• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Amelle

Brudklänning alltså Izunia? Trodde först att det var en klänning till dig som du letade efter.

Har inte jättekoll, den jag ska ha kommer från Garamaj och de har massa snyggt tycker jag. Vilken prisklass handlar det om? Det finns ju sjukt många bra desifners men de är ofta dyra.

• Lapinette

Hola amigas,

Här kommer ett litet glamoröst inlägg från Placa Catalunya i Barcelona. Ligger i sängen med makens laptop och vilar mina otrolig trötta fötter efter en lång dag på stan. Har idag hunnit shoppa två kostymer till maken och ett par exklusiva skor till mig innan det blev lunch på en exklusiv tapasbar. Sen blev det lite sightseeing med Sagrada Familia och Park Guell. Imponerande!

Får berätta mer när jag är åter vid min dator. Snart dags för vår sista kväll i Barcelona men jag hoppas denna inte blir lika sen och blöt som de två tidigare. Har varit ute och ätit med makens kollegor och det har innebaruti huvudvärk och allt för lite sömn. Ja, ja ... vila får vi göra när vi är hemma igen.

• förhoppningsis

God morgon! En lite sliten Förhoppningsis här, kom hemtrillande vid 3 inatt och vid 5 väcktes jag av mannen som skulle ut och jaga. Jag somnade om rekordfort, vet att vi pratade lite men jag har inte en aning om vad vi pratade om. Idag är planen mer Gossip GIrl i soffan med nya Elle.

Amelle
    Grattis på födelsedagen!! Trevligt med födelsedagsmiddag ute, praktiskt att slå ihop det med andra födelsedagsbarn.
    Var det mycket folk på IKEA? Har hört att det tar ång tid att beställa köket där om det är folk som stör hela tiden. Vad blev det för kök?

Margaux
    Champangekurs, ditt jobb låter alltid så "ojobbigt" i mina öron, bara massa saker som andra associerar med glamour och vardagslyx/lyx. Insnöad i nordnorge är kanske inte så kul men att komma hem till en stor alla hjärtansdag middag är aldrig fel! Vilket mottagande!

Gemma + Izunia
    Slipper allt renoveringsjobb eftersom vi har hantverkare till det. Bara tanken på att måla/slipa väggar själva får min armbåge att bulta av smärta. Det svåra är att inte använda armen nästan alls då det är höger. Har packat en trave flyttkartonger nu vilket kanske inte var helt lämpligt men det måste göras och jag kan inte bara sitta och titta på när mannen gör det. Dessutom är han inte riktigt betrodd när det gäller att packa mina saker =). Det svåraste blir nu när jag är ledig 2 dagar i veckan i samband med flytten, tycker att det är perfekt tid att packa och dona på. Flyttstädningen gör jag inte heller själv utan den har vi också folk som gör. Hantverkare och städare har iof inte något med min armbåge att göra utan det var bestämt sedan långt innan, vi tycker att det är värt att betala för att slippa.

Izunia
    Åh en spark!!
    Vad tråkigt för din man att inte få vara med när de hände.
    Härligt med Reafynd, 70 % är aldrig fel! Jag har 36/37 i skor och det är inte ofta det är något kvar i min storlek så länge att det hinner bli 70%
    Fick precis som Amelle först för mig att det var en klänning till dig du letade efter inför din väninnas bröllop. Har tyvär rensat nästan alla mina bröllopslänkar så jag är nog inte till nån större hjälp är jag rädd.

Lapinette
    Vill absolut höra mer om din resa när du kommer hem! Låter som att ni hunnit med en hel del under her helg.

Har ni noterat att det är sko och handväskmässa snart?

• Izunia

Förhoppninsis jag ska själv definitivt anlita flyttstäd om vi flyttar i framtiden.. det är mer jobb än man tror. Och hantverkare har vi nästan alltid. A har tummen mitt i handen så han får aldrig komma nära nåt bygg!

Ja jag har själv stl 38 och det finns ju ALDRIG! Jag var själv superförvånad!

Ja det är alltså en brudklänning jag letar efter. Har ju inte riktigt nån aning vad gäller klänningbudget så jag antar att det ligger runt 10´. Det ska inte vara nåt stort bröllop, men några klänningar jag funnit som jag hoppas att hon gillar är dessa:

www.bestbridalprices.com/davinci-wedding-dress-t8167-p-3452.html
    Säkert too much för henne.. men jag gillar!

www.davidsbridal.com/bridal_gowns_detail.jsp&prodgroup=10

Jag har fastnat lite för sidenband då jag vet att hon inte vill ha nåt annat krams på klänningen. Den sista kanske påminner lite om en Luciaklänning...(?) Men hon ville ha bröllopet i gammeldags rosa så det kanske blir snyggt.

• förhoppningsis

Izunia
    Vi har ju av olika orsaker flyttat en vådlig massa gånger senaste 6 åren och insåg redan efter den 2a att flyttfirma är underbart. Flyttstädning har jag alltid köpt, för slö och har alltid för mycket annat att göra i samband med flytten.

Håller med om Luciakänslan på den sista, men det kan ha att göra med att det är ett rött band i midjan. Tycker de andra var fina, funderade på band i midjan på min klänning men valde en annan modell sen.

• Gemma

Margaux -champagnekurs - som man säger, "it's a dirty job but someone's got to do it".

Amelle, jättegrattis på födelsedagen! Hur gammal är du nu? Typ jätteung av fotot på fisbök att döma (smicker smicker, men det är sant).

Och Izunia, grattis till sparken! Hur känns det?

Apropå fisbök, Stålis - hur går det nu med allt? Börjar du komma tillrätta i Göteborg? Är du go och glad och gemytlig, med järnkoll på spårvagnslinjer och coola butiker (som det lär vimla av numera)?

Lapinette, är sjukt avis på Barcelona! Älskar Parc Guell och har sett Casa Mila men aldrig Sagrada Famiglia av nån anledning. Har varit i staden tre gånger, en gång i mars, en gång i juni och en gång juli, men bara korta besök varje gång. Får alltid känslan av att tiden inte räcker till, mer än i någon annan stad. Inte minst eftersom man vill promenera överallt och det tar sin lilla tid men annars kan man ju missa något... och stan är verkligen till bredden full av intryck. så - vad har du shoppat???

Izunia, vad är nu detta, ska du gifta om dig..? Skulle själv gärna göra detsamma (med samma man) om jag hade råd hehe.

förhoppningsis: Numera har vi lärt oss den hårda vägen att det lönar sig på alla plan att anlita hantverkare. Det blir ofta billigare och man räddar sitt privatliv. Enda haken är väl att det blir bättre om man gör det själv, i gengäld tar man ju otroligt mycket mer tid på sig. Typ en vecka för att tapetsera om hantverkarna gör det på en eftermiddag. Och livet är lite för kort för att man ska hålla på och tapetsera själv, är min filosofi. Gossip Girl och Elle låter helt i min smak. Och... du och jag har samma skostorlek. Vilket är extra fint här i Kina eftersom skorna i allmänhet bara går upp till stl 38, så många västerländska tjejer måste åka till Hongkong och shoppa om de inte vill gå barfota.

Själv har jag varit och simmat idag, följt av tygmarknaden + shopping (choklad och, eh, nappflaskor). Kändes helt surrealistiskt att gå runt därinne, där jag tillbringade snart sagt varje eftermiddag tidigare och nu har jag varit i den här bubblan i en månad. Dit jag snart ska återvända för monstret gnäller lite och vill att jag ska dra kossa-speldosan i svansen för femtionde gången. Yes, mannen har varit biträdande mamma idag och det klarade han otroligt bra, så bra att monstret bara skrek när jag hade henne sen, och sökte med blicken efter sin nya favorit.

....

Nu har vi ätit middag, lammgryta - ett storkok som jag förberedde i julas utifall att vi skulle få ont om tid. Det har vi nu inte men det känns ändå lyxigt att bara tina och njuta med levande ljus, haricots, pasta samt ljuvlig sallad med rostade frön och fikonbalsamico och tuff olivolja. Käkade en underbar papaya till efterrätt medan mannen doftplågade mig med nyrostad brioche från PAUL. Vet inte om jag sagt det men detta enastående franska boulangerie har öppnat flera filialer i Shanghai, bland annat en några kvarter från oss. Perfekt avstickare under den dagliga promenaden.

under middagen pratade vi lite om framtiden, med anledning av mannens förestående löneförhandling. Det han / vi vill ha är framför allt MER TID TILLSAMMANS. Få se hur det går.

Lyssnar nu på Carla Bruni och har inte släckt de levande ljusen från middagen. Tänker osökt på Sarkozy...

• förhoppningsis

Stålis, det var länge sedan vi hörde något, hur har du det i Götet?

Gemma
    Jag tror inte att Izunia ska gifta om sig, klänningarna är till hennes väninna som börjat planera sitt bröllop.

Hantverkare är guld värda! Vi målade ju om hall, innerhall kök och sovrum för ett par månader sedan och bara på det lilla hann vi bli lite osams, vågar inte tänka på hur det skulle bli med helrenovering a´la "vi gör allt själva".
    Letade du efter något speciellt på tygmarknaden eller var det bara ett spontanbesök? De bitarna skulle jag sakna om jag var du när du flyttar till Sverige igen.
    Sympatiskt med skostorlek som är anpassade till det som säljs i omgivningen, fast man kanske kommer ifrån en del av alla spontanköpta skor om man måste åka bort för att kunna handla.

Håller tummarna för att ni får som ni vill i löneförhandlingarna. Ibland är det inte bara mer pengar i kuvertet som är det viktiga vilket arbetsgivare verkar ha lite svårt att förstå. Har hört att flera företag har börjat erbjuda annat som tvätt och barnhämtning, städning och fler veckor semester numera.

Själv har jag tagit en 2 timmars promenad på Djurgården i solen, riktigt skönt! Nu har jag för första gången på 5 år använt en gemensam tvättstuga och måste erkänna att den har en klar poäng. Maskinerna går fortare och det är flera stycken... har berg med tvätt och massor med saker som måste tvättas separat så det blir säkert 10 maskiner att köra, spar massa tid och för att inte tala om elräkningen... HAr alltid använt våra egna men nu kan det nog bli så att jag gör på det här sättet ibland. Jobbigt med bärandet bara!

Lapinette
    jag har aldrig varit i Barcelona och det lär tyvär dröja innan jag kommer dit är jag rädd. Weekendresor är jättesvårt med mannens jobb, han vet ju ofta inte ens i början av veckan om han kan behöva jobba lite på helgen. Får ta väninnorna och åka dit eller nått.

• Izunia

Gemma jag hade så gärna vilja gifta om mig men det skulle vi heller inte har råd tll igen! Fast ska jag vara ärlig så hade jag själv inte vetat vilken klänning jag skulle haft! Även om jag vet den nya färgtemat och utformningen! haha!

Jepp det är min vä'nninas bröllop!
    Den här var också ganska fin. http://www.davincibridal.com/pop_up.php?style=www.davincibridal.com/thumb.php thumb/8278FM.jpg&MAX_WIDTH=301&MAX_HEIGHT=418

Jag visste inte att Davinci hade snygga klänningar..

• Amelle

Söndag kväll och vi har precis ätit smarrig vegolasagne med en sallad och lite rödvin. Har varit full fart hela helgen med födelsedagsfirande hos mamma tillsammans med syskon och respektive i fredags, Ikea och födelsedagsmiddag nr. 2 igår plus barhäng med drinkar, och i dag middag hos fästmannens bror med familj. Samt BP för mig, förstås!

Tackar för gratulationerna förresten! Gemma - fyllde 28, var det vad du tippat? Jag verkar på något sätt ha regredierat, för helt plötsligt så får jag ALLTID visa leg på systemet. Fina presenter blev det också, särskilt örhängen i vitt guld med hängande droppformad pärla som jag fick av fästmannen. Nice!

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.