• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • förhoppningsis

Gemma
    Vad kul att få sitta och öppna alla paket och känna och klämma på alla saker som du bara sett på bild innan. Med alla gosiga babysaker kommer du önska att jordnöten skyndar på lite extra istället. Kommer bli en avvägning mellan det och önskan om en lugn jul/nyår.
    Får bara låta bli allt som har en igångsättande effekt, men det antar jag att de pratat om på era kurser.

Använder också bara min dator till att skriva på och spara foton mm i, och självklart hänga på BT.

• Amelle

Slakta på! Själv håller jag på med en hel hög små, pyttekorta personporträtt över året som gått.

• Lapinette

Både jag och maken har inga privata datorer då vi har laps från jobbet. Maken släpar på sin otroligt lilla, lätt varje dag fram och tillbaka medan jag bara ibland tar den hem på kvällen. Försöker mer och mer att hålla mig borta från datorn då jag sedan bröllopsplaneringen och bt-beroendet nästan varit som klistrad vid den.

Gällande julklappar så köpte jag de första på SNÖ-partyt jag hade. Kan även tillägga att det blev 4 halsband och 2 armband till mig själv. Blev som galen när jag såg allt och igår när jag kom hem provade jag kläder till smyckena (inte tvärtom). Maken fick då se en helt nya sida av mig ... som han inte trodde fanns. Sprang omkring och mannekängade och han tittade uppoffrande upp från sin dator och nickade ja, fint, mmmm...

I övrigt gick vi igenom julklappslistan för Frankrike igår och där får vi lite hjälp av svärmor då böcker och spel är svåra att hitta på rätt språk. Min familj har ännu inte gett mig någon önskelista. Det blir senare och senare för varje år då killarna blir mer och mer blasé. Två tonårskillar som i stort sett önskar sig pengar eller tv-spel. Till de vuxna köper vi inga julklappar men både min mamma och min bror fyller år så det blir presenter i alla fall.

Och just det, skrev jag att jag kom på en julklapp till maken igår. Jag som sagt att vi inte ska köpa något till varandra hittade den perfekta julklappen på internet igår. Kylie Minogue kommer till Sverige i sommar och maken har hennes skivor. Så jag köpte två biljetter till Globen .

• Gemma

förhoppningsis, du ditt ymnighetshorn av bebiskunskaper, vad har igångsättande effekt? Färdknäppen har man ju hört talas om men inte så mycket mer... vill bara veta vad jag ska undvika. Ja, apropå vad jag INTE ska göra på nyårsnatten (ligga och krysta). Näpps, vi ska äta middag med två andra par och en hänförande utsikt över the Bund. Jag tror redan att jag avslöjat att det blir Lapinette-dessert!

Lapinette, jag skulle DÖ av lycka om jag fick biljetter till Kylie-konsert! Jag älskar Kylie! Vi har också valt att ransonera julklapparna i år, familjen växer och tidigare år har vi plikttroget gett presenter till varje liten medlem men inte fått så mycket själva... så nu får det bli mail med julhälsning. Jag kan ju liksom formge JÄTTEAVANCERADE ILLUSTRATORDOKUMENT I MIN MAC ;) Men i allmänhet snor jag bara nån bild från www.gettyone.com, klonar bort vattenstämpeln, försöker minnas vad den där gubben sa under typografilektionerna och låtsas att jag har ritat själv.
    Mamma och pappa ska i alla fall få ett DVD-paket från Ginza, med En förlorad värld och lite franska filmer. Mannens föräldrar och syskon har fått symboliska presenter och mannen själv ska få tre böcker, ett Laura Mercier rengörings-kit (tre olika geggor), en plånbok och prenumeration på yoghurt. Tids nog får han även en jordnöt modell jättestor och högljudd.

Yes, det kommer en burk senapssill! En svensk journalist + fotograf ska komma hem till oss nästa vecka och, ahem, dokumentera vårt julpyssel. Och då fick han ju lov att ta med sig lite sill som betalning.

Amelle, killandet gick sådär. Får jobba mer på det i morgon. Problemet är att jag inte fått några striktare förhållningsorder än "låt pennan gå". Vad ger du för det? Big help liksom. Ska ändå försöka stryka ner till 12.000 (dvs dubbelt så långt som vi först kom överens om) för att undvika att någon redigerarvikare går fram med stora sekatören.

• Amelle

Vilken bra julklapp Lapinette, här har du en till som älskar Kylie! Hon är så jäkla cool och grym och lyckas alltid förnya sig och göra dundercomeback.

Gemma, till din stora glädje kan jag meddela att champagne funkar som igångsättare! Detta enligt flera säkra källor :) Nåja, även om en väninna bergsäkert hävdar att det var mini-moëten som fick ut ungen efter 10 dar över tiden, så vet jag inte vad man ska tro. Men en anledning att dricka bubbel är ju aldrig fel.

• Amelle

Eh, såg just att du ville UNDVIKA att få ut ungen Gemma. Tar genast tillbaka det där med champagnetrixet.

• Amelle

Så de ska komma och göra hemma-hos-reportage Gemma? Nice!

• förhoppningsis

Gemma
    precis som Amelle sa
    undvik champange då det har en igångsättande effekt, det har även sex, promenader i trappor och uppförsbackar.

Så det ska komma en journalist från sverige för att skriva om ert julpyssel - coolt! Vilken tidning då? Det måste jag ju läsa sen.

Har tagit en långpromenad idag, kallt och grått men ganska skönt ändå. Nu blir det snart att hoppa i dushen, och börja fixa hår och smink inför ikväll.
    HAr hunnit med två muggar glögg, lussebullar, pepparkakor och polkagrisar idag.

• Gemma

förhoppningis, reportaget ska publiceras i mamsens och pappsens lokaltidning och de har ingen aning. De ska vara själva på julafton och lär bli mäkta glada och förvånade över att se bilder på sin dotter som står i Shanghai och gör julgodis.

• Lapinette

Gemma - vad skoj! Antar att dina föräldrar kommer att bli mäkta stolta men samtidigt sentimentala när de ser dig i sin lokal tidning. Så nära men ändå så långt borta!

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.