• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • Guffi

Vi har budgeterat vårt bröllop för ca 40000kr. Det enda jag inte tänker snåla på är ringen. Just för att det är den jag kommer bära hela livet. Däremot är det inte sagt att jag ska snåla på nåt annat heller. Jag vill inte ha en ring för 20 000kr och ingen klänning för det priset heller. Jag vill ha en ring som jag blir lycklig över att se varje dag, en ring som jag är stolt över att bära - just för att den representerar min och min blivande mans kärlek. Det är det som är det viktiga. Att vi sedan får dela denna speciella dag med de personer vi älskar mest är helt fantastiskt! Det är det jag kommer att minnas varje gång jag ser ringen. Inte räkna stenar och carat och minnas vad som stod på prislappen.

Jag nedvärderar inte de som lägger många tusenlappar på sina ringar heller, ni tänker kanske precis likadant som jag!

Vilken tur att vi alla är olika ändå! Tänk om alla hade haft likadana ringar - vad tråkigt det hade varit då..!

Dessutom säljer dessa "lågpriskedjor" (som nån uttryckte sig) även Schalins ringar. Ringar som vad jag har förstått ska vara av bra kvalitet. Guldfynd, Albrekts m.fl. har ju dessutom väldigt dyra ringar i mina ögon också! Jag tycker bara att det är skönt och kul att de har något som passar alla!

Hade varit skoj med lite fler bilder, men finns kanske redan en sådan tråd.. :)

• wahlstrm
    Iseika skrev 2011-07-30 16:33:38 följande:
    Oj vad lätt livet måste vara om man tror att alla tänker lika!
    Haha, jag vet att 90% av världen befolkning sätter det materiella först, jag var en av dem i många år.
    Nu försöker jag så gott jag kan att sprida små tankefrö om hur livet på andra sidan är ;)
    Säger inte att någon måste eller bör byta, menar bara att det finns andra sätt att se på saker.

Jag älskade min vigselring, det var det snyggaste smycket jag sett i hela mitt liv..
    20g vitt guld, det lät som man tappade en tegelsten i golvet när man la den ifrån sig..
    Den var svindyr och min exfrus ring kostade nästan 3 ggr så mycket..

Men tiden jag fick lägga på att vara ifrån min realtion för att ha råd med allt man skulle ha i materiell väg,
    samt den lägre kvaliten det blev på den tiden man väl fick ihop sen, det kostade relationen till slut..
    När man väl sågs så var det ju dags för tvätten, åka handla, storstäda osv..

När vi skijde oss och jag stannade upp och tittade mig om kring så hade vi typ 3st av allt,
    men på vägen hade vi missat att leva livet ihop..

Hädanefter ska det till mycket för att jag ska offra tid ifrån den jag älskar för att skaffa mig materiella ting.
    Har jag pengarna över så får saker kosta vad om vill, men jag skulle inte offra speciellt mycket för det.

Det kändes lite lätt bittert ibörjan att ha slarvat bort en relation med en person som egentligen var viktigare än allt annat för mig just då. Man får dock se livet som en skola och det är bara att tacka för allt man lär sig :)

Nu lever jag i en ny relation med betydligt mindre fokus på det materiella, men med betydligt fler mysiga sovmornar och tidiga eftermiddagar ihop :) #underbart Hjärta
  • förlovadflicka
    wahlstrm skrev 2011-07-30 18:09:29 följande:
    Haha, jag vet att 90% av världen befolkning sätter det materiella först, jag var en av dem i många år.
    Nu försöker jag så gott jag kan att sprida små tankefrö om hur livet på andra sidan är ;)
    Säger inte att någon måste eller bör byta, menar bara att det finns andra sätt att se på saker.

Jag älskade min vigselring, det var det snyggaste smycket jag sett i hela mitt liv..
    20g vitt guld, det lät som man tappade en tegelsten i golvet när man la den ifrån sig..

Men tiden jag fick lägga på att vara ifrån min realtion för att ha råd med allt man skulle ha i materiell väg,
    samt den lägre kvaliten det blev på den tiden man väl fick ihop sen, det kostade relationen till slut..

När vi skijde oss och jag stannade upp och tittade mig om kring så hade vi typ 3st av allt,

Hädanefter ska det till mycket för att jag ska offra tid ifrån den jag älskar för att skaffa mig materiella ting.
    Har jag pengarna över så får saker kosta vad om vill, men jag skulle inte offra speciellt mycket för det.

Det kändes lite lätt bittert ibörjan att ha slarvat bort en relation med en person som egentligen var viktigare än allt annat för mig just då. Man får dock se livet som en skola och det är bara att tacka för allt man lär sig :)

Nu lever jag i en ny relation med betydligt mindre fokus på det materiella, men med betydligt fler mysiga sovmornar och tidiga eftermiddagar ihop :) #underbart Hjärta
    Naw, vad fint skrivet! :)
  • Iseika

Det är väl alldeles utmärkt att du hittat det liv som passar dig absolut bäst! Vad det har att göra med mitt inlägg har jag dock en smula svårt att se...
  • bruden

Du är inte ensam. Been there, done that.
  • wahlstrm
    Iseika skrev 2011-07-30 18:15:08 följande:
    Det är väl alldeles utmärkt att du hittat det liv som passar dig absolut bäst! Vad det har att göra med mitt inlägg har jag dock en smula svårt att se...
    Det var bara en anekdot över hur jag bytte åsikt..

Från:
    Iseika skrev 2011-07-30 15:34:41 följande:
    Nej, men det gör inte billiga heller!
    Till motsatsen..

Och ett klargörande gällan detta:
    Iseika skrev 2011-07-30 16:33:38 följande:
    Oj vad lätt livet måste vara om man tror att alla tänker lika!
    Jag vet att inte alla tänker lika, inte ens jag själv tänkte som jag gör nu, innan.
  • Heloise

Nu måste jag lägga mig i lite, jag försökte kämpa emot men det gick inte.

Jag upplever det inte alls som att pyret och c/o blir påhoppad. Om man går ut stenhårt med att säga ja det är B( vilket man så klart får tycka) med ringar som inte är handgjorda så får man kanske förvänta sig att de som inte tycker att ringar ifrån guldfynd är B opponerar sig, det är det som kallas diskussion, något man gör på ett diskussionsforum...

För det första är ofta naturligt färgade diamanter( utom svarta och smutsiga "vita) är betydligt dyrare än vita diamanter.
    Det finns olika sätt att värdera en diamanter och det är inte enbart priset eller guldsmeden som avgör vad som är en "bra".
    En del vill ha så "rena" diamanter som möjligt dvs utan eller med få inclusions, andra föredrar att ha en nästintill vit sten jämt en sten som är lägre i "vithet". För andra spelar slipningen mest roll eftersom du kan ha en ren och vit sten som är slipad kasst och få sämre glans och återspegling än en mindre vit sten med fler inclusions. Andra vill hellre ha en stor sten och gör då avkall på cut, clarity och color, en del vill ha en liten men "perfekt" sten och värderar då cut, clarity och color jämte carat.
    Alltså kan man inte säga att Guldfynd har sämre stenar och guldsmederna bättre stenar,per definition, allt handlar om prioritering. Man kan som kund begära en "sämre" sten hos en guldsmed och då är det ju inte ett dugg skillnad eller hur.

En helt perfekt sten, låt oss säga 2-3 karat som är flawless som är perfekt slipad och kritvit är det, handen på hjärtat, väldigt få av oss som har råd med.
    Dessa ligger på en siså där 175 000$ och så pass ovanlig att jag bara hittade en på james allen, en endaste sten motsvarade de högsta kriterierna, och då var det en brilliant.
    Tiffanys är rätt välkänt märke, de vill inte tala om vad de har för kvaitet på sina stenar mer än att de är av hög sådan, vad är hög kvalitet?

Jag förstår att du är förtjust i dina ringar Pyret och snöflingan och det är ju jättebra. Jag kan inte se skillnad på dina ringar och ringar ifrån ex schalins på ett kort men det kanske jag kunde om jag fick titta på dem på nära håll.

Personligen såg jag till att läsa på allt som jag kunde när det gällde diamanter och köpte en ring som motsvarade mina kriterier ifrån Kaplans, en mindre sten som dock var både flawless och vit med ideal slipning. Sen lämnade ag den ringen till en guldsmed, fick den omgjord och värderad för att passa mig.
     Mina ringar och min mans ring är tillsammans är värderade till 40 000kr men vi betalade bara 10 000kr för dem eftersom jag hade guld till min mans ring och var smart och väntade tills jag hittade rätt ringar med rätt stenar. Det är inte snålt att få mer för mindre pengar, det är smart.

Billiga ringar behöver inte motsvara "bra" kvatlitet, "dyra" ringar behöver inte vara av högre kvatlitet, oftast är det så men inte alltid.

Ingen ska bli påhoppad för sitt val av ring men sticker man ut näsan och talar om exakt hur mycket man spenderat på sina ringar så känns det ju som att man får förvänta sig att en del kommer att säga, what, 36 000kr för nått som ser ut som Schalins ringar men det är ju bara jag.

Btw bifoga bild på min billiga B ring

• queenelin

Jag tycker det går mer än utmärkt med en ring från Guldfynd. Vad något kostar eller är köpt är väl det minst viktiga, vad man tycker om ringen är det allra viktigaste. 
    Köp en ring som du vill ha, det är enda sättet att bli nöjd!

Lycka till!

• Beautiful Disaster

Guldfynd är väl inte B, inte enligt mig iallafall.
    Jag själv har gått och köpt en ring som verkligen är JAG
    som jag älskar nästan lika mycket som jag älskar min blivande.
    Denna är köpt på ett ställe som skulle i jämförelse med Guldfynd
    klassas som ett K-ställe, kanske ett Ö i vissa personer ögon.
    För hör och häpnas, min blivande vigselring är köpt på
    UR & PENN, fy och skam för mig! Skrattande 

Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • 4everwe2
    Beautiful Disaster skrev 2011-07-31 00:45:11 följande:
    Guldfynd är väl inte B, inte enligt mig iallafall.
    Jag själv har gått och köpt en ring som verkligen är JAG
    som jag älskar nästan lika mycket som jag älskar min blivande.
    Denna är köpt på ett ställe som skulle i jämförelse med Guldfynd
    klassas som ett K-ställe, kanske ett Ö i vissa personer ögon.
    För hör och häpnas, min blivande vigselring är köpt på
    UR & PENN, fy och skam för mig! Skrattande 
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com

Den ringen jag önskade först hittade jag där. Dom har hur fina ringar som helst

Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?