• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Gemma

Yes, åtta timmars sömn, sol och ingenting planerat på hela dagen! Har just druckit cappuccino, tvättar och ska äta vår lena, ljuvliga hemleverade yoghurt + grovbrödsmacka med omelett + två kiwi + eventuellt nåt mer. Man är ju trots allt kossa.

Amelle, birkinväskan beställde min man till mig när vi var i Paris förra maj. Jag har redan en "evelyne" som är deras "indie-modell", med axelrem i canvas; den fick jag av honom i present när jag skulle börja skolan igen, här i Kina. Den är egentligen lite mer "jag" medan Birkin är för damig och opraktisk, men jag hittade en supercool variant, den klassiska, djupröda Rouge Hermes, och ett blankt, styvt skinn. Med gulddetaljer blir den härligt sjuttiotalsretro och skinnet bryter bjärt mot alla de påsiga, rynkiga skinn som är inne nu. Enda haken är att det är så förtvivlat svårt att få fram just det skinnet, den blanka ytan gör att varje liten defekt syns jättetydligt. Kände dock att jag verkligen bara ville ha just den varianten. Låter kanske märkligt att man väljer en väska som är det mest o-originella som finns, och sen kämpar som ett litet djur för att trots allt göra den originell, men det är trots allt nåt visst med klassiker...
    Ungefär samtidigt är hans handgjorda, måttbeställda Brogues (också en klassisk artonhundratalsmodell men i lite annorlunda färger som vi valt tillsammans) färdiga att plockas upp från John Lobb vid Green Park. Sen blir vi världens snyggaste föräldrar haha! Tja, vi passar på att leva ut nu när vi får tillbaka 15% skatt på allt vi shoppar, plus att vi typ inte har några utgifter alls för närvarande! Annat blir det när man flyttar tillbaks till svindyra Europa. Då blir det åter Marimekko-väska för Gemma.

förhoppningsis: Härda ut en smula! Du är ju helt ny, ge det lite tid, sen kan du ge en ordentlig utvärdering av om det är rätt för dig eller ej. Det finns positiva och negativa aspekter i alla jobb. Sorry om jag låter som en löjlig coach men du är så himla värd att ha ett bra jobb där du trivs och det är nog för tidigt att säga om det är så, med ditt nya jobb.

Och... monstret mår bra idag. Tror att det var ett fall av "nipple confusion" trots allt, efter att jag - lat som jag är - började flaskmata henne om kvällarna. Knivigt det här med amning och det har ju flytit perfekt sen dag ett så nu vill jag inte riskera nåt. Mannen flaskmatar klockan 03.30 plus när jag går ut, that's it. Hennes teknik blev också raskt sämre när hon började med flaska, precis som de HEMSKA vårtskydden så suger de helt fel, bara på tippen istället för att gapa stort, vilket genast genererar sår.

Izunia please, gör dig själv en tjänst och härda ut den första veckan när det gör ont och ta bort bebisen så fort den inte gapar tillräckligt jättestort, tills den fattar galoppen. Sen blir det inga problem! Verkligen.

Hermes: Dels hänger väntetiden ihop med skinnet, dels på grund av att de - faktiskt - är sjukt oprofessionella (jämfört med Lobb som mailar bilder etc hela tiden för att mannen ska få följa utvecklingen). T ex vägrade de höra av sig på annat sätt än via fax!!! Och självklart har vi ingen fax så vi fick ge mina föräldrars faxnummer. Nu har mannen i alla fall fått en "kompis" på maroquinnerie (skinn), en dam som heter "Henriette" och FAKTISKT hör av sig när hon lovat. Och JA när man betalar så sjukt mycket så ska de faen anstränga sig men de utnyttjar myten om långa väntetider till max.

Izunia, var ni på Bloom? Eller nåt annat? Berätta gärna! Och i sommar när vi är två månader i Skåne vore det supertrevligt att träffas och fika med bebisarna på Lilla Torg... Ser nu att det var asiatiskt så uppenbarligen inte Bloom. Och när fyller du år?

Kaplans: Jag älskar too! Köpte mannens morgongåva där, en klocka från 1956. Och ett par rubinörhängen till mig själv som jag bar på bröllopet. Sedan dess har mannen köpt ytterligare två klockor där, en Zenith från tidigt sjuttiotal, en omega från 1955.

Margaux; Please berätta allt om desserten! Och svinnacke låter mört, saftigt och gott. Ikväll kommer restaurangen till oss - vi ska beställa lyx-thaimat, typ kyckling bakat i bananblad, lergryte-ris med hälleflundra och jordnötter, med mera. I morgon har jag tjejmiddag på en marockansk restaurang, yes! Undrar vilken handväska jag ska välja? Och vilka OPRAKTISKA skor?

Kram på er! G

• Gemma

Lapinette, att har barn är typ som att vara manodepressiv (säger jag som inte vet hur det är), minus ångesten. Näe, glöm den jämförelsen förresten, USCH Gemma! Menar bara att det är super varannan dag och sååå tröttande varannan dag... eller snarare några dagar i stöten. Man hämtar energi från de bra dagarna när man bara älskar allt och öser in i de dåliga dagarna när man bara är dödligt trött.

Funkar utmärkt! Life is sweet today. Kram. G

• Gemma

Och pssst Lapinette det går utmärkt att träna. Styrketränar i lilla hemmagymmet 2ggr vecka, simmar 2ggr vecka (mannen flaskmatar då) och powerpromenerar en timme om dagen. Dvs mer träning än nånsin!

• Gemma

Hehe, nu har vi sippat cappuccino (monstret drack i vanlig ordning en trippel "latte") i två timmar på kafé. Det går utmärkt att följa hennes sov-matschema om man bara planerar en smula, och ändå ha kul. Det är så lustigt, de flesta människor (inklusive min bror och bästis) säger samma sak: "Innan man får barn så läser man alla böcker och tror att man ska ha bebisen på schema och den ska sova själv i eget rum, och sen har "man" den ändå i sängen och den får äta hela natten." Verkar som om jag och mannen är de ända nyblivna föräldrar som lägger sin plutt prick klockan åtta varje kväll varpå den sover i tre timmar; under tiden äter vi middag, dricker vin och pratar om... annat. Om vi lyckas. Sover ett par timmar, innan det är dags för sista dagsmålet. Sen sover vi alla gott i våra egna sängar, jag och mannen tillsammans. Och på morgonen vaknar vi alla och åtminstone den lilla har fått den sömn hon så väl behöver... och mina nipplar en skön åttatimmars-rast.

När jag ska bjuda över en väninna så kan jag säga "kom klockan ett för då sover hon i två timmar." Och så gör hon det, och vi kan prata och äta lunch. Eller, till föräldrarna: "Ring klockan fyra för då har hon ätit i en timme och är på gott humör och vill gärna charma er på videosamtal via SKYPE.

Varför vill inte fler ha det så..? Bebisar är sjukt lättlärda, de kan tränas till nästan allt.

• Gemma

Okej jag är sjukt odräglig, jag vet. Men jag vill också förmedla till alla som inte har barn att livet inte tar slut bara för att man får ett monster. Ja, allt det där jag önskar att någon annan hade sagt till mig, på den tiden när jag så starkt kände "ALDRIG!" Istället för att bara få det att framstå som något man bara drabbas av och har noll kontroll över. Kortsiktigt har man inte det, men långsiktigt, absolut.

• Gemma

Amelle, HURRA för du har födelseda'!! Och Margaux, hmm, Argentina har jag missat. När, hur? Sydamerika ligger högst på vår wishlist, under Nya Zeeland.

Nu ska jag lägga mig och nappa. Tröttheten ligger som en dimridå över livet, jämt.

• Gemma

Oki girls, nu har jag varit i italienska delin och köpt tryffelhonung, rosmarinhonung och honung med peperincino (vad det nu betyder). Har också extralagrad parmesan + chevre i kylen + sallad. Några förslag på vad man ska göra med sina investeringar?

• Izunia

Gemma restaurangen heter Lemongrass. Ligger mittemot Wallmans, nära Lilla torg.
    Det vore helt klart perfekt med en fika i sommar! Jag har intalat mig själv att jag ska ha superkoll på allt med bebisar inom några veckor! haha.. good luck!
    Själv fyller jag år på internationella kvinnodagen - 8 mars!

• Amelle

Hello gal's!

Gemma - lät grymt gott! Pepperoncino är typ pepperoni :)Oooh, nu blev jag hungrig på goda ostar. Birkinskinnet låter snyggt om tusan, gillar verkligen Bordeauxfärgen.

förhoppningsis - håll ut! många jobb tar det ett tag att komma in i. Tror du inte att det finns en chans till förbättring?

Izunia - vilken girl power att fylla då!

• Gemma

Izunia, lemongrass var en av våra favvorestauranger under våra malmö-år. Speciellt desserterna var jättemums!

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.