• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • förhoppningsis

Gemma
    precis sånna menar jag, sen kan man smaksätta oljan med lite olika saker så får man olika smak på dem, eller så hoppar man över oljan helt och bara rostar dem i ugnen på ett galler, då behöver man inte vända på dem.

Oj det låter som riktiga klassiker då, får se om jag har s¨mycket tid och tålamod. Det brukar jag ha men i år är det ju lite speciellt eftersom jag vi är bortresta ch inte kommer fira jul. Har bläddrat i Choklad passion ett par gånger och velat. Har redan 2 böcker om choklad så det känns inte helt försvarbart när kokbokshyllan redan bågnar.

Brukar berätta om dina kinesiksa gravidkulturkrockar för mina vänner som precis fått barn + en som är gravid. Hysteriskt kul när man hör om det och gämför med hur de har det. Med tanke på att den ena absolut vägrar att promenera längst sveavägen för avgaserna. Man får lite perspektiv... snacka om att svälja kameler om man låter folk måla med giftiga färger men inte tillåter manikyr. Visserligen är det ångor då med men inte i närheten som av färg!

Lapinette
    Jag gillar ju också SNÖ men beroende på vad jag vill ha så blir det olika märken, rätt mycket pilgrim bla.
    Sen har jag mina halsband som jag har massor och bara älskar. Ett som jag fick när jag fyllde 25 av mannen, kjedja i vitt guld med ett hänge med 5 lodräta diamanter infattade i vitt guld och sen en pärla i slutet.
    Gillar smycken överlag måste jag nog erkänna...

• Lapinette

förhoppning - gillar också smycken men brukar vara dålig på att byta. Örhängena är morgongåva från maken och hör ihop med förlovningsringen. De har suttit där sen bröllopsdagen. Sen har jag en tjock guldkedja som jag fått av pappa typ i 18 eller 20 års present. Den har jag om det inte blir långa moderna halsband typ SNÖ. På den hänger en skruvad berlock som är svärmors (med diamanter...ja, diamanter är det självfallet i örhängena och på ringarna också ).

• Gemma

Ville inte vara hemma idag för det stinker apa trots att de aldrig tog sig in i lägenheten... när jag ringde hyresvärden dök det plötsligt fram en jättelång stege som räckte ända upp, simsalabim!

Lika lat som jag var igår, lika på G var jag idag. simmade tusen meter, sen promenerade jag ett antal kilometer bort till lunchstället och käkade oxfilé´i mangocurrysås med soppa, frukt, konstig sallad och broccoli till det facila priset 55 kronor. Sen promenerade jag vidare bort till modegatan för att göra sista delen av artikeln. Gick runt och skrev i ungefär två timmar, sen satte jag mig på ett kafé och drack illy cappuccino och åt italiensk chokladglass, medan jag ringde och beställde vår julmiddag. Det blev lite dyrare än jag tänkt mig, 1000 kuai (ungefär 950kr) men då VET jag att det blev gott för min väninna beställde en sublim thanksgivingmiddag därifrån, förra året. I priset ingår hemleverans vid önskat klockslag av en hel grillad, mör kalkon, cornbread, haricots verts, stuffing med äpple, cranberrysås, brunsås och potatismos. Helt okej. De hade en variant för 1400 också som var mycket mer prisvärd, med potatisgratäng, fyllda tomater, brödkorg, sallad, en roast pork filled with prunes, samt dessert i form av en hel christmas pudding med brandy sauce OCH en tysk weinachts stollen OCH ett pepparkakshus, men då började jag faktiskt bli en smula stressad... kunde liksom redan känna halsbrännan. Plus att vi faktiskt tycker det blir roligare att ha vårt eget lingonbröd med sill tillförrätt samt ostar, glögg och hemlagat julgodis till efterrätt. Mmmm, känner mig redan hungrig...

Efter jobb och kaffe och kalkon promenerade jag heeeela vägen hem igen, kanske 4 km. Passade också på att beställa en liten, liten gran. För de verkligt ambitiösa dignar staden numera av riktiga granar på rot som importerats från Holland, de går loss på runt 800 spänn vilket är rätt rimligt. Men jag vill ha en liten en (som i én, trädet alltså) som kan ställas i en stor blomvas, i vatten. Framför allt gillar jag att den kostar max en hundring. På tisdag anländer den. Nu sitter jag med öppna fönster och försöker vädra ut giftångorna, i ytterplagg. Det känns sådär kul efter allt mitt promenerande. vill helst lägga mig raklång i soffan och låta jordnöten rumla runt en stund (den har sovit mycket idag eftersom jag rört så mycket på mig).

Tja, som ni hör håller jag mig busy busy, precis som ni. I morgon stundar sjukhusbesök när vi ska ställa en massa frågor inför förlossningen (jag är i vecka 36 nu, förstå det!), sen ska vi shoppa lite nödvändigheter och gå och styrketräna. På söndag är det alltså min babyshower men jag skippar julfesten både lördag och söndag till förmån för jordnötsrelaterade aktiviteter. Det känns tryggt och bra att ha planerat, fast inte FÖR mycket utan lagom. Hur blir er helg?

• Gemma

förhoppningsis: Så länge dina kompisar njuter av sina graviditeter precis som jag gjort så hör väl lite nojighet till... och jag måste erkänna att jag för inte så länge sedan kom fram halvsnurrig till kontoret varje dag, efter att ha vandrat halva Kungsgatan ner, och försökt hålla andan samtidigt ;) Här använder jag nån sorts sunt förnuft, idag var luften riktigt bra så jag passade på att gå. Många bryr sig inte alls. Jag är nog extremt känslig och kinkig jämfört med de flesta jag känner här.

• Gemma

Jaa, nu ska vi få special delivery av abbas senapssill. Har redan en burk vitlökssill i kylen...

• Lapinette

En av mina fd väninnor har en man som har bacillskräck. Detta innebar att jag aldrig höll i deras barn då jag inte ville bli beskylld för att inte ha tvättat händerna innan jag tog i barnet eller för att sprida konstiga sjukdomar vidare. Det första året tog hon inte tunnelbanan och åt aldrig på restaurang, om man inte kunde sitta utomhus med barnet. När det var barnkalas så ringde de upp och frågade om det gick någon sjukdom där dessa barn (typ kusinerna till deras son) gick på dagis. Inga småbarn fick hålla eller vara i närheten så deras små släktingar fick hålla sig på avstånd...vilket små barn inte har vett att förstå. Lovar att hela släkten höll på att gå upp i atomer när det skulle krånglas varenda gång. Det komiska i historien är att detta par bodde mitt på Drottninggatan så varje gång de gick ut möttes de av massor med folk och något kvarter bort av avgaser men det verkade inte vara något problem.

• Gemma

Lapinette, usch vad jobbigt... och sådär känner jag mig vissa dagar. Fast det är mest för att jag var sjuk så himla mycket när jag kom hit. Vet du om väninnans man också varit jättemycket sjuk? Eller det kanske inte har med saken att göra?

Känner en fransman som är hypokondrisk, mer sådär att han sjåpar sig och gnäller för minsta lilla. Det komiska är att han tränar och bodybuildar som en tok för att kompensera faktumet att han är så kort. Det blir liksom lite extra löjligt då, även om det såklart är synd om honom.

• Lapinette

Tror inte han varit sjuk speciellt mycket men har en jobbig uppväxt i bagaget. Har man en tung ryggsäck så kan det visa sig på alla möjliga konstiga sätt.

• Gemma

Bijouterier är jättekul, finns ett roligt svenskt märke som heter Dadas Diamonds och för ett par år sedan var jag helt insnöad på Les Nereids, som har små stories invävda i smyckena. Har också en stor röd jordgubbe med guldduttar, som hänger i en lång, tvinnad guldsnodd. Den är kalasfin till min enkla marinblå klänning.

NK's bijouteriavdelning brukar vara rolig att titta på. Designtorget är lite för arty för min smak.

• Margaux1

Hej tjejer!

Ni behöver inte oroa er för mig... Vi smakar allt som serveras, det är hela tjusningen med att vara sommelier! Gemma, ska erkänna att jag inte går runt med handduk på armen så ofta, men i dräkt eller kostym, bepansrad med min druvklasenål och ett leende, kan man möta de mest stuck-up vinsnobbarna!!

Det var en riktigt trevlig kväll igår, och även om det inte blev några RIKIGA höjdare så blev det genomgående spännande, goda viner. Mkt Bourgogne och av någon annledning mkt Toscana... Jag stod för salget av de förstnämnda och gästerna insisterade på att dricka "supertoscanare" till någon av kötträtterna! Jaja.. gott är det ju i alla fall!
    Det som går mest är 6-8 R, och faktiskt väldigt lite vinmeny, me like!

Idag ska jag till en väninna som fyller år... Hon har fester av den sorten, där man VET att klockan blir 5-6 och att alla i genomsnitt dricker 2-3flaskor... Jag bävar inför morgondagen...

Jag gillar en del saker från SNÖ men mest Thomas Sabo och Dyrberg & Kern... Tycker SNÖ mister silverfärgen väldigt fort... Men de har fina pärlor!

Kalkon låter gott.......

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.