För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
Girls, jag valde en mångtydigare namnapproach den här gången för att sätta mindre press på oss alla... inte minst mig själv. visserligen ska jag ju bebis-sunka in style, med min fotsida, skära Vera Velour-rock, men glamour måste få ske på frivillig basis. Och det lär den ju göra, eftersom vi är som vi är hehe.
indiebrud, du tänkte på pricken som jag! Vi har morgon när ni ligger och sover, alltså inbillar jag mig att vi ligger före. Kul att göra det i nåt avseende, i alla fall!
Amelle, när vi hade beajoulais noveau-partaj förra året gjorde fransmännen stooor affär av att vi fick öppna årets skörd hela sju timmar före Frankrike! Livets små glädjeämnen.
Ett annat glädjeämne var vårt adventsfirande igår, med två trötta svenska vänner som modigt nog tagit hårdsäng-tåg (man delar in vagnarna i "hårt säte, mjukt säte, hård säng, mjuk säng") i trettio timmar, från södra gränsen upp till Shanghai. Efter att ha fått the Gemma-treatment blev de som nya och fick stjärnor i blick. Levande ljus, Richard Hawley på stereon, rykande blossaglögg, Annas-pepparkakor, clementiner och småprat, följt av en marockansk gryta med bulghur, sallad och en riktigt god merlot (det var mannen som hade storhandlat). Nu ligger de i soffan + viksängen och dricker varsin fluffig cappuccino. Efter att i nästan två månader ruffat omkring i Thailand, Cambodia och Vietnam är de väl värda en minisemester i casa gemma, inte sant? Idag ska vi åka upp i höga, höga tornet (jin ma), en av mina egna favoriter, rakbladsvass och stiliserad som en blyertspenna. Vi tar hissen upp till åttio-nåntingde våningen, sen åker vi tillbaka in till French Concession och käkar lunch. Efter det blir det designdistriktet och ikväll har vi bespetsat oss på kryddstark Yunnan-mat.
igår var för övrigt en ganska intensiv dag eftersom morgonen och eftermiddagen var vikt åt min andra svenska väninna som var här i samband med modeeventet. Men det är väldigt trevligt alltihop och varar dessutom inte så länge. Det enda bekymmer jag har är hur jag ska få in min träning, varannan dag. Kroppen behöver det.
Amelle: champagnekillen reagerade kinesiskt, dvs han sa bara "inga problem, inga problem". I vanliga fall stör jag mig oerhört på just den frasen (eller vad säger du Stålis?), de kan säga det även om ditt vardagsrum står under 30cm avloppsvatten, men nu var jag framför allt glad över att befinna mig väldigt långt ifrån stureplan.
Förhoppningsis, har bara varit på en bal, på rådhuset på nyårsafton. Otroligt coolt med ditt balarrangerande! Förstår dock att det kan vara lite stressande att behöva ha så mycket klänningar. Du borde absolut ha direktlänk till en av mina kinesiska skräddare ;) Med klassiska champagneglas, menar du såna där platta? Då försvinner bubblorna väl rätt snabbt? Jag skulle nog bli stressad och dricka ännu snabbare ;) Och ja ja ja, ge mig nobelskvaller! Du kan ju alltid fejsboka om det blir för offentligt här ;)
Stålis, hälsa HK och den underbara shoppingen! Själv fick jag förklara för hitresta svensken att han dessvärre var tvungen att nöja sig med ett av tre alternativ om han prompt skulle köpa nya byxor: 1. Skräddare, men det finns det inte tid till. 2. H&M 3. Dolce & Armani, à 7000 pix (inklusive 50% påslag och importskatt). Han beslöt sig raskt för att vänta tills de anländer i Australien, där de ska fira jul.
Nu ska jag gå och mörda en mango. Kram på er, G
Amelle
Även om det inte är lika hypat längre att klä upp sig och få hår och smink fixat är det fortfarande ett väldigt trevligt avbrott från vardagen.
Balerna på Karlberg är väldigt trevliga! Första gången jag var där var jag sååå besviken, vi var så många så vi fick inte plats i balsalen så det blev i deras gympasal istället, även om de hade försökt få den fin så är det inte samma sak. Mycket bättre andra gången när jag var där, då var vi i deras riktiga sal.
Gillar deras koncept med 3 dagarsfester!
Gemma
Vad skulle din skräddare ta för en klänning?
Vore faktiskt ett alternativ, kan bli lite knepigt med provandet bara.
Är det inte lite "slöseri" att bjuda de svenska vännerna som är på väg hem på svensk glögg? Ni lär ju uppskatta det 100 gånger mer än vad de gör.
Jo jag menar såndana platta glas, visserligen försvinner bubblorna tidigare. Men efter att ha rusat runt i high speed fart och fixat det sista och dubbelkollat allt så är det helt ok eftersom det snarare handlade om att svepa på stående fot för att lugna nerverna. Dessutom var den inte äkta, hade aldrig funkat i vår budget, det var ju närmare 700 personer där.
Nobelskvaller kommer levereras, det finns skäl till att inga journalister är tillåtna på night cap, inga kameror alls. Rätt bra alla kan slappna av på ett annat sätt vilket leder till roligare festande. Pristagare som hittar på bus osv.
Förra gången blev det efterfest på Grand på ett rum där.
Är det försvarbart att sy upp en ny överdel till en kjol för ett tillfälle?
Då det är balklänningsdax igen om 7 dagar, och sen 3 dagar igen efter det har jag lite balklänningsproblem.
Har en trave i skåpet, 2 av dem är jag inte sugen på att ha nu så då är det 3 kvar. 1 hade jag i lördags, 1 lånade jag ut i lördags men den hinner chemas. men den sista är jag inte nöjd med överdelen på, sydde den i thailand och överdelen blev inte bra (2delad) så är det ok att jag syr upp en ny? Har 10 dagar på mig...
Gaah! Nu bidde mitt inlägg borta.... Grrr.
Då är frågan, orkar jag skriva allt igen? Troligtvis inte....
förhoppningsis, klart du ska sy en ny topp! Du använder ju dina klänningar och det får man väl säga är kriteriet för att få lyxa med en ny.... Det hade varit värre med mig!
Ska du på Nobelmiddagen? Det är hög lyxfaktor det... Hur kommer det sig eg att du springer på bal hela tiden?
Izunia, Tokyo låter superlyxigt! Vart ska ni sen? Har alltid velat åka till Japan!
Gemma, det är alltid supermysigt att läsa om dina eskapader... Skönt att mannen inte blev arg, men det är ju onekligen mest gulligt att du inte har koll på storleken!!
Min helg var mest jobb och en avslutande lugn söndag... Med städning och lite julpynt. Ett Pilates pass med efterföljande träningsvärk. Och en middag av älgkalvsgryta a la Boef Bourgoignon med Chianti till. Avslutningsvis blev det lite Blossa starkvinsglögg och skön stämning med adventsljusstake och mörkt och regnigt väder....
Visste inte att Ikea hade ett så bra julutbud... Ska kolla in det!!
Nu är mitt nya pass beställt, kom på att jag knappast kan åka till London i mitt gamla namn när jag beställt biljetter i det nya. Som vanligt var det tekniskt fel där så det tog eeevigheter. Klart om en vecka... Lite läskigt, känns väldigt definitivt att byta identitetspapper.
Hej vänner! Kall morgon, väninnan är förkyld, hoppas hon inte smittar mig... hittills har jag blivit jättesjuk två gånger av fyra när vi haft besök. Men det är ingen svensk förkylning utan en asiatisk och då är det nog ingen fara (de svenska är mycket värre).
Igår blev hur lyckat som helst, vi åkte upp i Jin Mao som sagt och tog en massa vackra foton, sen blev det lunch på favoritstället, högst upp på deras uteservering med vy över parken. Efter det åkte vi till designområdet och strosade runt, bland annat till en väninna som är en av få namnkunniga formgivare här i Shanghai. Det var hon som gjorde min brudväska, i cremefärgad siden, med handbroderier och några sporadiska små swarovskikristaller. Det var extra kul för min hitresta väninna eftersom hon är utbildad tillskärare (bl a har hon jobbat hos Day Birger & Mikkelsen i köpenhamn). Under eftermiddagen var vi lata, gick mest runt och kollade butiker och gallerier och drack cappuccino. Det var riktigt kallt och juligt. Jag köpte också en jättesöt blomsterkrans med små bär och kottar i en ny blomsterbutik. På kvällen gick vi till Lost Heaven och käkade yunnanmat i bedårande miljö (de röda väggarna liksom glöder i stearinljusens sken). Efter min vanliga kvällsmassage från maken sov jag gott. Ja, han insisterar på att massera mig VARJE kväll numera, oavsett hur trött han är, och jag har inga invändningar ;)
Idag har jag träningsmorgon medan vännerna går på museum. Sen ska vi sammastråla på vanliga lunchrestaurangen (vi var rörande eniga om att vi inte behöver gå någon annanstans), därefter blir det fotovandring i gamla stan. Ikväll ska vi käka upp resten av maroccanska grytan och om vi orkar tar vi en drink med neonfärgad skylinevy på en terrass på The Bund.
Förhoppningsis: Håller absolut med dig generellt när det gäller att slösa glögg på svenska vänner som ska åka hem, men vi har köpt sju flaskor (4 vinglögg, en rom, en cognac) så det lär räcka... plus att just de här vännerna kommer till oss via kambodja, vietnamn och thailand, sen ska de vidare till Australien där de stannar i en månad... så de var minst lika utsvultna på svenska specialiteter som vi. IKEA har dessutom väldigt schyssta priser, runt 55 kronor för en flaska glögg och lika mycket för en Aladdin-ask. Klart man passar på att bunkra upp med lite extra!
Margaux: Du måste kopiera dina inlägg innan du skickar dem! Nu gick man ju miste om ett gourmespäckat lyxinlägg, åtminstone till en del. Men det var kul att du ändå tog dig tid och gjorde om eländet. Vad har ni för temperatur i exotiska Oslo? Vad har du på fötterna?
förhoppningsis: Klart du ska ha en ny top, inför nobelfesten (eller helt enkelt en större bal) är allt motiverat. Kör! Se bara till att någon plåtar dig så att du känner att den fått beskådas vid mer än ett tillfälle. Mina skräddare syr exakt enligt mina anvisningar, om jag har tur... annars får de göra om. Noggrannheten är suverän liksom priserna, materialen är sådär, initiativrikedomen är på minus. Bäst är om man redan har ett favoritplagg som man ger dem, så kan de kopiera i fler upplagor och färger. Har gjort så med flera av mina Isabella Oliver-toppar. Dessvärre har jag det pikanta problemet att jag äger på tok för många fina gravidkläder, flera av dem har jag aldrig använt!! Hur ska jag hinna nu? Vad jag däremot lever i är mina senast inköpta pashminasjalar; en chokladbrun och en svart. Känner mig alltid så varm och fin i dem. Margaux, har du hunnit använda dina?
Och MLU, var är du?
Mrs H2B? Saknar er!!!
Skönt att ni verkar överrens om att det är ok för mig att köpa en ny överdel! De flesta av klänningarna är hela och då är det svårare att ändra något större. Till den i lördags sydde jag på ett band med swarovskikristaller runt urringningen och la till ett sidenband runt midjan.
Ser alltid till att jag fotas innan jag går hemmifrån men jag orkar inte släpa med mig kameran på balerna, då litar jag på att jag fastnar på någon annans foton.
Lite bilder från olika baler ligger på facebook. Har inte hunnit lägga upp något eget från iår ännu, men några har addat mig på bilder så de finns i mitt galleri.
Margaux
Nobel är indelat i 3 delar, i år ska jag inte på själva middgen utan bara på själva festen. Ett komplicerat system men praktiskt.
Gemma
Massage varje kväll, låter som om du och jordnöten blir ordentligt ompysslade!
Med så runtresta gäster är det faktiskt en helt annan sak, då ville de nog också verkligen ha svenska saker som glögg mm. Flera som säger att IKEAS utbud är annorlunda utomlands, mer annat så att alla svenskar ska kunna hitta "vanliga" saker till högtider mm. Kul att glöggen hos er kostar 55 kr, det är ju nästan som här!
Är otroligt imponerad av att du i det närmaste är höggravid och ändå orkar traska runt så mycket med dina gäster. Det tyder på att jordnöten troligtvis inte kommer flera veckor innan beräknat, men det är ju ingen garanti.
Låter som dina gäster fick ett väldigt trevligt besök hos er, blir alltid så sugen på att åka ner till kina när jag hör om allt som finns, beskrivningarna är så målande och lockande! Idag regnar det inte (ännu) vilket alltid är något, mer eller mindre öste ner hela dagen igår...
Så om man skickar en bild till din skräddare med egna mått, funkar det? eller behöver de orginalplagget framför sig?
Det är glamour, att ha så mycket gravidkläder att du inte hunnit använda alla, många lever mer eller mindre i samma under hela gravititeten. Du får skicka dem vidare till nästa i tråden som börjar ruva eller så...
Så hoppas jag att du inte får din väns förkylning, aldrig kul att att vara sjuk!
Hej, hej!
SOL!! Och en härligt kall morgon i Oslo!! Det är typ 2-3 minus och jag har övergivigt mina höga, svarta & fleecefodrade gummistövlar till fördel för ett par nikesneakers med pälsfoder... Och till det en brutalt stor dunparkas från Peak, då behöver man inte frysa....
Igår var jag på boxning för första gången! Helt sjukt kul och katastrofalt jobbigt! Trodde jag skulle spy alternativt dö när vi var halvvägs. Ska gå igen nästa vecka!
Idag ska jag ha ett par tjejer på pepparkaksbak så nu samlar jag julpoäng delux!! Det blir säkert lite ost och någon god vin också... Ska se vad vinskåpet bjuder på!
Gemma, min syster som är typ din raka motsats(i klädväg) har typ inte haft några kläder att variera med... Det är hon allt för snål för! Jag har i jämförelse en gigantisk klädkonto även om den krympigt i det sista... Helt plötsligt konkurrerar möbler, vin och resor betraktligt med skor och handväskor!
Den gula sjalen använde jag i stort sett varje dag i sommar. De andra har jag inte haft lika ofta! Nu går jag oftast med en Hermèssjal i halsen... önskar mig en grön!!
förhoppningsis! om du kan sy kan du få ett mönster på en "bustier" som jag brukar sy, relativt enkel om man väljer lite stelare tyg som tajsiden, taft eller sammet.
Margaux
Jag kan absolut sy om det inte är för komplicerat, har egen symaskin och allt...
Förstår delvis tanken att man inte ska köpa för mycket gravidkläder för att man ska inte ha dem så länge. Men toppar mm använder man ju i nästan 9 månader, även efter förlossningen innan vattnet hunnit gå ur kroppen. Klart man vill vara fin även under graviditeten så de som köper ca 1 par byxor och 4 tröjor förstår jag mig inte alls på!
Box är jättekul men väldigt jobbigt! På min möhippa var vi på kickboxning för en av europas bästa tjejer, detta efter massa champange, jag trodde verkligen att jag skulle dö! Men kul var det!
Stålis
Du som väntade på Laredoute rean, fick mail om att den börjar nu med upp till 70%
Hoppas att allt är bra med er på resan.