• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • Trivia

Man köper den ring man vill ha...inget mer med det tycker jag. Man behöver väl inte ens berätta för folk vad den kostade eller var den är köpt. Tycker att det går över styr ibland att allt ska vara så himla "speciellt". Vill man ha det så, så visst. Men det är ju inte på något sätt bättre än att ta något enklare.
    Själv har jag inte så mycket erfarnehet av gyldfynd över huvud taget då jag sällan köper äkta smycken. Mer än nu till bröllop och då kommer vi nog gå tillbaka till samma guldsmed som gjorde förlovningsringarna.
    Det viktiga är väl att man hittar en ring som man tycker är fin. Precis som att man ska köpa den klänning man vill oavsett som den är uppsydd av en riktig sömmerska eller en så kallad kinaklänning. Stirra dig inte blind på prislappen.
    Folk har alltid åsikter om ALLT! Surt...men så är det...

• Madreh73
    Trivia skrev 2011-08-06 16:16:01 följande:
    Man köper den ring man vill ha...inget mer med det tycker jag. Man behöver väl inte ens berätta för folk vad den kostade eller var den är köpt. Tycker att det går över styr ibland att allt ska vara så himla "speciellt". Vill man ha det så, så visst. Men det är ju inte på något sätt bättre än att ta något enklare.
    Själv har jag inte så mycket erfarnehet av gyldfynd över huvud taget då jag sällan köper äkta smycken. Mer än nu till bröllop och då kommer vi nog gå tillbaka till samma guldsmed som gjorde förlovningsringarna.
    Det viktiga är väl att man hittar en ring som man tycker är fin. Precis som att man ska köpa den klänning man vill oavsett som den är uppsydd av en riktig sömmerska eller en så kallad kinaklänning. Stirra dig inte blind på prislappen.
    Folk har alltid åsikter om ALLT! Surt...men så är det...
    Kan bara instämma!!
  • pyret och snöflingan
    knyttan skrev 2011-08-06 15:39:07 följande:
    Nu tänker jag också lägga mig i detta fast jag inte skulle...  Men Pyret och Snöflingan: det var ju du som började med att klanka ner på andra för att de har ringar från Guldfynd? Kan inte du också vara glad för andra för att de har fina ringar som de trivs med? Är det verkligen så himla konstruktivt att utgå ifrån att folk är bittra eller avundsjuka bara för att de inte tycker precis som du eller delar dina värderingar? Du skulle kanske själv pröva att vara lite snäll?

Jag har absolut inget problem med folk som har väldigt gott om pengar, tro mig jag har ett par nära vänner som är mycket förmögna och varken dem eller jag har några problem med det även om jag själv är en liten fattiglapp för jag har det liv som jag själv har valt och att ha mycket pengar är överhuvud taget inte intressant för mig. Jag har däremot problem med folk som har trist attityd och bortförklarar sig med att folk bara är avundsjuka på deras pengar/ livsstil / karriär /utseende etc... Pröva att vara lite snäll du med så ska du se att världen genast kommer att vara mindre "avundsjuk" mot dig. {#emotions_dlg.flower}
    Svårt att vara snäll när folk angiper ens ringar som är handgjorda och värda förmögenhet, och säger att de är exakt lika som guldfynd eller schalins. Ni har nog problem med er själva men jag bryr mig inte. Jag är glad över mitt liv och allting i det.
  • Kattpoet

"Sann förmögenhet finns även hos det fattiga, det är kärleken."

För att citera Oraklet från 1895.

Pyret och du angrepp ju alla som inte har råd att lägga en massa pengar, för vissa av oss är kärleken det viktigaste och vi gör det bästa med vad vi har. 

• Emblas Mamma

Det verkar vara väldigt viktigt att påpeka hela tiden om ordet "förmögenhet" och hur viktigt detta är. Precis som om man skulle vara såå mycket bättre..
    Jag börjar störa mig lite på detta nu..

Jag anser mig inte lyckligare för att jag la X mycket pengar på mitt bröllop än någon som la kanske 10.000kr.

• Emblas Mamma

För de flesta är nog alla ens ringar värda en förmögenhet i form av kärlek.
    :)

Just nu är jag glad att jag inte la ut mer än 7000 sammanlagt på ringarna, med tanke på att jag har fått en reaktion och fått utslag där dom sitter. Min mormor fick likadant när hon var ung,  (äkta guld) det försvann som tur var med tiden, men ett tag höll det på.
    Jag får alltså bära ringarna i en kedja om halsen, inte alls lika roligt :( Jag hoppas på att snart kunna bära dom på fingret igen! Men om jag aldrig kommer kunna göra det mer, så är jag glad att jag inte bara slängde pengarna i sjön. För lite så känns det just nu. Att ha dom om halsen är inte samma sak för mig, dom syns inte ens så mycket. Dom glimmar inte lika fint som dom borde.
    Det känns inte så speciellt.

Ingen mer som råkat ut för något sånt här förresten?
    Jag har smörjt med kortison och utslagen gick bort direkt. Men våar inte riktigt sätta ringarna på fingret ännu..

• Kattpoet

Vissa kan faktiskt vara allergiska emot guld, andra emot att huden får problem att andas under ringarna och andra kan få tryck skador.

Mina första ringar  första äktenskapet, skalade av all hud runt fingret där ringen satt när sommaren kom, detta hände två år i rad, nu har liten valk och grop på ringfingret. 

• Emblas Mamma
    Kattpoet skrev 2011-08-07 21:55:49 följande:
    Vissa kan faktiskt vara allergiska emot guld, andra emot att huden får problem att andas under ringarna och andra kan få tryck skador.

Mina första ringar  första äktenskapet, skalade av all hud runt fingret där ringen satt när sommaren kom, detta hände två år i rad, nu har liten valk och grop på ringfingret. 
    Låter lite som mig,
    att den skalar bort huden. Kan detta vara problemet? Men det försvinner alltså sen tror du?

Det kan ju vara att huden inte kan andas också.
    Allergisk har jag aldrig varit innan, så jag hoppas inte jag har blivit det nu. Märks ingen annan stans på kroppen.
    Ringarna är inte heller jättetajta. Men jag får väl prova om någon vecka igen kanske. Förlovningsringen var inget problem alls under 6månader innan! Vigselringen är ju så tunn..
  • Silketuss

Jag tycker inte att det är B att köpa ringar från Guldfynd. För min egen del ser jag knappt hur andras förlovnings- och vigselringar ser ut, såvida de inte är nya, och ägarna verkligen vill visa upp dem.   Huvudsaken är väl att man trivs med sin egen ring, den ska ju förhoppningsvis sitta på fingret under många år.

Emblas mamma, min mormor var allergisk mott guld. Jag förstår att det är trist att bära ringarna runt halsen istället för på ringfingret.  

knyttan skrev 2011-08-06 15:39:07 följande:
    Nu tänker jag också lägga mig i detta fast jag inte skulle...  Men Pyret och Snöflingan: det var ju du som började med att klanka ner på andra för att de har ringar från Guldfynd? Kan inte du också vara glad för andra för att de har fina ringar som de trivs med? Är det verkligen så himla konstruktivt att utgå ifrån att folk är bittra eller avundsjuka bara för att de inte tycker precis som du eller delar dina värderingar? Du skulle kanske själv pröva att vara lite snäll?

Jag har absolut inget problem med folk som har väldigt gott om pengar, tro mig jag har ett par nära vänner som är mycket förmögna och varken dem eller jag har några problem med det även om jag själv är en liten fattiglapp för jag har det liv som jag själv har valt och att ha mycket pengar är överhuvud taget inte intressant för mig. Jag har däremot problem med folk som har trist attityd och bortförklarar sig med att folk bara är avundsjuka på deras pengar/ livsstil / karriär /utseende etc... Pröva att vara lite snäll du med så ska du se att världen genast kommer att vara mindre "avundsjuk" mot dig. {#emotions_dlg.flower}
    Bra skrivet! Jag har inte läst hela den här tråden, men i andra trådar har jag sett en tendens till att vissa hänvisar vad som egentligen är en reaktion på trist attityd, som att folk är avundsjuka på dem. Det är nog färre än de som vill skryta, skulle tro, som är avundsjuka på dem. Däremot kanske de är trötta på attitiyden som de kan ha, att de är bättre, duktigare eller så, för att de har mer pengar, och gärna vill visa detta i tid och otid. Varken kärlek eller lycka mäts i hur mycket pengar man har eller lägger på bröllop eller livet i övrigt. Tror man det, är det synd om en. Den som tycker att folk är avundsjuka, kanske ska tänka efter om det kan vara så att de, medvetet eller omedvetet, känner behov av att tala om för andra hur mycket pengar de lägger på saker i sina liv. För "avundsjukan" kanske faktiskt bara är en reaktion på just detta, och ingen avundsjuka i den rätta bemärkelsen. Kanske trist för den som gillar att andra är avundsjuka, men ändå. :-P

• pyret och snöflingan
    Kattpoet skrev 2011-08-07 20:51:41 följande:
    "Sann förmögenhet finns även hos det fattiga, det är kärleken."

För att citera Oraklet från 1895.

Pyret och du angrepp ju alla som inte har råd att lägga en massa pengar, för vissa av oss är kärleken det viktigaste och vi gör det bästa med vad vi har. 
    Jag har inte menat att angripa någon, men någon måste ju försvara de dyra ringarna också och vår kärlek är minst lika mycket värd oavsett hur mycket allt har kostat. Ni kan citera olika bibeltexter osv.. men jag tror inte på varken gud eller något annat förutom att det kan finnas starka känslor människor emellan.
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?