Chicita skrev 2011-07-29 10:08:06 följande:
Oavsett vart man köpt ringen, vad den kostade och vem som tillverkat den (en guldsmed som hamrat fram ringen själv eller om den är gjuten i en fabrik) så är ändå det viktigaste att man är nöjd själv med den ring man har på fingret.
Kan vi börja med att vara överens om det i alla fall?
Våra förlovningsringar och den vigselring jag kommer att ha är baserade på en ring från FU. Ett märke som även Guldfynd har i sitt sortiment. Dock måste man specialbeställa just dom ringar vi valde om man går via Guldfynd, eftersom dom inte ingår i den del av sortimentet som Guldfynd valt att ha... Men dom fanns hos vår guldsmed.
Vår guldsmed har sedan specialgraverat våra förlovningsringar och vigselringen ska förutom specialgravyr ha 2 infällda diamanter, en vit och en grön...
Det viktiga för mig var utseendet. Inte kostnaden.
Dock skulle jag inte betala mer än jag behöver för ringarna. Guldsmeden hade kunnat tillverka en exakt likadan skena och sen graverat den, men då hade ringarna kostat 20000:- styck istället för 6000:- styck (förlovningsringarna alltså). Det var vår guldsmed som rekommenderade att vi valde en standardskena att utgå ifrån eftersom han inte ville blåsa oss på pengar "bara för att vi ville ha speciella ringar"...
Våra ringar är unika, det finns bara våra som ser ut så här. Men vi behövde inte betala överpris för detta tack vare en guldsmed som var shysst...
Ja sen beror det på klarheten och alla de andra kvaliteterna och storleken på diamanten... det finns olika och de som är de renaste är de som är dyrast.. som om du har 0,001 från guldfynd och den sämsta klarheten så kostar det så klart mindre, en guldfyndsring kostar mindre eftersom de helt enkelt inte tillverkar med de bästa och största stenarna.. det är guldfynden som lägger vantarna på dessa.
Gröna diamanter och alla de andra färgerna är ju fina men billigast men det är klart att man går på utseendet.
Huvudsaken att du är nöjd. Jag bryr mig inte vad du har på dina ringar, skulle du vara stolt så skulle du inte vara så bitter, lägg in en bild så alla får se dina ringar istället om du är nöjd SJÄLV med de.
Det har jag ju gjort.