För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
tur att jag hittade tråden nu! :) Tyckte det var lite dött i den andra! hahaha..
Nu är jag nästan färdig packad för vår resa imorgon! Känns otroligt konstigt att jag äntligen ska få slappna av i 4 veckor efter allt jobb! Bokade hotell mitt i Ginza i Tokyo så jag hoppas det blir bra. Den 13e åker vi vidare down under för några dagar i Sydney innan vi åker och firar jul in the outback med makens familj.
Innan nyår åker vi tillbaka till Sydney för att fira denna där med våra vänner och sen har vi inte fler planer innan vi åker hem. Bara njuta och ha kul!
Tyvärr blir det inte så mkt fest för mig på nyår.. då jag är gravid! Är i v 12 nu så det är väl dags att komma ut ur garderoben! :)
Nämen grattis Izunia! Superkul! Har ni berättat för släkt och vänner än?
Och Gemma, vad skönt att den lilla ärtan såg fin ut. Spännande det måste vara nu när det är så kort tid kvar.
I dag har jag städat och varit på 3 visningar, varav 1 lägenhet som var riktigt, riktigt fin. Snart blir det styrketräning plus spinning.
Wow, grattis Izunia! Så spännande! Men jag får erkänna att jag hade mina aningar då jag klickade upp en tråd för ett par veckor sedan där du hade frågat någon när hon hade berättat på BT att hon var gravid.. Då tändes det en liten lampa hos Stålis!
Gemma, hur går det till när barnmorskan klappar bebisens huvud? Är det inte en massa.. eh, grejer emellan då? Förlåt min okunnighet.
Toppen förresten att barnmorskan är på samma linje med er angående naturlighet och vaccin, etc.
Förhoppning, kom det många på visningen?
Imorgon åker vi HEM! Jag längtar mig sjuk medan jag packar och packar. En skeppning av grejer skickas i veckan, och det allra viktigaste tar vi med oss i bagaget såklart.
Nu har vi ätit sista måltiden, sushi på favoritrestaurangen blev dem, inga dim sums tyvärr. Jag inhandlade även ett par lackstövlar och sedan iväg till massage, manikyr och pedikyr. Plommonlila nagellack är så läckert!
Nu- packa det sista, skriva packningslista och ringa svärfar om upphämtning imorgon eftermiddag. Sen dusch och sängen.
Nästa gång vi hörs har jag sammanslutit mig hos er svenskor och övergivit Gemma. Hoppas du håller upp Kina-fortet väl nu!
Amelle, för min del hade H gärna fått panta burkar för att köpa min ring, låter lite mer originellt än att dra det gamla kreditkortet!
Izunia
Grattis!! Vad roligt!
Stålis
Eftersom det är bytesvisningar så kommer ju bara den vi hade tänkt byta lägenhet med. Nu hade hon med sig sin kille (lustigt uttryck om någon som är så gammal) så han också fick titta
Gemma
kikade på dina babyshower bilder på nätet, fina! Gick allt bra? Fick du några roliga saker? Vilka lekar lekte ni?
Har varit på glöggmingel nu, 4 par med tot 3 bebisar + en singelkille. Tycker nästan lite synd om honom... har ätit så mycket godis och kakor nu att jag känner mig som en duracellkanin! Ska krypa upp i soffan och se på film resten av kvällen...
haha stålis! Bra att du är uppmärksam! Men det var en oskyld fråga då en annan tjej nyligen berättat att hon var gravid!
Vi har inte berättat för alla än, men de flesta vet. Min mans föräldrar vet inget då vi ska berätta för de nu när vi kommer. Men nu är det liksom inte hemligt längre.
Gemma
vad bra att barnmorskan är förstående till er inställning, måste kännas bra!
Hej alla!
Först av allt - grattis Izunia!!! Nu när du tagit dig igenom de första kritiska tolv veckorna kommer säkert allt gå jättejättebra. Jag har ju personligen nästan bara positiva saker att säga om graviditeten, njut av den, tiden går så fort! Så vad blir det, en liten majbebis? Är verkligen jätteglad för din skull.
Igår hade mina väninnor alltså babyshower för mig. Det var hur mysigt som helst, tretton fabulous chicks, urmumsig brunch med smoothies, bagels, fyllda paprikor, massa massa pålägg, omelett, grönsaker, kaffe, té och chokladtårta med dajmtäcke (ondskefullt god bild finns på facebook). Vi satt i väninnans coola lägenhet i deras skinnmöbler och spanade ut genom panoramafönstren på den milsvida utsikten över floden, bort mot The Bund. förhoppningsis, vi lekte totalt två lekar som var en lagom mix av trams och lärdomar. Den första var en variant på amerikanska gameshowen "the price is right"; vi delades in i två lag som fick sätta postit-lappar med priser på olika bebisprodukter, typ barnmat, mjölkpulver och nappflaska. Den som hade flest rätt, vann. Vårt lag sög förvisso men samarbetet var på topp. Sen fick vi ett antal scenarior av typen "bebisen gråter på natten, vad gör du?" och "hur får du mannen att byta blöjor?". Sen fick vi lämna olika mer eller mindre seriösa förslag på lösningar. Jag tycker att jag fick en del riktigt bra input faktiskt, mitt i alla knasigheter om sömnpiller och hundhotell. Ja, och sen medan väninnorna fyllde i en liten minnesbok med meddelanden till bebisen, gissande av namn (vi har inte berättat för en enda i hela världen, men vårt killnamn, aka mannens andranamn, är väl sådär originellt, så en av tjejerna gissade faktiskt rätt där) satt vi länge och pratade om allt från resor till, ahem, bebisar. Totalt var vi tre mammisar, som alla ska ha barn inom loppet av tre dagar. På onsdag ska vi f.ö. äta middag med ett jättetrevligt tyskt par som också ska ha barn typ dagen innan jag. Jag, eller rättare sagt bebisen, fick dessutom otroligt fina och användbara presenter, bl a från Svenskt Tenn (!). När jag kom hem hade mannen skruvat ihop nästan hela skötbordet, efter en äventyrlig dag som bland annat innehöll ett besök på en äkta kinesisk brädgård. Det hela slutade med att han stod mitt i rusningstrafiken på trottoaren utanför och sågade upp en 2,8 m lång bräda; två kinesiska snubbar höll i varsin ända och ytterligare ett tiotal stod och tittade på. Till slut stannade en kille med en skraltig paketcykel och erbjöd sig att köra hem alltihop.
På kvällen hade vi lite adventsmys med julskiva, levande ljus, glögg, pepparkakor, klementiner och Aladdin-choklad. Vi har nästan knaprat oss igenom ett helt lager nu, det är inte så svårt...
Idag har jag simmat tusen meter samt beställt en bröstpump från en Schweizisk tjej som jag träffat genom mammagruppen, för jag har insett att utbudet i affärerna är uselt, om det finns över huvud taget. Hon hade hela rangen, från de enklaste manuella till "the hospital version" som man "bara måste ha" enligt de amerikanska mammaproffsen. Kan inte låta bli att le åt de amerikanska mammorna, de gör så jäkla stor GREJ av allting. För mig som är svensk så är amning liksom bara nåt man... gör. Och kan man inte så finns Babysemp. Men att hålla på och engagera sig i speciella amningsklubbar, och köpa maskiner och grunkor för många tusen kronor och hålla på och snacka om det hela tiden, man blir liksom lite generad. Det blir i alla fall spännande att se hur det går. Vi är alltså kvar i fyra dygn på sjukhuset, i stor utsträckning för att amningen ska få en flygande start. Första dygnet ska man alltid ha sköterskan med sig så att hon instruerar. Såriga bröstvårtor får man enligt min barnmorska framför allt om man gör fel (eller om de är platta eller inverterade vilket mina tack och lov inte är), och därför är det viktigt att lära bebisen och sig själv, helt rätt. Vi får väl se hur det går och om jag behöver de där skydden... känns i alla fall väldigt tryggt att ha dem i beredskap mot den lilla pyrajan.
Har vidare nappat på soffan och käkat lunch + choklad så nu kan jag inte komma på nån mer aktivitet som motiverar att jag skjuter upp det oundvikliga: Måste börja få ihop artikel-eländet.
Om lägenheter: Vår mäklare ringde hit och erbjöd oss en perfekt lägenhet, bottenvåningen av en helt nyrenoverad trettiotalsvilla i hjärtat av French Concession med gamla trägolv, dubbelglas, öppet kök, två sovrum, franska dörrar ut mot trädgården och en inglasad veranda. Priset var också nice. Hon menade att den passar bättre för våra "nya" behov (japp, ryktet sprider sig snabbt) och det har hon ju så rätt i, vi har ju planerat att tränga ihop oss en smula i vår tvåa om typ 70 kvadrat. Min spontana reaktion var: Aldrig i livet. Jag trivs så bra här. Vi har... tillräckligt. Och nu känner jag alla som jobbar här, landlorden är sjukt snabb på att lösa problem (mitt färgdilemma fixade sig t ex tre minuter efter att jag slog dem en signal - vips, så dök det upp en jättelång stege och de slapp måla inifrån vår lägenhet). Mannen var sugen på att sticka och titta på den men jag är som sagt helnöjd med vad vi har. Att två av mina mammakompisar nyligen flyttat till samma lilla gata gör ju inte saken sämre - ser fram emot att ha picnic på vår lilla gård med bebisarna, så snart det börjar bli lite varmt (i mars nån gång).
Stålis: Ha en skön hemresa. Jag ska göra mitt bästa för att försvara sveriges heder nu när du är borta, men jag kommer aldrig kunna leva upp till din tapperhet. Liksom... leva i en avkrok, köra bil, äta hund, näe, upp till stålis-nivå lär jag aldrig nå om jag så lever här i fem år till.
Margaux och Lapinette, hur var era helger? Fler julpoäng som ni vill dela med er av, kanske? Jag ska plocka upp en liten gran i morgon så jag lär väl håva in ytterligare... 10 (om man utgår från att "svensk klassisk gran" är runt 500 alltså).
Kram på er, G.
amelle: Hur mår hästarna? Rider du i innerstan eller tar du dig ut till nån förort? Jag red ute i Farsta Strand under en mycket kort period och i Täby kyrkby under en ännu kortare period, var på tok för lat för att pulsa från pendeln genom halvmeterhög snö, bara för att rida runt på en ouppfostrad blåsbälg till arabhingst / avdankad travare / finfin dressyrhäst, kort och gott: Jag gillar att rida men jag är väldigt bekväm av mig.
amelle igen: Min man är också den fiffiga typen och skulle mycket väl ha kunnat köpa ring på ekonomisk basis. En liten liten del av mig vill att han ska vara så kär att han tappar huvudet och göra impulsköp som nästan sätter honom på bar backe. Men det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända. Vilket innebär att jag känner mig desto tryggare med honom, i det långa loppet. Man kan inte äta diamanter, i alla fall har de inget vidare näringsvärde...
förhoppningsis: Skulle bra gärna ha hjälpt dig att "städa" efter din fest (läs: ta hand om en del av de överblivna snittarna).
Eh ja... jobb var det. Men det känns så väldigt mycket trevligare att sätta sig om jag har en cappuccino bredvid mig. Får ta och börja med den.