Bröstförstoring 9
Gamla tråden stängd, här här den nya!
Gamla tråden stängd, här här den nya!
Swing, håller med snuttungen,
Ska opereras på onsdag och genom att läsa här har jag fått svar på många frågor som jag inte ens har reflekterat över och svar där läkare inte alltid vet...de flesta (manliga) har ju själva inte genomgått en bröstförstoring,:) de har fått det beskrivet för sig hur det känns! Dessutom tjänar de pengar på mig...
Swing
Nyfiken på hur har det gått för dig efter operationen, hur länge sedan var det du opererade dig?
Tack för era vänliga ord!
Repeterar lite för er som är nyare på forumet:
Om några månader har jag haft mina anatomiska géléhallon McGhan MM 360g i 3 år. Under (=delvis under) muskeln. Kirurg Lennart Blomqvist på Plastikkirurggruppen, Sthlm
Jag är 169 lång, vikt drygt 65 kg. Gick från full 75B/liten C till 75D (eller 75DD i stelare kupor).
Är jättenöjd, dom är snygga och känns bra. Allt har gått så bra och jag är så glad att jag gjorde det, trots att jag var 40+. (Hade ju önskat mig detta i mer än 20 år och tyvärr fått ställa in planerad operation några år tidigare).
Hej tjejer
Hoppas allt e bra med er!!!
Ni som e opererad...
Vart har ni opererat er?
Hur mkt la ni in, sort, bakom el. framför?
Hur ont hade ni efteråt?
Vad fick ni betala?
Vore tacksam för svar.
Ha en bra dag
Kram
Hej på er! Längesen jag var här nu sen min operation =)
3barnsmamma:
Lite svar på dina frågor:
-Jag opererade mig på Citadellkliniken i Landskrona den 17:e april. Peter Cosmo opererade =)
-Jag la i 400 runda gelehallon, bakom muskeln. Var nojjig över att et skulle bli gigantiskt, men absolut inte. Han rekomenderade 450, men jag gick ner till 400.. nu efteråt så skulle jag mkt väl kunnat ta 450 utan att de skulle se onaturligt ut! Upp till var och en, vilken kroppstyp man har osv!
-Konstigt nog hade jag (låter kanske knäppt) men inte alls ont. Kanske för att jag tränar så pass mkt.. vet inte alls varför .. eller också hade jag sån tur.
-Jag betalade 38 000. Och det var det verkligen värt!! jag är hur nöjd som helst, med Allt!! =))
Kramar frida
Swing: Du och dina tidigare "tråd-kompisar" har hjälpt oss nya så otroligt mycket på BT - jag hoppas det kan fortsätta vara på det sättet, så jag hoppas du inte blir alltför avskräckt även om jag kan förstå din oro och dina funderingar...
Abra: Jag tränar också en hel del BT (bland annat). Op:ades 25 april och kommer ha uppehåll fram till i höst. Har frågat kirurgen extra om detta med träning vid ett flertal tillfällen och varje gång har hon givit samma svar: Vänta med all träning i 5 veckor. Under dessa 5 veckor ska jag inte få puls och/eller svettas. Försiktig ska man vara med bröstmuskeln i 3 månader och just armhävningar ska inte göras på 6 mån. Saknar träningen mer än något annat. Har inte haft speciellt ont, mår hur bra som helst och promenerar en hel del varje dag. Nu känner jag att jag driver upp tempot automatiskt, men fram tills nu har jag fått "hugg" i muskeln om jag gått för fort. Börjar man träna alltför tidigt ökar inte bara riskerna för blödningar utan även kapselbildningsriskerna - och de riskerna är jag inte beredd att ta. Fungerar nu normalt och kan röra mig mer eller mindre obehindrat i alla riktningar och har inte ont av det alls.
Eftersom alla säger olika tror jag det viktigaste är att lyssna på din kirurg och de råd hon/han ger samt lyssna på din egen kropp - den säger ifrån... :D
Lycka till!
Tack för alla era svar om träning efter op! Ni är super!
Det verkar som att ni som är vältränade och har tränade bröstmuskler har mycket mindre ont efter op, hoppas det stämmer in på mej oxå! Undrar varför det är så eg.?...
Vidare ang. träning så sa de på VK att man kan cykla och köra konditionspass ganska snart efter op, att det inte skulle vara någon ökad risk för inre blödning ellr så. Och deras statistik på kapselbildning är att bara 2% får det där, så det verkar inte va så stor risk att man får det heller - hoppas jag! Tänkte höra med er som tränar om man istället för Body pump kan träna annat för att bibehålla styrkan i de andra musklerna iaf? Vad tror ni om typ kickboxning (mkt arm & axelträning), pilates, yoga, poweryoga, tai chi, core, spinning etc.?... Där kan man ju undvika armhävningar om man vill, och anv. inte bröstmuskeln så mkt. Vill så gärna veta ännu mer om tränig efter op., oroar mej mkt för detta i nuläget! (((KRAM)))
Hej igen!
Normalliten: Detta med att inte få puls eller svettas går aldrig att leva efter i mitt fall! Är igång och rör mej väldigt mkt varje dag, cyklar överallt dit jag ska (har ej körkort), så det går inte att undvika. Sen sa ju de på VK att det inte alls är nån fara, så jag litar på dem. Synd att alla kirurger säger så olika... Vad brukar du själv träna annars? Och hur har du tänkt gå tillbaka till träningen igen?
Vad tror ni om SIMNING förresten - det måste ju va bra och skonsam träning för hela kroppen?? Och visst är bröstmuskeln involverad, men på ett "skonsamt" sätt. Älskar att simma, gjorde det senast i em! ((KRAM))
Abra,
sa de på VK att det var okej att cykla? För så uppfattade inte jag dem...när får du cykla då? Hur länge måste du vänta innan du kan göra det?
Kram kram
Abra: Jag tränar normalt BodyPump, Pilates, Yoga och Aerobics på Sats och förutom detta springer jag två dagar i veckan och power-walkar med stavara 5 mornar i veckan... Just nu (3 veckor efter op) promenerar jag istället för att ta tunnelbana och/eller buss - tar dock betydligt längre tid på mig ;) Jag kommer börja power-walka och springa om ca 2 veckor. Power-walk blir fortsatt 5 dagar i veckan och sedan kommer jag springa varannan dag över sommaren. Jag spelar även golf, men det tyckte kirurgen att jag skulle vänta med i 3 mån efter op, så det blir till semestern... :)
När du yogar använder du bröstmuskeln bra mycket mer än du tror... så fort du stannar i hundens position är det bröstmuskeln som bär hela din kropp, så det får vänta för min del. Pilates däremot tror jag skulle fungera :) där är det mer mage och rygg du tränar. Kick-box har jag inte testat, men jag är lite tveksam med tanke på risken att du får ett slag mot bröstkorgen. Vet att du ska hålla upp armarna för, men själva slaget går ändå mot kroppen och den kraft (impact) som går mot är nog inte att förakta..
Det verkar stämma som du skriver - att de som är tränade innan op har inte lika ont. Det jag kännt av är att det är jobbigt att andas häftigt eftersom implantatet ligger mellan bröstmuskel och lungor - jag blir så lätt andfådd och har haft svårt att ta riktigt djupa andetag.... vilket behövs när pulsen går upp
Hur som helst... lyssna på din kropp (den säger nog ifrån) och gå på kirurgens rekommendationer, så kommer det säkert gå bra för dig också.
Sköt om er, allihop!
Kram
Snuttungen: På VK sa de bara att det är OK att konditionsträna rätt snart efter op, att det inte skulle va nån högre fara för inre blödningar eller så. Sen kan man ju cykla i lite lugnare takt och "powerwalka". Ang. "kickboxningen" (Powerstrike) så är slagen och sparkarna mot en mjuk pelare, så det borde gå bra.
Normalliten: Du verkar träna unjefär som mej. Hur har du succesivt tänkt gå tillbaks till den träning du utövade förut, som med Body Pumpen? Jag ska köpa en pilates-video så jag kan köra det hemma istället för yoga etc. Sen kan man väl istället för Body Pump köra på gym, få tips av tränare hur man kan lägga upp det - fast helst vill jag ju inte säga att jag op mej...
Låter inte alls nåt kul att känna sej lättare andfått p.g.a. implantatets position!! Hur länge känner man av det så?? Det går väl över??...:-0