För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
Kenneth Lane heter han som har gjort min jordgubbe.Här är lite av hans grejer:
www.merola.co.uk/acatalog/Kenneth_Lane_Necklace.html
Vet ni om snö har nån hemsida?
Jag har en kompis som är hypokondriker. Den milda type iofs, men jag lovar att han har haft ALLA dödliga sjukdommar som finns...
Ibland blir jag lite uppgiven på att han lusläser läkarlexikonet och hittar det mest omöjliga åkommer!
Verkar jättejobbigt när det går ut över barn och familj...
Barn ska liksom vara sjuka när de är små! Ibland är det ju ett under att de växer upp överhuvudtaget så som det rosslar och snoras och hostas...
Margaux: Så fort jag får och vill dricka vin liksom... ordentligt, ska jag ödmjukast be dig om lite italienska vintips. Mannen inbillar sig att vin måste komma från Frankrike, skitlöjligt jag vet.
De där snobbarna, går de i vissa fall in för att sätta dit dig?
Njuter av stängda fönster, hyfsat utvädrade färgångor och värmen på max... känner mig lite dåsig... soffa... zzz...
Gemma, nä egentligen inte! De sätter dit sig själva ibland dock!
Men oftast(irriterande nog..) inte när de pratar med mig direkt utan när de skryter om sin kunskaper till kollegor etc... Då kan man nästan dö av irritation över att man inte kan gå in och korrigera!
De flesta har löjligt stor respekt för titeln sommelier... Som om man skulle vara allsvetande liksom, det är nästan omöjligt med tanke på hur stor vinvärlden blivit....
Det ÄR skitcoolt att vara sommelier, man är ju för bövelen expert! Hur många kan titulera sig det? Och till råga på allt inom ett område där folk verkligen håller på och ska göra sig viktiga hela tiden, ofta utan anledning... Njut av respekten, du rockar.
Om du skulle nischa in dig då, vad skulle du välja för typ av vin? Jag är väldigt fascinerad av dessertviner typ Sauternes, att de kan bli så gamla, och så snygga, som flytande guld... vår minimala vinresa med boende + provning + vandring i cavesen i Tokaj var hur cool som helst. Även om den lite bittra smaken från aszudruvan är speciell. Men det handlar ju om mitt ursprung ;) Jag älskar när vin blir sådär folkligt och man kan uppleva det på plats, i historisk miljö. För mig är det viktigare än att vinet är superbra. Det BLIR liksom ofta superbra om inramningen är rätt. Förstår du hur jag menar?
Ser fram emot nästa vinresa - till champagne...
Nu ska jag dryga mig lite och korrigera dig Gemma!
Druvan som är vanligast i Tokaj heter Furmint och blandas ibland med Hárslevelú...
Aszu är benämningen på de söta vinerna som är "botrytis"(ädelröta)drabbade, med följdbenämningen Puttonyos (kommer från de 25 kg korgar med ädelrötedruvorna som hälldes i vinet, ju fler korgar, desto sötare vin...ex. 3,4,5,6 Putt. Ibland kallas Botrytisdruvorna Aszu... Förvirrande, ja vet!!
Jag är för att generalisera en Champagne tjej... Passar till allt och gör en glad! Perfekt!!
Här håller fredagsstämningen på att infinna sig ? härligt. Och julpyntsstämningen med för den delen, då vi har en blodig tävling här på jobbet om vilket rum som har bäst julpynt.
Tävlingen avgörs på julavslutningen nästa vecka, men än så länge måste jag säga att mitt rum leder överlägset. Vi kör tema kitsch, med en grön granslinga i plast med små ljus upphängda i fönstren, rött, tjock glitterband över ingången och runt klockan, diverse tomtar, änglar, julkulor och ljusslingor, samt kronan på verket: en ljusslinga i form av små tomtar.
Grannrummet försökte kontra genom att köpa ett irriterande änglaspel och bjuda på julfika samt julsånger, men än så länge ligger de way behind.
Intressant med en lektion Margaux! Jag är också en champagnetjej, men älskar också söta viner av typ Tokaj och Sauternes. När jag var på bröllop hos franska släkten i somras bjöds det ett underbart vin på dunk (som påminde om Sauternes men hette något annat) och som fungerade fantastiskt till foie gras.
I kväll blir det mer vin för moi då jag och tjejerna ska fira att en kompis äntligen fått jobb. Och imorgon blir det glöggfest hos min f.d chef. Mums!