• Gemma

För mycket är aldrig tillräckligt.

God morgon! (Ett tips till dig som vill ha ständigt försprång: Flytta till ett U-land i Asien.)

• Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.
  • Amelle

Apropå träning så känns mina axlar som cement efter gårdagens pass i roddmaskinen samt skrotlyft.

• Lapinette

Gemma - min make är anställd under svensk lag av ett amerikanskt-israeliskt företag. Tyvärr så var hans chef benhård på att dra ned hans semesterdagar från 6 veckor till 5 då de skrev om hans kontrakt från franskt till svenskt enbart för att de andra två "svenska nötterna" som jobbar här bara bad om 5 veckors semester. Jag blev mycket upprörd då jag vet att det hela tiden går åt extra dagar hit och dit när vi ska hälsa på släkt och vänner. Nåja, ska väl inte klaga.

• Amelle

Hmmm, jag hoppas att min fästman kommer få mer än 5 veckor nu när han flyttar hem. Trist om jag har 2 veckor mer än honom.

Håller med, Lapinette, vilka nötter till kollegor :)

• Gemma

Amelle, låter nice med sju veckors semester! Min man får ingen övertidsersättning, då skulle han nog gå ner till 75% per automatik. Han jobbar ju cirka 12h per dag. Men så är det i högkonjunkturens Kina. I reklambranchen var det likadant, ingen övertid. i gengäld var man ju ledig lite då och då när projekten var över.

• Lapinette

Normalt brukar det innebära en vecka extra semester, när man inte har övertid. Mitt företag glömde skriva det i kontraktet så jag har 6 veckor samt övertid men som du säger Gemma så jämnar det ofta ut sig. När jag har mycket att göra jobbar jag längre dagar, när jag har det lugnt går jag ibland tidigare eller som jag numera får göra, ta ut för alla mina läkarbesök.

• Stålhandske

Ingen tillbakalängtan vad jag kan känna. Dock ska man ha i åtanke att jag längtat efter Sverige sen i somras ungefär!

Idag har jag skrivit in mig i Sverige igen, beställt ett nytt VISA, skrivit in mig på matematik kursen som jag måste läsa under januari och dessutom hoppat in som extrahjälp i några timmar i systerns leksaksbutik där jag har jobbat många gånger under ungdomen. Vinterkräksjukan härjar tydligen i lilla stan, det är riskabelt att gå utanför dörren!

Gemma, nu är det många bud på vad jordnötens ankomst, längd och vikt kommer att bli. Jag håller fortfarande fast vid 2 januari klockan 14.25. Han är alldeles säkert 51,3 cm lång och väger 3860 gram.

Nu ska jag hem till mitt föräldrahem och gräva i våra gamla flyttkartonger efter vinterjackor, handskar och mössor. Det snöade nämligen lite lätt imorse när jag vaknade. Drack en stor kopp te och åt makrill på lingongrova och bara NJÖT!

Imorgon är det dags för en tur till Göteborg för att se på två lägenheter samt en jobbintervju för mig. Har funderat och funderat om jag ska skippa att jobba tills skolan börjar i september, men näääh.. så bortskämd tänker jag nog inte vara. Så nu söker jag jobb!

Förresten Förhoppning, har det kommit några nya positioner för dig att söka?

• förhoppningsis

Stålis
    Nu blir jag ju aldeles avis, du har varit hemma några få dagar och har redan en jobbinterju. Vad söker du för jobb??
    Ska du läsa matten på universitet eller på komvuxvariant? Hur lyckades du komma in på en kurs så fort? Känner mig tämligen misslyckad när jag hör allt detta! Men grattis till dig, måste vara skönt att komma hem från kina och allt funkar! Vad är det för lägenheter?

Lapinette
    Krya på dig och drick mycket te och sov så mycket det går så kanske förkylningen om inte annat blir lindrigare.
    Vilka idioter till kollegor som inte bad om mer semester!

Gemma
    Saker som de alla hade med sig/önskade att de hade med sig är
    morgonrock, mjukisbyxor/mjukiströja el motsvarande. bekväma sovkläder! Stora trosor fler än du kan tro att du behöver, köp de billigaste du kan hitta då de troligtvis kommer blodas ner och förstöras. De är perfekta att använda första tiden då man brukar blöda ett par dagar efter. Spel, kortlek, tidningar mm då väntan kan bli lång innan jordnöten behagar komma ut. varma sockor, man fryser tydligen om fötterna - oavsett hur sällan folk fryser i vanliga fall...
    lite kläder till pyret + babysiter/bilstol så ni kommer hem säkert. Godis, kakor mm även om de är gulliga och kommer med mat mm så är det tydligen bra att ha och småknapra på.
    Shampoo, balsam och en lyxig hudcreme då tvätta sig tydligen ska kännas ganska bra efter. Även om det dröjer lite...

Vad det gäller amningsbhar så köp bara någon innan då det är svårt att gissa storleken innan mjölken runnit till ordentligt.

Amelle
    7 veckors semester låter ju helt underbart!
    Min man jobbar väldigt mycket men får bara 5 veckorssemester och ingen övertid. Inte helt roligt alltid! SOm student har jag ju kunnat vara ledig ganska mycket i perioder men nu blir det nog ändring pådet.

• Stålhandske

Tillbaks från en väninna där det frossades i vin och räkor, mumsigt!

Å nej, Förhoppningsis, du ska inte känna dig avundsjuk!
    Jag ska endast jobba fram till skolan börjar i augusti/september, så jag söker praktiskt taget vad som helst som kan hålla mig sysselsatt. Den här platsen är som orderhanterare på ett företag i Göteborg. Mer vet jag faktiskt inte då de rekryterar via ett rekryteringsföretag och då får man ju inte reda på så mycket via annonsen. Så nej, det handlar inte om något speciellt bra jobb!

Kursen är via NTI, på distans. Ska försöka läsa in denna förbaskade matten på fem veckor om jag lyckas. Hoppas på att få det överstökat så snabbt som möjligt! Det är en gymnasie-kurs som jag inte förmådde mig att läsa när det begav sig, som jag nu behöver för att plugga på Handelshögskolan, så det är endast ett nödvändigt ont tyvärr.

Lägenheterna är två treor i olika delar av Göteborg, 89 kvadrat
    respektive 96. Vi vet inte så mycket, vi går mest för att få en bild av hur lägenheterna ser ut. Jag tvivlar på att vi kommer att buda ens faktiskt.

Nu måste jag sova, ha det så gott!

• Gemma

Lucia! Fast det känns inte så, även om lucka 13 i mannens julkalender innehöll lucia, tärna och stjärngosse med enorm utbuktning mitt fram på särken. solen gör i alla fall ansatser till att skina och fåglarna tjattrar utanför så jag kan i alla fall lura i mig att det luktar gott därute. Tänkte för övrigt inte gå ut särskilt mycket ändå; idag är det hardcore artikelproduktion som gäller. I kväll ska jag på middag hos min syrianska väninna men i övrigt gäller bara jobb. Plus ett och annat inhopp här. Mannen kräver nog en smula glögg ikväll så det får vi ordna. Jag lär nog ta en och annan paus också och öva lite profylaxandning, vill gärna att det ska sitta ordentligt.

Om semester och liknande: Igår frågade jag om mannen kunde komma hem tidigare på fredag, så att vi kan gå och handla bebissaker och sen äta middag. "Okej", sa han. "Jag kommer med bussen". Det är bara det att bussen anländer 19.15 till köpcentret. Då skulle han visserligen komma mycket tidigare än någon annan dag den här veckan, men jag surnade i alla fall till. "19.15 är INTE tidigt, en fredag", muttrade jag, varpå han blev arg över att jag ständigt pressar honom. "Okej, men när kan du komma tidigare då?" Undrade jag. "Aldrig", svarade han. "Jag har jättemycket fram till förlossningen, och efter den har jag ännu mer". Det är egentligen bara under de stora, kinesiska högtiderna som det lugnar ner sig ett par veckor eftersom många är borta, och då jobbar han ju ändå (han har som sagt 5 veckor som han disponerar själv, så det blir inte automatiskt i anslutning till en helg). Till sist kom vi överens om att jag ska gå själv och kolla utbudet och anteckna, sen får han gå en egen runda sent nån kväll nästa vecka. Inte så kul. Idag ska jag i alla fall på middag till en väninna och då kan mannen i lugn och ro jobba fram till 21, sen tar det ytterligare en timme att komma hem. Det är en lättnad för honom att slippa mitt tjat om att han måste vara hemma innan 20.15 för att jag måste måste äta middag i skälig tid, annars får jag en sån jäkla halsbränna när jag sover.
    Detta är inte hans fel, men ibland ruttnar jag bara på hans arbetstider. Även om jag VET att detta är baksidan med vår vistelse här, och borde ha accepterat det. Men ju närmare bebisens födelse vi kommer, desto jobbigare känns det.

Lapinette, hur går det med förkylningen? Svenska förkylningar är värst, de kommer smygande och så slår de sina klor i en och släpper inte greppet på flera veckor. De kinesiska är mycket mer lätthanterliga, antingen dör man, eller också går det över på två-tre dagar.

Stålis: Oj vad exotisk du plötsligt har blivit, från att ha varit så väldigt... normal. NTI, kurser, inskrivning, ordning och reda, oj! Hoppas du behåller lite av din knasbollighet mitt i den rektangulära miljön, me like so much. Ja, jag tänker mycket på sånt där. Jag är en så väldigt mycket gladare person i Kina än jag var i Sverige. Ni inspirerar allihop precis som mina svenska vänner gör, men det är faktiskt en konst att njuta av livet och inte tycka synd om sig själv i ett samhälle där så många försöker få en att göra motsatsen. Det är så knasigt, sverige är ju så himla, himla lyxigt.

Jag sammanställer alla våra jordnötsgissningar så får vi se vem som får, ahem, döpa bebisen.

förhoppningsis: Superbra shoppinglista! Maten lär hålla restaurangnivå på just detta sjukhus (säger i alla fall andra som fött där) men jag tänker ändå ta nyttiga snacks typ müeslibars, energidrycker och bananer. Mörk choklad because I'm addicted. Mina vitaminer. Grovt bröd för att man tydligen lär behöva det... efteråt.
    Morgonrock och juicyoverall, absolut. Amningsbh:ar och ilägg (har köpt 4 bh:ar men billiga, från H&M), amningstopparna från Boob.
    Underhållning: Vi ska ju ta DVD:er, dator med musik osv, plus att jag är uppkopplad trådlöst från rummet så ni KANSKE får en rafflande rapport från krigslägret). Kamera såklart, så att man kan maila bilder till folk. Böcker så att vi kan läsa på lite mer om bebisen (vi har ju fyra dagar på oss). Mobiler och laddare.
    Profylax-DVD och böckerna.
    Lite kläder till bebisen, bilbarnstol, filt (blöjor har de på sjukhuset). Ska köpa många trosor! Använder alltjämt bara mina pyttesmå strings och det kommer man ju inte så långt med. Uhm... Voluspa doftljus. Smink och schampo. Lyxig kräm.
    Sist men inte minst så får mannen ha en egen väska med alla sina saker, han stannar ju också i drygt tre dygn.

Yes, nu är ju hela packlistan klar! Eller, har jag glömt nåt? Har som sagt en hel månad på mig.

• Amelle

Hej alla små tomtenissor!

I dag är det ju som sagt Lucia och faktiskrt ganska mysigt i mörkret. Såg ett luciatåg genom fönstret till ett dagis på vägen till jobbet, så lite stämning fick jag allt.
    Sen en dubbel capuccino, en nybakad chokladcroissant (det är ju ändå Lucia) till frukost framför datorn. Sitter här i mörkret med endast allt vårt pynt tänt - vilket ju blir en hel del. Gemma - vi är ju på samma nivå när det kommer till snuskigt pynt, mina inlånade porrtomtar gör succé och det känns som att sitta i en bordell ungefär med allt rött och blinkande.

Alltså, jag har ju ingen övertid, därav all semester. Men för min del passar det ganska bra att kunna jobba mycket i perioder och sen vara ledig mer. Tror dessutom att jag i praktiken tar ut semesterdagar motsvarande 8 veckor, då vi aldrig behöver skriva upp semesterdagar när vi kompar ut, det är lite upp till var och en att hållq reda på hur mycket vi jobbat och sen är dte bara att meddela i god tid när man tänkt vara borta.

Och jag känner igen det där med att ha en partner som jobbar mycket, men förstår att det är lite värre när man snart ska ha barn. Men Gemma - ni har väl tänkt återvända till Sverige relativt snart, eller har jag fel? Här är det ju oftast lite mer humana arbetstider. Finns det ens föräldraledighet i Kina?

Svar på tråden För mycket är aldrig tillräckligt.