• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • förhoppningsis

Lapinette
    Har fått upp farten rätt ordentligt när det gäller att göra snittar genom åren. FÖrberder allt som går idag, tex gör jag egna crostinis idag så de hinner svalna, dessutom brukar det kunna bli armt nog här hemma med alla gäster så det sista jag behver är att ha kört ugnen mer än nödvändigt samma dag.
    Men du har ju SNÖparty, viste inte att det fanns hemmapartys för det, vad kul! Det är ju faktiskt något helt annat, sitter man inte mer och tittar o klämmer/känner på smyckena då än minglar? Tycker din förtäring låter väldigt mumsig.
    Har också varit noga med att i inbjudan skriva "lättare tilltugg" och hoppas att folk har ätit innan, eller iaf att de flesta har ätit innan.

Stålis
    vill du ha lite julgodisinspiration, se tasteline.com, eller leilas jul på tv4.se hon ägnade hela programmet i går åt att göra julgodis.

Gemma
    Syltade apelsinskal i mörk choklad & dajm och mandlar i kanelmjölkchoklad har jag aldrig provat, inte heller stubbarna men de lät rysligt avancerade. Finns receptet till godiset på nätet någonstans? Brukar alltid vilja förnya mitt godisutbud lite varje år.
    TYcker att 1000 kr för god mat i flera dagar låter ganska överkomligt! Men det är med svenska priser sett. Bara att slippa laga massa mat de dagarna och vila istället är värt en hel del.

Nu har jag handlat det sista - tror jag... köpte tom en "vaxduk" till vårt soffbord. Det är ett jättefint bord från 40 talet som vi lackade om nyligen, alkohol är förödande för lacken och det har redan blivit ett märke förra gången vi hade middag. Nu köpte jag en duk i plast, helt genomskinlig så den glänser bara lite och det känns om man tar på den men annars ser bordet ut som vanligt. Då slipper jag/vi oroa oss för att det förstörs och det fina bordet syns! Perfekt!! Vuxenpoäng?

• Lapinette

förhoppning - har en väninna som säljer SNÖsmycken för ca halva priset mot i affär men jag kommer aldrig iväg och handlar hos henne så det var hon som föreslog att hon skulle komma hem till mig och då passar vi på att bjuda in andra kompisar. Perfekt att köpa lite julklappar...och så några till mig själv så klart. Använder väldigt mycket halsband, gillar det!

• förhoppningsis

SNÖ smycken är ju jättefina, vilken lyx att kunna köpa för halva priset! Hur kommer det sig att hon är så billig?

• förhoppningsis

Oj, det där ser fel ut...
    hur kommer det sig att hon kan sälja smycken så billigt?
    borde det vara

• Lapinette

Hi, hi...ja hon är inte så billig! Det är lite småhemligt det där så jag borde nog inte skriva om det här.

• förhoppningsis

ok, då ska jag inte pressa dig, gillar verkligen dessa smycken!! Du har tur som får köpa dem så billigt, då kan man ju köpa dubbelt så många.

Har precis varit och tränat, första gången den här veckan. Varje gång jag har gjort det funderar jag på varför jag inte gör det oftare, det är kul och jag känner mig väldigt nyttig + att det är superskönt efter. Blir bara inte att jag kommer iväg mer än 1-2 gånger/vecka

Har nu fixat allt jag hade på min lista idag, och gjort strax över 100 egna crostini. det går ju väldigt fort att göra själv och blir väldigt gott och dessutom lite större än vanliga.
    Nu har jag jagat ur mannen ur köket igen där de ligger och svalnar, måste gå och försvara dagens arbete...

• Gemma

Hej på er! Förhoppningsis, när jag gör snittar baserade på bröd så penslar jag skivad baguette eller ciabatta (beroende på vilken snitt) med olivolja och grillar på bägge sidor i ugnen. Är det detta du menar med crostini, eller är det nåt annat? Köpte färdiga Zeta en gång men de var snustorra och inte så goda.

Julgodisrecept - de är alla från Allt om Mat från sent 50-tal, dajmen är från nån åttiotalstidning och chokladkanelmandlarna är från Jan Heedhs utmärkta chokladbok "Choklad passion". Kan verkligen rekommendera den om du har extremt mycket tid och tålamod.

• Gemma

En vanlig morgon i Kina... arbetsledaren knackar på och frågar om de kan få öppna vårt fönster, jag säger: "Inga problem". Går efter en stund ut i vardagsrummet och ser en målare som hänger ut genom rutan och målar karmarna med stinkande primer, hela vardagsrummet luktar plus att det är svinkallt i rummet. De menar att stegen inte är tillräckligt lång och att de behöver måla samtliga våra fönster under 2,5 timmar! Fatta, giftiga färgångor! Och det är jättekallt och går inte att vädra heller (ju mer fönstret är öppet, desto mer lukt). Jag sa att de måste sluta och ringde värden, hon är tack och lov en ung tjej som har egna barn så hon sa att de ska jobba på det... i värsta fall kommer de tillbaka i morgon bitti när vi är ute och målar, sen får vi se hur lång tid det tar att få bort lukten. Det är så lustigt i det här landet, jobbarna kände ingen lukt alls och fattade inte när jag sa att det var farligt... samtidigt gör man inte manikyr när man är gravid för att man menar att det är giftigt.

• Lapinette

förhoppning - har tyvärr inte utnyttjat detta tidigare men däremot fått fina smycken när jag har haft tjejmiddagar hemma. Mitt favorit ställe i Sturegallerian har tyvärr stängt. Besökte det ofta innan jag skulle träna på SATS Stureplan. De hade otroligt många märken (jag är inte beroende av just SNÖ utan köper allt som faller mig i smaken).

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.