• Danielaa

Byter ni efternamn?

Hur gör ni me efternamnet? Byter någon av er/båda eller behåller ni era "vanliga"?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-02 10:02
    Lägger till.. Skriv gärna varför den som byter gör de eller varför ni väljer att behålla osv...

• Svar på tråden Byter ni efternamn?
  • ljugarn08

Jag behåller mitt och sambon kommer att ta mitt namn. Vi har inte bestämt om det blir bara mitt efternamn till båda två eller om det blir dubbelt med hans som mellannamn för sambons del.
    Vi har båda hyggligt ovanliga namn som känns helt ok.

• Ullrika

Vi frågade min mamma om hon tyckte det var ok och jag hon blev bara glad. För att få ta ett släknamn måste någon i släkten använt namnet de senaste 100 åren. Jag hade gärna tagit vårat gamla släktnamn Kanon t.ex. för att jag tycker det är ett kul efternamn, men han som hette det sist bytte för mer än 100 år sedan och då om jag inte missuppfattat så måste vi be alla Kanon i sverige om tillstånd och det orkar vi defintivt inte.

Zsarah skrev 2008-07-17 02:13:45 följande:
    Är det med ett finskt namn?Ni som byter till ett annat släktnamn, har ni frågat om det är okej, kändes det inte konstig?Vi har funderat på (om man får) att ta m2b:s mormors flicknamn (kallas det så i sverige? dvs. namnet som hon hade innan hon gifte sig) Det är ett ganska ovanligt namn (men jag tänker på rederiet då jag hör det) och med ännu ovanligare stavning.Dalin. (tycker själv att stavningen dahlin är finare men vet inte om man får ändra stavning om man tar ett annat efternamn?)
  • evst

Jag tänker INTE byta, ingen i världen heter som jag, om jag däremot byter till min sambos namn, så kommer jag vara en av flera tusen... Dessutom har jag publicerat mig under mitt nuvarande namn, så det är liksom kört att byta utan att riskera min karriär. Det blir allt vanligare att personer som gifter sig behåller sina respektive efternamn tycker jag mig se, en jämställd trend kan jag tycka....!

• Zsarah

Okej, bra då borde vi få byta. Gäller bara att våga fråga, tänk om hon blir sur eller tar illa upp? Men tror inte det, hon har själv funderat på att byta till det.

Ullrika skrev 2008-07-17 13:31:19 följande:
    Vi frågade min mamma om hon tyckte det var ok och jag hon blev bara glad. För att få ta ett släknamn måste någon i släkten använt namnet de senaste 100 åren. Jag hade gärna tagit vårat gamla släktnamn Kanon t.ex. för att jag tycker det är ett kul efternamn, men han som hette det sist bytte för mer än 100 år sedan och då om jag inte missuppfattat så måste vi be alla Kanon i sverige om tillstånd och det orkar vi defintivt inte.
  • IdaÄlskarLennart

Min m2b btyer till mitt för att efternamnet han har nu är ett namn som han gifte sig till när han var 20 år gammal (är 35 nu) oxh jag vill inte heta samma som hans ex-fru och deras gemensamma barn. Dessutom så är mitt efternamn, Tallhed välldigt ovanligt. vi är enda släktet i världens som heter det så nån måste ju ta det vidare tycker jag.

• IdaÄlskarLennart

Att ha samma efternman efter bröllop tycker jag hör till .. så ska det vara ! ;)

• didis

Roligt att det finns så många olika sätt och att man inte längre slentrianmässigt tar makens efternamn!

Mitt efternamn är inte extremovanligt men namnet är JAG och jag kan inte tänka mig att byta. Dessutom är det som NN jag är "känd" inom mitt yrke.

Barnen heter dubbelnamn men dottern vill ha mitt namn och sonen pappans, de har tröttnat på dubbelnamn. Kanske blir det så att jag o dottern heter det ena och sonen o pappan heter det andra. I vilket fall känns det inte så viktigt, vi är en familj oavsett efternamn.

• dockis

Jag känner att byte av efternamn är nåt man bestämmer själv. I mitt fall ville inte exet att jag har kvar hans efternamn och jag bråkar inte. Så jag byter till m2bs.

• C123

jag kommer att byta till min blivande mans efternamn, då jag nu har två efternamn och är trött på det. Det ska bli roligt att få ett nytt efternamn.

• tyradonna

Vi ska ha mitt efternamn. Våra barn har mitt namn och det är bara min familj o min farbror som har namnet så det är skoj.

Svar på tråden Byter ni efternamn?