• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • förhoppningsis

Amelle
    Jag håller med dig, det blir inte bättre av att det regnar varje dag. Massor med te och levande ljus är en nödvändighet för att ta sig igenom den här tiden. Skulle vilja ha doftljus, men jag har ännu inte hittat några som mannen gillar än.
    Modigt av dig att hoppa igen, men jag antar att det är något man måste göra för att komma över "första gången efter olyckan" kanske blir lättare sen.

Lapinette
    hur var Rosendals marknad? Vet du om de har öppet på vardagarna eller är det bara helger? Gillar julmarknader, så mysigt och luktar så gott av brända mandlar mm. Utsikt över takåsarna är en stor bonus, även om det regnar och är grått som idag är det roligare utsikt. Själv stirrar jag rätt in i ett kontor. Fördelen är visserligen att det inte är någon där på helger när man är ledig, men för mig som pluggar hemifrån är det inte lika kul.
    Skönt att du får träna igen! Jag har en förkylning som går och drar och jag aldrig verkar bli helt bra ifrån. Snart ger jag upp och tränar ändå.

Gemma
    wow vilket inlägg!
    Låter som vanligt som att du bor på världens underbaraste plats med mängder med underbara ställen och det känns som om Stockholm aldrig kan bli lika glamouröst. Även om jag vet att det är massa saker du tycker är mindre bra med kina så ser jag dem inte framför mig när jag får en bild av hur du har det. Har nog fått en riktig sagobild av att alla restauranger serverar jättegod mat, alla barer är jättebra, massor med bra affärer överallt men att man ska akta sig för simhallar för där är det spottande kineser. Vet att min bild är väldigt skev men jag får inte in något annat.

Lapinette
    Vad mysigt med presenter när han kommer hem mitt i natten.
    Vin är väl en bra gåva nu när du kan dricka det och vem vet, han kanske gömde ett paket någon annanstans...

Vi har gjort olika genom åren, nu var tanken att vi skulle köpa något gemensamt i julklapp till nya lägenheten men eftersom den flytten inte blev av så vet jag inte alls vad jag ska hitta på. Har total idetorka, mer prylar känns fånigt då vi troligen kommer att flytta rätt snart ändå.

Nu har min amaryllis börjat blomma, fick en som snittblomma i lördags, i en bukett med lite barriga grenar mm, väldigt juligt.
    Ska snart fixa naglarna och sen blir det lunch på stan med en vän. Då städerskan kommer idag tänkte jag ta en lång shoppingvända men vädret är så tråkigt så jag hoppar nog över det. Funderar på att köpa en mellanlång yllejacka/kappa. Har en jättefin "rumpkort" svart från Bruuns Bazaar och en hellång som jag mest använder över balklänningar. Vill ha en lårkort också, men är rädd att det ska se konstigt ut då jag är ganska kort. Vill inte se ut som om någon har kapat av mig benen, även om jag nästan alltid går i högklackade stövlar.

• Stålhandske

Hemma igen i Kina, så skönt! Nu ska jag läsa vad ni har diskuterat de senaste dagarna så uppdaterar jag om vår tripp imorgon. Är så trött nu och mina elefantben värker efter allt promenerande de senaste dagarna!

• Gemma

Tillbaka från prenatalklassen, det ska bli så skönt att slippa sitta 1 timme i bilkö varje onsdag, och slippa äta alldeles för mycket och alldeles för sent, för att man är så sjukt hungrig (middag 22.30 är ingen höjdare), och sedan ha en djävulsk halsbränna halva natten. Det var kul att jämföra magar också, flera av tjejernas magar har trillat ner under den senaste veckan och de ser ut som stora trekantiga tobleronebitar allihopa. De flesta hoppas på för tidigt födda bebisar så att de blir små = lätta att klämma ut. Jag vill ju framför allt ha julhelgen i fred (förstår ni nu hur viktig julen är för mig?) plus hinna förbereda mig; antar på något vis att jordnöten ändå inte går över fyra kilo och då grejar jag nog det där ändå. .Med andra ord är jag fullt nöjd med en jordnöt som slagit sig till ro precis under revnenen, det verkar helt enkelt som om den tänker stanna där ett tag och snarare födas lite för sent. Men man vet ju aldrig.

Simmade tusen meter i morse men fick tillbringa de sista 13 längderna med att koncentrera mig på att inte... kasta upp, sån halsbränna har jag. Och då tar jag ändå piller. Men jag är så jäkla envis. Har jag bara orken och styrkan så SKA jag träna fyra gånger i veckan, oavsett om små knivar far upp och ner i strupen hela tiden. Har också bestämt mig för att köpa hantlar för att kunna fortsätta hålla igång efter födseln, hemma, utan stress.

Efter simingen mötte jag vännerna på maroccanska restaurangen. Vädret var sagolikt och vi satt på terrassen precis vid den lilla sjön i parken; solen förstärktes av värmelampor och vi kunde sitta i bara tunna tröjor. Efter 2,5 timmars snack satte jag dem i en taxi och skickade dem till båtarna, sen åkte jag och shoppade! Hade hittat ett par skor som jag måste måste ha. De är sååå söta! Ballerinas i riktig päls (kossa) med stora, fina leopardmönster och brun sammetsrosett. Exakt såna jag ville ha. Handlade också lite mat och satt därefter nästan 2 timmar i bilkö, sjukt trist! Hann i alla fall i tid till sista prenatalklassen som handlade om amning. En del var ren propaganda; de flesta kulturer har alltså inte 90% amningsfrekvens som vi svenskar, och framför allt ammar man inte så länge. I frankrike (som jag berättade förr) ammar t ex knappt 30% av kvinnorna. Men det blev också en massa tekniksnack. Bland annat fick vi lära oss hur man gör för att bebisen inte ska tugga sönder bröstvårtorna, det ligger en hel massa teknik i det där. Plus att bröstvårtornas själva beskaffenhet styr mycket (mina är sedan graviditetens början väldans greppvänliga tack och lov). BM tyckte inte att man behövde de där skydden om man gjorde rätt. En bra grej på vårt BB är alltså att man stannar kvar i ett antal dagar i det fina rummet. Det första 1,5 dygnet rekommenderas man kalla på en sköterska varje gång det är dags för amning så att hon får instruera och säkerställa att man gör rätt - allt för att undvika problem senare. Plus att man tydligen alltid får mjölkstockning efter tre dygn och då vill de att man ska vara inom räckhåll för dem så att de ska kunna massera efter konstens alla regler. Oavsett om det stämmer eller ej så känns det i alla fall tryggt och bra.

förhoppningsis, det finns en massa skit och elände i Shanghai och det har jag också berättat om. Som att 40% av befolkningen är TBC-bärare och att de sprids när de spottar och hostar vilket de gör hela tiden (inte bara i poolen) och att 10% har hepatit B. Luften gör mig sjuk vissa dagar och det stinker av lösningsmedel som varit förbjudna i Sverige i typ 50 år (senast idag hos oss, när de målade fönsterkarmarna). Men det där har jag liksom tjatat så mycket om och det gör mig bara så beklämd. Så jag väljer att vara glad och ha roligt. Det är liksom det som är poängen med att vi bor här. På senare tid har jag också tänkt att om jag är glad och pigg så blir jag en bra mamma åt jordnöten = ger den en bra start i livet, trots att det är mycket farligare här än i Europa.

• förhoppningsis

Gemma
    jo jag vet, men jag har en tendens att förtränga de delarna...

• Amelle

I dag har det varit full rulle på jobbet, oj oj. Fick ändå en skön avslutning då jag var på massage. Eller förresten, skönt är kanske inte rätt ord, snarare var det som en njutbar misshandel av min stackars rygg. Ni vet när det gör ont utav satan fast på ett nästan perverst skönt sätt :) Så går det när man sitter framför en dator och knattrar hela dagarna. Muskelknutor kommer som ett brev på posten.

Gemma - altid lika härligt att läsa dina små essäer. Håller med förhoppningsis om att man mest blir suktad och vill åka dit! Mannen min kommer hem nästa fredag, jippi! Då stannar han dryga 3 veckor, dessutom.

Lapinette - vilken trevlig överraskning din man kom hem med. Ni verkar ta hand om varandra ordentligt i denna process som ni är mitt uppe i. Men så är det väl - antingen svetsas man samman eller så tär det på relationen av att möta motgångar.

Stålis - välkommen hem och berätta gärna om dina äventyr i HK när du pustat ut.

förhoppning - hur går det med lägenheterna? Ligger ni lågt på köpfronten med flit eller har ni inte hittat någon ni gillar? Man funderar ju på om prisraset kommer fortsätta, samtidigt finns det ju en himla massa lägenheter ute just nu innan jul. Ska gå på tre visningar på söndag, spännande.

Margaux - gillar box jag med! Brukar alltid försöka tvinga med kompisar på det, men nu är det ingen hit eftersom jag inte kan springa. Älskar att man får ta ut alla sina agressioner samtidigt som det är superbra träning.

• Amelle

...och nu är jag extremt glad att jag kopierade mitt förra inlägg då BT plötsligt la av...

• Gemma

förhoppningsis: I know, I am the same. Och det är inte så svårt att förtränga dåliga saker i den här stan. Våra vänner som varit här var ganska skakade efter både Thailand och Kambodja, däremot. Andra som varit i Indien säger också att det är svårt med den sociala misären.

Det värsta här är ju själva systemet och alla dödsstraff, men dem ser ju inte vi...

• Stålhandske

God eftermiddag Gemma plus jordnöt och god morgon alla nordbor! (Snart är jag en av er!)

Hong Kong är gött, som vi säger i Götet. Vi hade ju tänkt från början att ta en tur till Peking istället för Hong Kong som vi ändå har varit till så många gånger förut, men nu är jag glad att vi ändå åkte till HK, det är en så trevlig stad. (Lapinette, ni måste ta er hit!)
    Nåväl, vi har hunnit med ett gå säkerligen tjugo mil trots ett superbt tunnebanesystem, shoppat teknik (Bland annat en digitalkamera- äntligen) och kläder och cashmere och provat pälsar! Mannen ville att jag skulle köpa päls men när jag väl stod där framför raderna av alla nytillverkade, fina, samvetstyngande skapelserna så tog det ändå stopp; Det gick bara inte. I alla fall inte att köpa en helt ny.
    Letade efter ett par snygga skinnstövlar också men inte hittade jag några som föll i smaken, så typiskt då jag verkligen behöver ett par.
    Sen köpte jag nästan en Mac, Gemma! Men beslutade mig för att jag köper i Sverige så får jag svenskt tangentbord. Nu har jag inte det, och ibland blir jag förvirrad då bokstäverna och vissa tecken ligger "fel".

Vi har även ätit mumsmat i Sohos mysiga kvarter, bland annat min favoritrestaurang med spansk mat. Soppan med svarta bönor, fajitas och nachos. Det behövs inte mycket för att jag ska bli nöjd!

Tills slut höll vi nästan på att missa sista båten till Kina igårkväll. Jag sprang säkert en kilometer och kryssade mellan folk i mina högklackade skor för att hinna till biljettluckan medan mannen lunkade efter med alla väskor och påsar. Som tur är hann vi med! Det var svettigt.

• Stålhandske

Vi drack även julmust och åt pepparkakor inne på IKEA, däri bestod mina julpoäng!

• Stålhandske

Förhoppningsis, jag såg en bild från balen på Facebook. Du såg ut att ha skoj! Vad kul att tillställningen blev lyckad!

Gemma, känns halsbränna verkligen som kvinar i halsen? Jag har nog aldrig haft halsbränna. Att du står ut!

För övrigt har jag boxats jättemycket i mina dagar; kickboxing, vanlig box och riktig boxning. Det är jätteskoj och verkligen uttömmande! Sen får man fantastiskt snygga axelmuskler efter ett tag. Tyvärr har jag inga sådana nu, får starta projekt boxning när vi flyttat hem.

Projekt "flytta hem - panic edition" börjar officiellt NU.
    Packa packa packa, fixa fixa fixa.

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.