• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • MyStyle

Jag med...

ia7 skrev 2008-07-03 07:24:06 följande:
    Med många delade känslor byter jag till hans....
  • JosieAdde

Jag byter. Mitt efternamn e fint men betyder inget för mig. Min man är däremot väldigt förtjust i sitt Och vi båda vill gärna heta det samma som våra framtida barn :)
    Dessutom finns et en rackare som gift till sig mitt namn men det finns bara jag igen om jag byter :)

• Duchess

För oss handlade det inte om att vi tyckte illa om våra son-namn. Det var snarare så att det kändes roligt att ta igen ett gammalt släktnamn som är unikt. Det visar på en gång vilken släkt vi tillhör. Heter man Johansson eller Andersson är det aldrig någon som säger "men då måste ni ju vara släkt med den och den", och eftersom släktingarna är bra och trevliga människor har vi inget emot att signalera tillhörigheten

26juli2008 skrev 2008-07-03 22:02:25 följande:
    Jag förstår inte heller det där med att det ska vara ovanligt! dessutom är ju alla son-namn snart ovanliga! Kolla i dagens skolklasser så är det inte många barn som har ett son-namn!
  • pojomo

jag kommer att ta hans efternamn pga att jag inte gillar mitt efternamn och jag ska ju öndå inte föra "Mitt" efternamn vidare.

• 26juli2008

Det var dock ett bra argument du hade Alla får göra som dom vill, jag tror dock att jag resonerar som jag gör pga att jag hellre bytt efternamn om min blivande hade haft ett son-namn. Oavsett vad jag heter så finns det dock bara en av mig, och bara en av er alla andra

Duchess skrev 2008-07-03 22:57:25 följande:
    För oss handlade det inte om att vi tyckte illa om våra son-namn. Det var snarare så att det kändes roligt att ta igen ett gammalt släktnamn som är unikt. Det visar på en gång vilken släkt vi tillhör. Heter man Johansson eller Andersson är det aldrig någon som säger "men då måste ni ju vara släkt med den och den", och eftersom släktingarna är bra och trevliga människor har vi inget emot att signalera tillhörigheten
  • hjartan

Jag bytte tills hans namn och min dotter som har sin pappas efternamn får vårt som mellannamn.

• Thailand090300

Efter många om och med byter jag till hans -son namn. Jag har ett ovanligt namn, men tycker att det är jobbigt att alltid behöva bokstavera. Hans -son namn är inte så jätte vanligt, så det känns okej ändå. Som flera av er redan skrivit - om några år är det mer ovanligt med ett -son namn...fast man slipper bokstavera ; )

• Zozo

Just bokstaveringen stör mig inte alls.. jag far tom bokstavera mitt förnamn. Nu bor jag dessutom utomlands sa det blir att bokstavera hur som helst. Även -sonnamn far man ju ofta bokstavera; det finns sa himla manga varianter.

Jag tycker som sagt att mitt namn hör till identiteten, men kanske man känner det mer sa när man har ett ovanligt namn? Fast jag tror nog jag skulle känna det sa även med ett vanligare namn.

• Tant M

Jag har ett ovanligt efternamn, min före detta makes och barnen heter också så. Min sambo har ett son-namn som jag kommer att byta till nu. Kändes lite konstigt att inte heta likadant som sina barn, men kanske ännu märkligare att behålla exets namn vid nytt giftermål? Måste nog börja öva lite på nya namnteckningen snart *s*

• SagaSofie

Är det någon som vet om man får lov att ha bådas efternamn.
    Vi vill båda ha båda men att bara det ena ska vara aktivt och det andra bara med första bokstaven. Får man göra så?

Svar på tråden Byter ni efternamn?