• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • JSGJ

Jag tänker inte byta mitt, då jag har ett väldigt ovanligt efternamn och han har inte ett så ovanligt... Mitt efternamn bärs endast av 4 st i dag, då resten är bortgifta... Vill att det skall leva lidare... vår son heter som mig. Och jag vill inte ha dubbelnamn då jag redan har det i förnamn... Min man2be vägrar att byta..

• högstavinsten

Kan han inte ta ditt som andranamn?

JSGJ skrev 2008-08-18 22:39:31 följande:
    Jag tänker inte byta mitt, då jag har ett väldigt ovanligt efternamn och han har inte ett så ovanligt... Mitt efternamn bärs endast av 4 st i dag, då resten är bortgifta... Vill att det skall leva lidare... vår son heter som mig. Och jag vill inte ha dubbelnamn då jag redan har det i förnamn... Min man2be vägrar att byta..
  • högstavinsten

Något spm förvånar mig (ja jag gillar skvallertidningar )

är att Caroline Kreuger tog sin mans vanliga NIlsson-namn när de gifte sig??!!!

I vissa kretsar är det kanske så att man SKA ta mannens???? Där jag bor verkar de vanlig välja det ovanligaste istället!

• miss u

Jag har inte läst hela tråden, men är det ingen som byter till -sson namn? Det känns som att det skulle vara tråkigt på nåt vis. Själv längtar jag efter mitt -sson namn då jag nu har ett namn som är helt hopplöst utomlands med alla å och ön.

• Wicsen

Eftersom min man vart gift innan och hans ex behöll hans namn efter skilsmässan, plus att han har barn med henne som har hans efternamn, plus att mitt efternamn är ett gammalt släktnamn så behöll jag mitt egna.

• DrömmenSomBlevSann

Jag har ett ovanligare efternamn än min m2b, men väljer ändå att ta hans efternamn. Mitt förnamn klingar bättre ihop med hans efternamn än vad hans förnamn gör ihop med mitt efternamn

Dessutom heter vår dotter som pappa, och nu blir vi 3!

• flowerrose

I vissa kretsar är det lite "coolt" att ta sin mans -son namn istället för sitt eget lite finare... Det visar att man inte har prestige i sitt namn...

Jag ska ta min mans namn för att hans son sedan tidigare har samma efternamn som sin pappa och då blir vi en riktig familj vilket känns helt underbart! Man blir liksom familjen *** helt underbart!

• Mrs CJ

Jag har också lite svårt att bestämma mig. Om vi skulle få barn tillsammans så kommer de att få heta som min blivande (det är lättare eftersom jag har ett väldigt svåruttalat efternamn). Då vill ju jag självklart heta samma sak som mina barn. Och självklart känns det mer "familj" över att heta samma sak som sin man också. Så att jag ska ta hans efternamn är det inget tvivel om. Det jag inte kan besluta mig för är om jag ska köra på dubbelnamn eller lämna mitt efternamn helt. Trodde inte det skulle kännas så konstigt att lämna sitt eget efternamn men känner det mer och mer. Samtidigt blir dubbelnamnet väldigt långt så... Får väl se hur det blir. Vi gifter oss i oktober så det är väl därefter som jag måste bestämma mig. Puh.

• Sebastiána

Skulle aldrig kunna bli en Jönsson, jag behåller mitt eget efternamn.

• pandis81

hos oss så är det jag som behåller mitt efternamn och min sambo som byter namn.
    Han har ett så vanligt efternamn att det finns flera tusen i sverige. Men jag har ett ovaligt efternamn så jag vill inte byta. Det är bara jag som kan föra vårat efternamn vidare.

• Vitt guld

Min karl byter till mitt efternamn. Mitt är finare. Och vi flyttade till hans hemby så då tyckte jag att det inte var mer än rättvist. *L*

Svar på tråden Byter ni efternamn?