• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • hjartan

Man kan bara ha ett efternamn. Om man vill behålla eller ta blivandes namn blir det ett mellan namn och sätts före efternamnet utan bindestreck. Tror bara att det är den ena som kan ta den andras namn.Gå in och titta på skatteverket.

• sommarbrud 080802

Vi funderar på att göra ett eget efternamn på våra egna efternamn på något sätt. Vi tror de kan gå igenom iaf. Men vi får väl se vad de blir. Jag kommer i vilket fall som helst inte ta hans namn iaf.

• anne på grönkulla

Det finns ett kryphål som gör att man kan ta samma mellannamn + efternamn-kombination. Om man sen väljer att skriva bara sin mellannamnsinitial är nog upp till en själv, men hela namnet står i folkbokföringen (så de som hämtar uppgifter därifrån får ju hela namnet i sina register).

SagaSofie skrev 2008-07-05 15:29:31 följande:
    Är det någon som vet om man får lov att ha bådas efternamn.Vi vill båda ha båda men att bara det ena ska vara aktivt och det andra bara med första bokstaven. Får man göra så?
  • Daemia

Jag lägger till hans för att det låter trevligt med mitt och hans som ett dubbelefternamn. Jag tycker om att säga det.
    Det är naturligtvis urtramsigt men jag har alltid varit svag för dubbelefternamn. :D

• Daemia

Helt rätt, men du kan skriva det som du vill egentligen. Även om mitt gamla namn fortfarande är mitt efternamn så skriver jag ju ut mitt nya mellannamn......vilket också kommer att stå på pass och legitimation etc (om än utan bindestreck)

hjartan skrev 2008-07-05 19:59:48 följande:
    Man kan bara ha ett efternamn. Om man vill behålla eller ta blivandes namn blir det ett mellan namn och sätts före efternamnet utan bindestreck. Tror bara att det är den ena som kan ta den andras namn.Gå in och titta på skatteverket.
  • Havsro

Det där med namn kommer bli vårt största problem... Vi har båda ovanliga eftérnamn och ingen av oss är sugna på att ge upp, smtidigt så vill då jag gärna att vi ska heta samma... Funderat oxå lite kring att göra ett nytt av våra två (fast det lär bli svårt också..) någon som vet vad som gäller för det?

/Jenny

• Cajjo83

Jag kommer att ta samma efternamn som min M2B har!
    Det är ett fint namn och jag tycker att o man nu ska gifta sig så kan man ju iaf ha samma efternamn! LÅter lite finare och sen ser alla att man är gift oxå!

• Sansi

Jag kommer att föra mitt släktnamn vidare via mina barn. Både min dotter från mitt tidigare förhållande och vår gemensamma son har mitt efternamn. Jag byter inte våra namn överhuvudtaget. Min sambo får själv bestämma om han tar vårt efternamn eller behåller sitt eget Bengtsson. Han har tills december att bestämma sig så tiden får utvisa om vi heter samma allihopa eller inte. Vilket som så blir vi gifta i alla fall och det är ju det viktiga.

• FrökenHoppsan

Jag kommer att ta min blivandes efterenamn, har aldrig haft nån tanke på något annat. Kanske är jag "traditionell" då eller vad man kan tycka, men jag tycker att det är jätte fint att få ta hans namn! Plus att han har två barn sedan tidigare som har samma namn som vi nudå hela familjen får, och eventuella framtida barn. Och så vill jag ha det..

• MissDoe

Vi ska ta ett nytt gemensamt namn.. Jag vill inte ta hans (vanligaste namnet i sverige) och han vill inte ta mitt, så vi håller på att leta i släktleden efter ett som vi båda vill ha.

Svar på tråden Byter ni efternamn?