För mycket är aldrig tillräckligt.
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)
Gemma
hur kom tidningen på att de ville göra reportage om er görandes julgodis? Gissar att temat är folk från trakten som firar jul runt om i världen eller liknande.
nästan färdigsminkad, väntar bara på att naglarna ska torka så är det bara att kila sen. Trevlig kväll flickor!
Återkommer med skvaller i morgon om det finns något. Alltid kul att se pristagarna få grodorden tilldelad.
Nu är jag tillbaks från mitt livs första lägenhetsvisningar.
Och det var väl.. sådär. Vi är inte riktigt säkra på hur mycket vi ska lägga då jag kommer att vara student de närmaste tre,fyra åren (På Handels i Göteborg, Förhoppningsis- vi har ett sånt vi också! ) .
Vi letade upp de två lägenheter som åtminstone hade den yta vi var ute efter och gick på visningarna.
Båda var ljusa och fina, den ena lite litet kök och badrummet måste totalrenoveras. Dessutom ligger en av stans strippklubbar mittemot, tänka sig!
Den andra var söt, men skum planlösning. Man var tvungen att gå igenom sovrummet för att nå köket samt badrummet, och hur skoj är det?
Mannen fastnade inte alls för någon, och inte jag heller om jag ska vara ärlig. Men jag kan verkligen tänka mig hur frustrerande det kommer att vara om ett tag när man gått på sjuttielva visningar och det aldrig klaffar. Stackars er förhoppningsis, ni måste vara trötta på hela karusellen! Pratade du med tjejen som kollade på er BR?
Gemma, så skoj med alla saker som kommit, gick det bra med tullen?
Vilken vagn är det ni köpt? Vilken färg?
Man ser så få vagnar i Kina, ska du inte skippa det och bära runt på jordnöten istället? Och sådana där fina byxor med hål där bak, så sparar ni in på blöjorna också?
Just det ja, intervjun!
Killen som intervjuade var super snygg och ung, då gick det lättare.
De hade tydligen hur många sökande som helst, han hade intervjuat två veckor i sträck för just denna positionen. Så jag hoppas inte på något måste jag säga!
Nu ska jag njuta av lussebulle, inte snoppform tyvärr.
Hej på er! Oj vad jag mådde tjyvens när jag gick hem från syrianska väninnan igår. Hon hade lagat fantastisk arabisk mat, pitabröd med en sesamkryddröra i olivolja, spenat med citron och köttfärs, och så en rätt som hette fetta blablablabla något och som var en riktig show: I en skål hälldes först ett lager torkat pitabröd i bitar. Sedan ett lager tomatbaserad sås med auberginer och kryddor. Sedan ett lager köttfärs. På med persilja. och till sist hällde hon en mix av tjock yoghurt, tahini, salt och vitlök över alltihop. När det fått gosa till sig högg vi in. Och som vi högg in! Ja, som vi alla vet är den arabiska maten inte av viktväktarkaraktär. Den ynka lilla plats jag hade i magen räckte dåligt, sen låg jag i sängen hela natten och lät konstigt inifrån. Vilket föranledde "galen bebis syndrom" och ingen sömn. Känner mig grusig idag och borde simma men måste och vill bli klar med artikeln så det får bli en promenad i solen, istället. Har hört av andra att man sover dåligt mot slutet och i mitt fall har det blivit så att jag sover kasst varannan natt och... precis tillräckligt varannan. Jag vänder och vrider mig och har alldeles för många och för klara tankar i huvudet, det är problemet. Och varje morgon vid sextiden sätter bebisen igång och karatekickar mig.
Hade i alla fall en mysig kväll med mannen, efter middagen. Han hade tänt en massa ljus, gjort julté (ingen glögg och pepparkakor - tack! Jag hade nog exploderat då) och satt på luciaskivan. Sen öppnade vi en av de tolv kartongerna - den med kläderna. De... kommer att räcka. Faktum är att de vällde ut på alla ledder. Alltså ni FATTAR inte hur många kläder jag har shoppat, den kommer att se helt galen ut med alla ugglor och grodor och lila velour. Galen men jättefin... mitt stora problem just nu är hur jag ska hinna ta på och av så många kläder, så att den åtminstone får använda dem EN gång. Jag får väl vara hemsk och ytlig mamma och plåta av den i alla outfits, så att de är till nån nytta... sen får jag skita i att visa den bilderna när den blir äldre så att den inte blir helt traumatiserad. Hädanefter blir det bara vitt! Eller ljusblått, eller rosa. Men en mörkbrun grej till... argh...
stålis: Jag är enig med dig. Undrar om vi överhuvudtaget kommer att använda vagnen. Det är en liten bugaboo cameleon i sand / mörkbrunt, men den är ändå för stor för Shanghai. Jag tror att jag använder de två bärsjalarna istället, typ hela tiden.
Idag har jag bestämt mig för att inte simma. Känns lite jobbigt att bryta en rutin som varit så viktig för mig, men jag måste prioritera att skriva klart artikeln, plus att jag måste besöka ett av områdena igen för att verkligen kunna återge hur man hittar den lilla gränd som jag skriver om. Vet själv hur förbannad man blir när man typ... åker till Kina beväpnad med en guide som inte stämmer, eller är bristfällig. Men eftersom solen skiner kan jag promenera dit. Nu ska jag beställa julklappar till mamsen och pappsen från Ginza. De har varit så himla snälla och hjälpt oss med alla grejerna.
Kram!
förhoppningsis: När det gäller anledningen till reportaget så gissade du på pricken rätt. Och champagnen sparar jag i så fall till nyårsafton... för det blir min sista inplanerade fest och efter det tar jag risken att den kommer några dagar för tidigt.
Lapinette: Det är lustigt med lokaltidningar, precis som du säger kommer de verkligen nära, ända in till frukostbordet... känns jättejättekul faktiskt.
Sen är det ju ingen liten lokaltidning utan den täcker hela regionen... vilket innebär att alla gamla skolkompisar och liknande kommer att få se en i sin fulla, klotrunda glans.
God morgon!! Ni har säkert varit uppe sedan många timmar redan, men jag vaknade just. Mår bättre idag än vad jag räknade med faktiskt! Kom i säng prick kl 6 i morse och hade svårt att somna men nu efter 6 timmars sömn känns det lite bättre. Inte helt sugen på julbord i dag, vi ska till Grand i Saltis kl 19 med mannend familj.
Lägger upp lite bilder från balen igår när nobelpristagarna behängs med grod-orden och lite andra bilder.
Stålis
Lägenheter med skum planslösning finns det tyvär ganska gott om, men att behöva gå genom sovrumet för att komma till kök och badrum slår nog det mesta! Var den så i orginal eller är det någon som har byggt om den själv? Min bror är hantverkare och han berättar att folk flytar runt kök och badrum så att det blir helt galet ibland.
Anande att det var Handels i göteborg du hade sökt till. Men har du redan kommit in utan att ha fullständiga betyg? Eller har jag missförstått dig helt nu så du ska börja i sommar.
Min man brukar säga att varje jobbintervju man gör är bra, det är som en övning. Trevligt med ung snygg intervjuare, roligare än torra äldre gubbar!
Jag pratade med lägenhetsmänniskan i går och hon velade naturligtvis fortfarande. Hon hade bestämt sig härromnatten för att ta den, men nu var hon osäker igen. Hon bad om uppskov till efter nyår! Jag sa att det fick hon absolut, men att vi då kommer börja titta på annat så länge. Så på Söndag blir det 2 visningar. Den ena lite lustigt planerad, 2 lägenheter som slagits ihop till 1 tror jag. Den andra är ett urblåst kontor från 60 talet med egen bastu. Och nyss hittade jag ytterligare ett alt.
Gemma
Oavsett hur mycket kläder ni har köpt om det inte är aldeles väldigt små storlekar så jordnöten passar perfekt i dem när h*n kommer så behöver du inte oroa dig för att inte hinna använda kläderna. Barn "läcker" de kräks ganska mycket ibland flera gånger per dag. Då är de inte sjuka eller så utan de bara gör det. Byta kläder spec body på bebis 3-4 gånger per dag är inte något konstigt! Har du köpt dreggellappar? Annars byter man konstant body eftersom hela bröstet på den blir aldeles plaskvått jättefort. Blir de sedan sjuka (vilket barn blir ibland) så är det antingen att plasta in barnet eller låta det vara naket som gäller. En väninna gjorde slut på alla sin sons kläder på en dag när han blev sjuk. Då hade de inte ens tvättmaskin i lägenheten...
Men det är klart du måste lägga upp bilder på jordnöten i alla dessa kläder som vi har hört talas om!
Förstår att jordnöten hade en livad natt, det är något med kryddningen i maten, händer samma sak när du äter indiskt?
Man sover klart sämre mot slutet, har du provat att palla upp mängder med kuddar bakom ryggen och mer eller minrde sova halvsittande? Det hjälper för en del.
Även när nöten är ute kommer du inse att sushi (wasabi) indiskt, arabiskt mm kan ge ont i magen beroende på vad h'n är van vid sen graviditeten.
Bärsjalar är visserligen praktiskt, men då missar du ändå vissa av de klara fördelarna med barnvagn - du slipper bära! Ine bara på jordnöten utan även på skötväskan, ev shoppingkassar, din handväska, vilket iof ganska fort brukar slås ihop med skötväskan. Det är tungt att släpa runt på allt sånt hela tiden! Spec om ett par månader då den gått upp i vikt till ca 8 kg.
Förhoppningsis, jag blir mer och mer imponerad av allt du kan om graviditeter, förlossningar och bebisar! Du kommer ju, när det är dags, att vara ett proffs på allt redan innan bebisen tryckts ut.
Jag hade gärna velat börja plugga på Handels i januari, men de färdiga programmen börjar ju i augusti/september, så jag ska söka när mattekursen är avklarad och högskoleprovet skrivet i april. Sen får jag inte reda på om jag har kommit in eller inte förrän i Juli, men jag räknar kallt med att komma in. Får se till att göra det helt enkelt!
Har precis kommit in efter en runda på stan och ett besök hos mina föräldrar som julmyser (de är pensionärer) med lussekatter och glögg till elvakaffet. Jag rotade bland våra flyttlådor som står hos mina föräldrar och hittade en massa kläder som jag letat efter länge, bland annat en superfin, sliten mc-jacka som jag hade för många år sen. Hoppas det blir inne igen snart!
På stan köpte jag fyra små presenter till glöggpartyt då det tydligen skall kastas tärning om julklapparna som gästerna har med sig. Köpte en superfin, gammaldags flaska enbärsmust, jul-té, julkolor i strut och till slut skämtgodis med fisksmak och ostsmak. (Du ser Gemma, lite knas har jag fortfarande kvar )
Vad ska ni göra till helgen? Gissar på att det blir julpoäng i strid ström som införskaffas.