inte sagt att det är mina nuvarande ringar som är från Guldfynd utan det var min vigselring med exet. Däremot var det en guldsmed som köpte dem och han tyckte det var väldigt fin kvalitet på den. Det var ju "bara" en ring från Guldfynd. Jag sk***r i var andra köper sina ringar, vad de kostar osv. För MIG betyder inte prislappen ett smack! Jag hade kunnat ha en ring för 40tusen men jag vill inte ha det. Jag är mer än nöjd med min ring jag får. För mig kommer den innebära ett minne för livet. Mina minnen kan jag inte värdera i pengar så därför har ringens prislapp noll betydelse för mig.
  • Chicita

Oavsett vart man köpt ringen, vad den kostade och vem som tillverkat den (en guldsmed som hamrat fram ringen själv eller om den är gjuten i en fabrik) så är ändå det viktigaste att man är nöjd själv med den ring man har på fingret.
    Kan vi börja med att vara överens om det i alla fall? Glad

Våra förlovningsringar och den vigselring jag kommer att ha är baserade på en ring från FU. Ett märke som även Guldfynd har i sitt sortiment. Dock måste man specialbeställa just dom ringar vi valde om man går via Guldfynd, eftersom dom inte ingår i den del av sortimentet som Guldfynd valt att ha... Men dom fanns hos vår guldsmed.
    Vår guldsmed har sedan specialgraverat våra förlovningsringar och vigselringen ska förutom specialgravyr ha 2 infällda diamanter, en vit och en grön...

Det viktiga för mig var utseendet. Inte kostnaden.
    Dock skulle jag inte betala mer än jag behöver för ringarna. Guldsmeden hade kunnat tillverka en exakt likadan skena och sen graverat den, men då hade ringarna kostat 20000:- styck istället för 6000:- styck (förlovningsringarna alltså). Det var vår guldsmed som rekommenderade att vi valde en standardskena att utgå ifrån eftersom han inte ville blåsa oss på pengar "bara för att vi ville ha speciella ringar"...
    Våra ringar är unika, det finns bara våra som ser ut så här. Men vi behövde inte betala överpris för detta tack vare en guldsmed som var shysst...

• Iseika

Men allvarligt, det är ju för fan pinsamt hur ni går åt pyret och snöflingan! Skärp er! Är ni förbittrade över era egna val eller vad tusan handlar det om?

Och nej, jag har inga dyra ringar själv. Min är köpta på Guldfynd för där hittade jag en som jag tyckte var snygg och ringar intresserar egentligen inte mig det minsta.

• pyret och snöflingan
    Chicita skrev 2011-07-29 10:08:06 följande:
    Oavsett vart man köpt ringen, vad den kostade och vem som tillverkat den (en guldsmed som hamrat fram ringen själv eller om den är gjuten i en fabrik) så är ändå det viktigaste att man är nöjd själv med den ring man har på fingret.
    Kan vi börja med att vara överens om det i alla fall? Glad

Våra förlovningsringar och den vigselring jag kommer att ha är baserade på en ring från FU. Ett märke som även Guldfynd har i sitt sortiment. Dock måste man specialbeställa just dom ringar vi valde om man går via Guldfynd, eftersom dom inte ingår i den del av sortimentet som Guldfynd valt att ha... Men dom fanns hos vår guldsmed.
    Vår guldsmed har sedan specialgraverat våra förlovningsringar och vigselringen ska förutom specialgravyr ha 2 infällda diamanter, en vit och en grön...

Det viktiga för mig var utseendet. Inte kostnaden.
    Dock skulle jag inte betala mer än jag behöver för ringarna. Guldsmeden hade kunnat tillverka en exakt likadan skena och sen graverat den, men då hade ringarna kostat 20000:- styck istället för 6000:- styck (förlovningsringarna alltså). Det var vår guldsmed som rekommenderade att vi valde en standardskena att utgå ifrån eftersom han inte ville blåsa oss på pengar "bara för att vi ville ha speciella ringar"...
    Våra ringar är unika, det finns bara våra som ser ut så här. Men vi behövde inte betala överpris för detta tack vare en guldsmed som var shysst...
    Ja sen beror det på klarheten och alla de andra kvaliteterna och storleken på diamanten... det finns olika och de som är de renaste är de som är dyrast.. som om du har 0,001 från guldfynd och den sämsta klarheten så kostar det så klart mindre, en guldfyndsring kostar mindre eftersom de helt enkelt inte tillverkar med de bästa och största stenarna.. det är guldfynden som lägger vantarna på dessa.
    Gröna diamanter och alla de andra färgerna är ju fina men billigast men det är klart att man går på utseendet.

Huvudsaken att du är nöjd. Jag bryr mig inte vad du har på dina ringar, skulle du vara stolt så skulle du inte vara så bitter, lägg in en bild så alla får se dina ringar istället om du är nöjd SJÄLV med de.

Det har jag ju gjort.
  • pyret och snöflingan
    Iseika skrev 2011-07-29 11:45:19 följande:

Men allvarligt, det är ju för fan pinsamt hur ni går åt pyret och snöflingan! Skärp er! Är ni förbittrade över era egna val eller vad tusan handlar det om?

Och nej, jag har inga dyra ringar själv. Min är köpta på Guldfynd för där hittade jag en som jag tyckte var snygg och ringar intresserar egentligen inte mig det minsta.

Tack!
  • förlovadflicka

Tror inte att någon av oss vill "gå åt" Pyret och Snöflingan", jag vill det iaf inte! Vi för ju bara en vanlig diskussion? :)

• Iseika
    förlovadflicka skrev 2011-07-29 18:29:59 följande:

Tror inte att någon av oss vill "gå åt" Pyret och Snöflingan", jag vill det iaf inte! Vi för ju bara en vanlig diskussion? :)

Nej det gör ni inte. Ni talar i generella termer och insinuerar otrevligheter. Det är i alla fall inte vad jag kallar för en vanlig diskussion. I så fall har nog skolan misslyckats kapitalt.
  • förlovadflicka
    Iseika skrev 2011-07-29 19:45:01 följande:
    Nej det gör ni inte. Ni talar i generella termer och insinuerar otrevligheter. Det är i alla fall inte vad jag kallar för en vanlig diskussion. I så fall har nog skolan misslyckats kapitalt.
    Usch, det är svårt att bara skriva, det är så lätt att folk tar illa upp! Pyret och Snöflingan- No hard feelings! :)
  • förlovadflicka
    Iseika skrev 2011-07-29 19:45:01 följande:
    Däremot lärde jag mig i skolan att det är otrevligt att svära åt folk... :S
  • Iseika
    förlovadflicka skrev 2011-07-29 19:52:08 följande:
    Däremot lärde jag mig i skolan att det är otrevligt att svära åt folk... :S
    Eller ett kraftuttryck beroende på hur man ser på det och hur man använder det men det är kanske en smula irrelevant.
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?