För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
Gemma, såg dina nya pjucks förresten - supersöta!
Amelle - så ert kontor är ungefär som att gå på Åhléns?!!
Margaux - ditt liv låter onekligen helt underbart!
Ska erkänna att jag också gillade Dyrberg Kern. Köpte örhängen och ett stort supperläcker armband till en nyårsoutfit för några år sedan. Har dock inte sett deras senaste kollektion så det är därför jag skriver "gillade".
Eh, just ungefär så Lapinette, och det är ändå en vecka kvar innan vår grande finale.
Här är snös hemsida. Dock inte mycket bilder på deras kollektioner. www.snoofsweden.se/
Mitt vinösa tips denna helgen till alla sötmonsar är:
Kracher Cuvée Beerenauslese
Just nu vill inte Systembolagets hemsida öppnas så jag vet inte vad det kostar men gissar mellan 100-150 kr för en halvflaska..
Gillar de Österrikiska då de generellt är lite friskare än ex Sauternes..
Tråkiga nyheterna är att Alois Kracher dog den 5 dec... Han var en riktig stjärna på vinhimlen och det blir helt säkert inte det samma med vinerna nu!
Jag måste rusa nu... Ska hinna med ett par besök, träning och allmän stasching innan jag ska på födelsedagskalas. Naturligtvis laddad till tänderna med Champagne....
Ha en strålande fredagskväll!!!
Margaux:
Korrigering vet jag inte, det du skriver stämmer i stort med vad de berättade för oss på den där vingården (Grof Degenfeldt), förutom att de kallade själva de ädelröte-angripna druvorna för "aszu-druvor", oavsett vilken ursprungsdruva de var baserade på. De var svarta och lite skrumpna.
Sen har jag för mig att det framför allt var tre druvor som dominerade; förutom de två du nämnde även muscat (?). I alla fall var ställets mest prisbelönta vin en muscatello.
När vi gifte oss tog mina ungerska släktingar med sig tolv flarror öt puttonyos (fem stjärnor) Tokaj, tror vi har några kvar... man dricker inte så mycket av söta viner tycker jag.
Fråga: Ädelröte-angripna druvor används väl i fler viner än Tokajer? Hur är det med Sauternes?
Beerenauslese låter spännande, jag fick en Trockenauslese (tysk) av pappa i examenspresent, gillade den jättemycket. Österrikiska viner har man inte direkt fördruckit sig på.
Lapinette: Tack för hemsidan, jag ska kolla in den efter att mannen gett mig massage.
Gonatt på er!
Tänk vad du vet Gemma! Sauternes, Trockenbeerenauslese o vissa Tokajer är verkligen av världens bästa ädelröte viner! En Beerenauslese är ofta men inte alltid drabbad....
Margaux: Kanske för att jag är en gottegris ;) Och för att min pappa, i synnerhet, är det... så det enda vin jag kunde när jag var pytteliten var "chateau d'yquem" för det smakade nästan som godis ju. Trots att flaskan var dammig, möglig och såg allt annat än aptitlig ut... De äckligaste vinerna är nästan alltid de där som blir resultatet när folk får en liten del av en vingård i present. Min bror fick det av pappa, som inte förstått att broren inte alls är särskilt intresserad av eller förtjust i vin. Det liksom förutsattes eftersom han är äldste sonen, spelar golf, bor (bodde) i saltsjöbaden osv. Jag hatar sånt, och det gör min bror också. Kontentan har blivit att PAPPA och mamma regelbundet åker och hälsar på vinplantan i moseldalen och kommer hem och tjatar om hur vackert det är, för min ointresserade bror...
which leads me to julklappar. Både mannen och jag älskar födelsedagspresenter OCH julklappar; i mitt fall sammanfaller ju dagarna så jag får antingen jättemycket eller få och jättedyra... ofta både och ;) Beställde just den sista julklappen åt mannen - prenumeration på färsk yoghurt i glasburk, en gång i veckan levererar de hem ett lass. Trevligt, i synnerhet som all kinesisk yoghurt är sötad och den här inte är det, förhoppningsvis rör det sig om "set" yoghurt, alltså sån som stannar kvar i burken om man vänder upp och ner på den.
Mannen ligger f.ö. bredvid mig och läser nya Monsieur magazine, efter tolv månader och lika många uteblivna tidningar gav jag upp och tecknade INTE en ny prenumeration åt honom i julklapp, istället skickar föräldrarna manuellt tidningen varje månad och den kom efter bara ett par dagar. Amelle, vidhåller att din man nog skulle uppskatta den... Optimum är också en bra tidning, som kanske Lapinettes man skulle gilla? Den är lite mer James Bond, som jag inbillar mig att din man är ;)
Om en halvtimme ska vi åka till sjukhuset och trycka på bebisen.
Amelle: Glömde att säga att det var skitkul att läsa om era pyntningsrace på kontoret. Jag blir så inspirerad att liksom... ta i lite! Och tack för komplimangen om pjucksen, de blev jätteglada och hälsar (de liksom morrade lite).
Kram, G
Lapinette: Gillar snösmyckena jättemycket, vilka skira och vackra färger som får mig att bli sugen på rabarbersaft, svartvinbärsgelé och andra svenska sommarfrukter.