För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
Själv har jag haft en maximalt slapp dag efter en intensiv vecka, mest legat på soffan och surfat runt lite. Masade mig iväg på en pedikyr också, för att hedra mina ljuvliga nya små ballerinaskor - i leopardfärgad päls, kantade med brunt sammetsband. Mannen och jag var helt överens om att det var ett nödvändigt inköp, trots att de kostade på tok för mycket... men det var länge sedan jag köpte nåt riktigt fint till mig själv. Typ i somras faktiskt.
Funderar lite på hur vi gör med vår julmiddag, kanske beställa hem en roast turkey dinner, inleda med lite sill och hembakt lingonbröd, följt av goda ostar och så godis, glögg och sällskapsspel... mmm, får fråga vad mannen tycker.
Tycker att iden om att beställa hem mat låter perfekt, då jag fortfarande och ihärdigt hävdar att man inte förväntas göra massa saker själv sista tiden innan förlossning! Börjar man fixa själv så brukar det ändå skena iväg för att det blir lätt att man tänkter "men bara göra det också" sen är man helt slut!
Dina nya skor låter coola, här är det inte många balleringas i affärerna nu, ett par olika varianter av silver och guld som verkar tänkta till nyår mest.
Har äntligrn kommit mig för att hämta upp kartongen med julpynt ur källaren, lite sent kanske men ändå... fick en helt gräslig ljusstake i halm av min faster förra året, fick mig ett gott skratt när jag hittade den iår. Konstigt nog fick den ligga kvar i lådan. Borde väl slänga den men det känns så elakt.
Å vad kul det verkar ha varit Stålis...
Jag vill också shoppa!! Känns som om det var på tok för länge sedan jag köpte något som inte kan drickas...
Igår var jag på Pilates efter jobbet och hann lagom hem till lite shushi innan vi sprang iväg på The golden compass på bio. Filmen var bra och det är sjukt vad duktiga de har blivit på att animera... DEt verkar helt upplagt med en film nr 2, och det gillar jag eg inte. Om det inte är upplagt som ex Lord of the Ring som faktiskt är flera böcker...
Idag ska jag extra knäcka på en restaurant med en Michelin stjärna... Har jobbat där förr men efter det har de haft en betydande facelift och ändrat stil endel. Blir spännande.. ska hem och damma av dräkten och finna fram min Laguiole öppnare...
Hoppas jag får smaka några snuskigt goda/dyra viner!
förhoppningsis, dessvärre har jag nog inga bilder som ligger på fil... Jag var en anhängare av analog kamera ganska länge och det är en stund sedan jag hade balklänning!
Gemma, dina skor låter grymma!!
Gemma, det är klart att ni ska beställa hem en maffig roast turkey middag. Låter klart enklast men ändå trevligt.
Själv tänker jag inte laga någon julmat, endast låta mig serveras från svärmor som lagar utomordentligt god mat. Däremot kan jag tänka mig att tillverka lite julgodis för att ge bort då vi inte ger vanliga julklappar vuxna emellan i vår släkt. Har ni några trevliga recept som är väl beprövade?
Gemma, har du bild på ballerinorna? Låter superfina.
Jag var iväg idag en sväng och letade efter skinnstövlar men hittade fortfarande inga! Det är alltid samma visa för mig, Letar jag efter något specifikt så hittar jag det ALDRIG. Kan faktiskt inte dra mig till minnes att jag någonsin hittat det jag letat efter. Nej, pank och utan önskningar eller begär ska man vara när man shoppar, då hittar man alltid lika mycket fina saker och kläder!
Lapinette, vad kul att höra att ni planerat in HK-trippen i April. Det är verkligen en bra årstid att vara där, under sommaren är det minst sagt svettigt.
Förhoppningsis, är det examensfest imorgon? Vad bjuds det på om man får fråga?
Vi gör som Stålis dvs låter svärmor skämma bort oss under jul. Det blir då inget svensk julbord men det kommer vi ändå att få äta tillsammans på Gondolen med O's jobb. Funderar också på att göra en omgång julgodis, i mitt fall kola, då släkten i Frankrike tyckte om den så mycket.
Margaux - sniffa på en massa goda viner ikväll! Själv ska jag ta en tur förbi bolaget och köpa årets första glögg. Börjar bli riktigt sugen och då jag ska ha ett helt gäng tjejer hemma på lite SNÖ-smyckes försäljning i början på nästa vecka tycker jag att lite glögg skulle sitta fint. Maken har varit på bolaget på lunchen och införskaffat rödvin till helgen. Ska ha några vänner på middag.
Margaux
jag löste det med ett par meter sidenband istället, klart lättare och smidigare, har ju inte så många dagar på mig... men tack ändå! Kul att jobba extra på sådana ställen, inget vanligt extraknäck direkt. Även om du kanske inte kan dricka vinerna så kan du ju iaf lukta på dem, och sen se till att plocka ut flaskan innan den är helt tom så du får det sista *S*
Stålis
jag bakar travar med julgodis varje år, många olika sorter spec olika varianter av praliner, kola och massa olika kakor. Är det någon spec sort du hade tänkt dig?
Har samma problem som du, det är den gången jag genar genom affären eller bar agår in och tittar lite som jag hittar absolut mest kläder jag vill ha!
Min examensfest blir inte så avancerad som jag eg skulle vilja. Tanken var att vi skulle hyra lokal och ha stor middag för alla vänner mfl, men eftersom vi gifte oss i somras och hade 82 gäster så känns det lite fånigt att ha något liknande igen, även om det är för att fira en examen och inte ett bröllop. Sen tillkommer den ekonomiska aspekten också. sittande middag för så mycket folk är inte gratis. Dessutom tar det mer tid att arrangera. Istället har vi coctailparty här hemma under klart enklare former. Champange för examensskål för de som kommer tidigt, sen vin och drinkar, lite öl, cider och glögg resten av kvällen/natten. Till detta serverar jag olika varianter av snittar, ca 8-9 sorter. Då det hamnade mitt i julbordstider kunde tyvär inte så många komma, vi blir "bara" ca 50 personer. Vilket innebär att jag kommer stå i köket hela dagen i morgon och göra snittar. 50 pers a 9 sorter, ca 2 av varje = ca 900 snittar. Och det brukar gå åt. Kör samma variant av fest när vi har onflyttningsfest, brukar vara väldigt uppskattat.
Mon dieu, 900 snittar! Otroligt duktigt.
Själv så tänkte jag vara extremt lat och bjuda på smörgåsar och te när jag har SNö-försäljning i nästa vecka. Köpa riktigt gott bröd, skinka, salami, goda ostar, skiva upp lite grönsaker och göra några kannor med roboiste. Sen efteråt koka lite glögg och bjuda på pepparkakor med blåmögel, saffransskorpor etc. Det är nämligen så att folk kommer från 18:00 så det funkar inte med varm mat dessutom är en av väninnorna allergisk mot allt möjligt så paj (ägg) går bl a bort.
Ska kanske tillägga att jag sagt att jag bjuder på något lätt dvs inte riktig mat.
margaux, vad är The Golden Compass? Typ, pixarfilm? Känns som jag är lite borta från samtiden just nu... Och när du knäcker extra, går du runt med en vit duk på armen och berättar om vinet och är trevlig och sådär? Alltså, som sommelier? Ursäkta min okunskap men du får jättegärna berätta.
Lapinette, om du skulle stöta på nån flaska Blossa 07 får du hälsa från mig... pappa lyckades inte köpa nån till oss, trots att de bor i en liten stad.
fortfarande ingen som lyckats testa den?
förhoppningsis: Yes, du är snitt-gudinnan. Var på cocktailparty hos en väninna förra året; de gillar att göra just snittar (vem gör inte det?) och hade bestämt sig för att A. ha partyt vid 20-tiden och B. göra tiotalet olika sorters snittar. Kontentan blev att de stod och gjorde snittar hela dagen och sen kom folk och tryckte i sig snittarna till middag, det blev nästan som att åstadkomma en tiorätters middag! "Aldrig mer", suckade väninnan, när jag några månader senare föreslog att de skulle upprepa succén... Jag var i alla fall ambitiös nog att göra två sorter, förra tjejmiddagen. Det blev mycket uppskattat.
Godis har jag också ett gäng klassiker: Först och främst min gräddkola, sedan brända mandlar (dansk typ med karamelliserat socker), syltade apelsinskal i mörk choklad, dajm och mandlar i kanelmjölkchoklad. Mannen brukar göra ett par olika sorters tryfflar och min mamma gör de mest sagolika marsipanstubbar på egentillverkad valnötsmarsipan indränkt i grand mariner. Till slut doppas alltihop i mörk choklad. Ett riktigt vuxengodis! I år ska vi dock bara göra gräddkolan, sen nöjer vi oss med köpta pepparkakor och Aladdin-ask. Blev f.ö. lite besviken nu när vi öppnade Aladdin-ask nummer 1; man har fantastiska minnen av körsbär i likör och romrussin (mina fravoriter) men nu kändes de på tok för söta. Är också lite sur över att de tagit bort franska nougaten som var så god, och så den där räliga vita biten i mitten... men apelsintryffeln är i alla fall fin. Även om jag aldrig skulle köpa den där asken om det inte till 90% handlade om nostalgi...
Lägger upp en bild av mina sötnosar (skor) på fisbök (älskar det, stålis!) nu. Och lider med dig Stålis, köpa stövlar är svårast i världen, faktiskt svårare än att köpa bostad.
Yes förhoppningsis, det blir en kalkonmiddag. Visserligen går den loss på runt tusen spänn vilket är mycket enligt vårt nuvarande synsätt; i gengäld gäller det för 16 pers så vi lär ha mat i en vecka. Plus att det är så festligt med kalkon och trimmings!
Nu ska jag lägga mig i sängen och profylaxa lite. Mannen har redan nypt mig på insidan av låret för glatta livet, så att jag kunnat träna djup- och mellanandning. Med levande ljus, choklad och julté som inramning kändes till och med smärtan idyllisk...
Gonatt alla! G