• trolla

South beach diet

Den andra tråden i detta ämnet gick inte att skriva på så jag startar en ny.
    Provade Viktklubben i höstas men hade dåligt med motivation att skriva in och så. Däremot funkade Kickstart dieten i Amelia kropp och hälsa kanon. Gick ner fem kilo. Sen blidde det juuuuul.......
    Så nu tänkte jag börja om från början igen. Såg att South beach (kvällsans bilaga i söndags) och det som står i Amelia är snarlikt varandra. Så nu är det tuta och kör. Inte så mkt för midjans skull utan mest för att jag mår bättre och orkar mer om jag går ner sisådär 7-8 kilo (shit vad mkt det såg ut när man skriver det ;-( dessutom har jag en dålig höft som skulle må mkt bättre av att ha mindre att släpa på.
    I dag är första dagen på vecka 1.
    Menyn denna veckan består av:
    frukost, mager bacon, ägg, grönsaker och en kopp te.
    mellanmål, nötter, mager ost, lite lättfil (ett av det)
    lunch och middag, kött, grönsaker
    och dricka massor av vatten.
    Låter väl bra, MEN ni som har gjort det här förut, finns det inga roligare mellanmål? Vad kan jag äta när magen knorrar? Några andra bra råd? Finns det någon svensk South beach sida?
    Kanske fler här som vill hänga på så peppar vi varandra (som vanligt
    Mot en lite smalare vår, kram, Trolla

• Svar på tråden South beach diet
  • Marre&Feffs

Håller med dig. Idealvikten är ytterst individuell och man kan inte säga om det är för mycket eller för lite. Jag håller med om att 62 kilo inte är övervikt med det kanske inte är en vikt som personen i fråga trivs med. En vikt som min läkare rekomenderade är längden -110 så får man sin vikt. Det stämmer i alla fall på mig och då jag inte väger det längre utan gått upp ca 9 kilo och ändå inte är överviktig men känner mig inte bekväm utan skulle behöva gå ner de sista kilona så jag lägger mig på min idealvikt igen och får på mig mina gamla kläder utan att magen ska hänga utanför.

• Kajli

Hej alla duktiga människor!
    Jag ska börja med SbD imorgon och jag hoppas verkligen att den fungerar annars ger jag upp och förblir överviktig resten av mitt liv.
    Har några frågor...:
    Är det tillåtet att äta osockrande bär?
    Får man inte äta några som helst mjölkprodukter? Och var får man tag på sockerfri yoghurt?
    Har hört att man inte får äta grönsaker som växer under jord dvs, morot, palsternacka och kålrot, stämmer det? Och hur är det egentligen med bönor?

Skulle vara kul att se fler recept här i forumet, det peppar en verkligen!

Kämpa på allihopa själv ska jag köra en sistadag frossa....syndigt =(

• Kerran

Hej!
    Jag undrar om det är okej att fortsätta Fas1 längre än 2 veckor?

Det enda som jag kunde hitta i boken var att man inte ska fortsätta längre eftersom det skulle kunna bli ?tråkigt? och att man då skulle falla in i gamla dåliga vanor.

Kram.

• trolla

Kan tänka mig att det inte är nyttigt att vara utan kolhydrater för länge. Är ju bränsle till hjärnan och sånt. Jag har iaf lagt till lite sånt nu.
    Alla hjärtans dagskram på er,
    Trolla

• lehita

Hej igen allihop.

Måndag igen och en ny vecka framför oss.
    Nu är mina första två veckor avklarade, och även andra veckan gav ett bra resultat. Minus 2 kilo till.
    Jag måste säga att jag inte tycker det har varit ett dugg svårt. Lätt att följa, lättlagad mat, och framför allt... det finns utrymme för att fixa snabbmåltider när man har mycket omkring sig. Det är viktigt för mig då jag ibland har ett rätt stressigt jobb, och endast har en kort stund på mig mellan jobb på två olika platser, och då ibland måste äta i bilen. (Jag vet att det inte är bra, men vad gör man?) Lite planering är allt som behövs egentligen. Några kokta ägg, kall kyckling, keso ibland och lite blandade grönsaker.

Kajli... osockrade bär borde fungera, men kanske inte förän i fas två, och inte för mycket då det lätt kan locka fram sötsuget.
    Om jag inte minns fel, så är en begränsad mängd lättmjölkprodukter okej i den nya uppdaterade versionen av boken.
    Helt sockerfri yoghurt kan vara svårt att hitta, men arlas naturella yoghurt, lättvarianten fungerar.
    Jag har inte hört att det inte ska vara okej med grönsaker som växer under jord, snarare tvärtom, tror jag. Själv äter jag morötter varje dag, och bönor finns om jag inte missminner mig i flera recept.

Kolla de tidigare trådarna om South Beach, där finns länkar till en mkt bra och informativ sida, där du också kan hitta en del underbara recept.

Lycka till!
    *kram*
    /lehita

• lehita

Jag har själv funderat på vad det är som skulle kunna vara "farligt" med att fortsätta fas 1 längre än två veckor.
    Lite kolhydrater får man ju alltid i sig, frågan är bara om det är tillräckligt.
    Det borde heller inte vara någon större risk att kroppen går in i "svältläge", om man äter sina tre måltider plus mellanmål, och ser till att man faktiskt använder olja och äter lite fet fisk också. Då får ju kroppen hela tiden bränsle, och något att jobba med.
    Däremot bör man nog lägga till lite kolhydrater om man tränar hårt och/eller ofta.

• Kerran

Hittade ett recept på en paprikasoppa i dagens Aftonbladet, indigredienserna lyder:

4 gula paprikor
    1 röd chilifrukt
    2 vitlöksklyftor
    2 msk olivolja
    1 burk tomater
    2 grönsaksbuljong
    2 msk hackad timjan
    1 dl chilinötter

Den måste ju funka som måltid i Fas 1???

Kram.

• Eurydike

Morötter, betor, potatis, rödbetor och sötpotatis är helt förbjudet i fas 1. Kålrot och pasternacka kan jag inte hitta något om. Är det inte så att "underjordiska" grönsaker ofta har mer stärkelse? Morot innehåller för mycket socker i alla fall. Därför är den förbjuden även i fas 2.

Något jag tycker är lite tvetydigt i boken är att det står långa listor med vilken mat man får äta och vilken man inte får äta. Men sen används förbjudna livsmedel ändå i recepten.

Det finns jättebra listor på internet, där fler livsmedel än de som räknas med i boken står med. Problemet är väl bara att de är på engelska och jag kan inte påstå att jag vet vad precis alla köttstyckningar motsvarar på svenska. Någon som är mer haj här?

• silversophie

Hej! Alltid lika inspirerande att gå in på det här forumet och kolla. Vad duktiga och pepprande alla är! Sedan en fråga. Jag har nu hållt på med fas 1 sbd i 8 dagar och det går superfint! Mycket lättare än vad jag trodde. Men grejen är att idag var jag på ett jobbmöte och kunde bara inte säga nej till maten som bjöds... =( Därför en fråga till alla som är mer erfarna än vad jag är. Kan man fortsätta som vanligt imorgon och hoppa på banan igen eller måste man starta från noll? En dag kan väl inte göra jättemycket..? Eller? Eller ska man förlänga fas 1 eller vad tror ni?

Svar på tråden South beach diet